![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,325,218 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,183 |
محیطهای تربیتی اثرگذار در دوران کودکی با نگاهی بر دیدگاه صفایی حائری | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 25، شماره 36، آذر 1396، صفحه 73-99 اصل مقاله (373.94 K) | ||
نویسندگان | ||
زهرا عسکرپور* ؛ رضاعلی نورورزی | ||
دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1394، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، بیان محیطهای تربیتی اثرگذار در دوران صباوت با نگاهی بر دیدگاه صفایی-حائری است. محقق برای رسیدن به این هدف به بررسی و سپس جمعآوری اطلاعات و دادههای لازم از کتابهای استاد صفاییحائری، و سپس با روش توصیفی ـ تحلیلی به توصیف و تحلیل مطالب جمعآوریشده پرداخته است. نتایج این پژوهش حاکی است که محیطهای گوناگون، آثار متفاوتی بر منش و روحیات افراد دارد. محیط بسته و همگون، محیطی است که همه عوامل آن هماهنگ است. تربیت در اینگونه محیطها کار چندان مشکلی نیست. مربی میتواند با داستان، اشارات، تحمیل، تدبیر و تشویق، ویژگیها و ارزشها را در نهاد کودک بکارد و راه را به او بشناساند. در مرتبه بعد، محیط ناهمگون و متضاد، محیطی است که عوامل آن در تضاد و ناسازی است. تربیت در اینگونه محیطها مشکل است. در این محیطها مربی باید بتواند با تقلید، رقابت، ترس، قهر، وعده و وعید، محبت و احسان، توجه و پاداش، داستان و تدبیر و تاکتیک، شخصیت و حریت و تفکر را در کودک پایهگذاری کند. محیط دیگری که صفاییحائری از آن یاد میکند، محیط متحرک و راهیافته است. این محیط، محیطی است که بهگونهای جامعه آرمانی است که همه عوامل آن، تحرکیافته و رو به حرکت است. تربیت در این محیطها همانند محیط بسته است. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط؛ انواع محیط های تربیتی؛ صباوت؛ صفایی حائری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
S | ||
چکیده [English] | ||
S | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,169 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 645 |