![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,325,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,742 |
اثر بخشی آموزش مدیریت خشم بر میزان شادکامی و عزت نفس در دانش آموزان نوجوان پسر سال سوم دوره راهنمایی (مطالعه موردی مدارس یک شهرک نظامی) | ||
روانشناسی نظامی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 10، مرداد 1391، صفحه 1-12 اصل مقاله (522.12 K) | ||
نویسنده | ||
حمیدرضا حاتمی* | ||
دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
تاریخ دریافت: 10 مرداد 1395، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم بر میزان شادکامی و عزت نفس در دانش آموزان پسر سال سوم دوره راهنمایی (مطالعه موردی مدارس شهرکهای نظامی) میباشد. روش: در چارچوب طرح نیمه آزمایشی، 36 نفر از دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و در دو گروه آزمایش و کنترل شرکت داده شدند. جهت تشخیص شادکامی این دانش آموزان از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و برای سنجش اعتماد به نفس دانش آموزان از مقیاس عزت نفس کوپراسمیت استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای طی 6 هفته، آموزش راهبردهای مدیریت خشم که بر اساس برنامۀ آموزش شناختی و رفتاری طراحی شده بود دریافت کردند. برای تحلیل داده از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش مدیریت خشم، بر میزان شادکامی و عزت نفس گروه آزمایشی تأثیر داشته و موجب افزایش شادکامی و عزت نفس دردانش آموزان میشود. بحث: مولفههای مدیریت خشم به عنوان متغیر مستقل باعث افزایش میزان شادکامی و عزت نفس دانش آموزان نوجوان شده است و بیانگر این مطلب است که با آموزش مدیریت خشم میتوان ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان، شامل عزت نفس و شادکامی را تغییر داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مدیریت خشم؛ شادکامی؛ عزت نفس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |