تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,713 |
تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا و هربارت | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 25، شماره 37، اسفند 1396، صفحه 5-28 اصل مقاله (439.83 K) | ||
نویسندگان | ||
گلناز عالم گردخطبه سرا* 1؛ کامران جباری2؛ قاسم محمدیاری2 | ||
1آذربایجان غربی | ||
2دانشگاه پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 19 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، مقایسه تطبیقی هدف، محتوا و روش تربیت اخلاقی در فرایند تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا و هربارت است. پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤالات بوده است: تفاوتها و شباهتهای اهداف تربیت اخلاقی از دید ابن سینا و هربارت کدام است؟ تفاوتها و شباهتهای محتوای تربیت اخلاقی از دید ابن سینا و هربارت کدام است؟ تفاوتها و شباهتهای روشهای تربیت اخلاقی ابن سینا و هربارت کدام است؟ برای رسیدن به پاسخ پرسشها و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش توصیفی (تحلیلی، اسنادی) استفاده شده است. یافتهها نشان داد که هر دو اندیشمند بر هدف اخلاقی آموزش و پرورش تاکید میکنند. در عین حال میتوان گفت هربارت، تربیت اخلاقی مبتنی بر علم روانشناسی و ابن سینا به اخلاق با رویکردی اسلامی معتقد است. در محتوای تربیتی ابن سینا تأکید بر آموزههای دینی با مضمونهای اخلاقی است و هربارت بر محتوای مبتنی بر علائق فراگیران تأکید دارد. در روشهای تربیتی ابن سینا تأکید بر روشهای تلقین، بحث و گفتگو است و هربارت بر روش خاص علمی مبتنی بر اصول روانشناختی تأکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن سینا؛ تربیت اخلاقی؛ هربارت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
S | ||
چکیده [English] | ||
S | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 712 |