تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,872,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,722,010 |
شایستگیهای مربی در زمینۀ تعلیم و تربیت با رویکرد جهادی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 25، شماره 36، آذر 1396، صفحه 5-30 اصل مقاله (647.3 K) | ||
نویسنده | ||
عباسعلی سلمانی* | ||
عالی دفاع ملی | ||
تاریخ دریافت: 14 آذر 1396، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
یکی از دغدغههای اساسی در روند تربیت به عامل تربیتکننده و بهعبارتی مربی که باید متربی را تربیت نماید اشاره دارد. این مربی باید دارای ویژگیها و شایستگیهای خاصی باشد تا بتواند به وظیفه آموزش و تربیت بهطور توأمان عمل نماید. محقق برای دستیابی به شایستگیهای مربی در قالب مقالهای علمی بهدنبال یافتن پاسخی مستدل به این سؤال است که ویژگیهای مربی چیست و چه ابعاد و عواملی دارد تا بدین وسیله گامی علمی در راستای کمک به تربیت برداشته شود. این بررسی با استفاده از روش توصیفی از نوع زمینهیابی و استفاده از نظر استادان و مربیان یکی از دانشگاههای نظامی مستقر در تهران، انجام شد. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه محقق ساخته و فیشبرداری بود که در همه بخشها از روایی و اعتبار خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که مؤلفههای شایستگیهای مربیان در زمینه تعلیم و تربیت با رویکرد جهادی به ترتیب اولویت عبارت است از: ولایتپذیری، مبانی اعتقادی، مهارتهای حرفهای و تخصصی معلمی، صداقت، آمادگی جسمانی و روانی، شئون مربیگری، احترام به متربی، خویشتنداری و ثبات هیجانی، سعه صدر، اعتماد به نفس، اعتبار حرفهای، توانایی در سه حیطه یادگیری (دانشی، نگرشی و روانی حرکتی)، دانش عمومی و حرفهای. هدف این پژوهش شناسایی شایستگیهای جهادی، شایستگیهای ارزشی، شایستگیهای حرفهای تخصصی، شایستگیهای حرفهای معلمی و شایستگیهای سازمانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ مربی؛ تعلیم و تربیت با رویکرد جهادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
S | ||
چکیده [English] | ||
S | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 733 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 386 |