تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,251 |
تعداد مقالات | 9,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,151,943 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,911,686 |
مقایسه شیوههای مقابله با استرس و جرأت ورزی دانش آموزان آموزشدیده در پایگاههای بسیج و دانش آموزان غیر بسیجی | ||
روانشناسی نظامی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 23، آبان 1394، صفحه 59-68 اصل مقاله (646.39 K) | ||
نویسندگان | ||
محمود شیرازی* 1؛ محمد علی فردین2؛ غلامرضا ثناگوی محرر2؛ سیمین حسینیان3 | ||
1دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان | ||
3دانشگاه الزاهرا | ||
تاریخ دریافت: 14 مرداد 1395، تاریخ بازنگری: 26 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از این پژوهش مقایسه شیوههای مقابله با استرس و جرأتورزی دانش آموزان آموزشدیده در پایگاههای بسیج و دانشآموزان غیر بسیجی بود. روش: روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای بود و جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پسر بسیجی آموزشدیده در پایگاههای بسیج مساجد ناحیه دو زاهدان به تعداد 1875 نفر و دانش آموزان پسر عادی مقطع متوسط ناحیه دو زاهدان به تعداد 4769 تشکیل میدادند. در این پژوهش از روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای استفاده گردید و تعداد 355 پرسشنامه از بین دانش آموزان عادی و 318 پرسشنامه از بین دانش آموزان آموزشدیده در پایگاههای بسیج گردآوری شد. ابزار شامل پرسشنامه راهبردهای مقابلهای بلینگز و موس و جرأت ورزی گمبریل و ریجی بود. نتایج: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که دانش آموزان آموزشدیده در پایگاههای بسیج، در برخورد با موقعیتهای استرسزا، از پاسخهای (مقابلهای رفتاری، مقابلهای شناختی و مقابلهای حل مسئله) و دانش آموزان عادی مدارس در برخورد با موقعیتهای استرسزا، از پاسخهای مقابلهای متمرکز بر هیجان و پاسخهای اجتنابی بهره میبرند، همچنین دانش آموزان آموزشدیده در پایگاههای بسیج، از شیوههای جرأت ورزی (پیشقدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی، کنار آمدن و قبول انتقاد، ابراز وجود در موقعیتهایی که باید کمک کرد) و دانشآموزان عادی مدارس از شیوههای جرأت ورزی (رد کردن تقاضا و پسخوراند منفی) بهره میبرند. بحث: دورههای بسیج مساجد تأثیر بسزایی در جرأت ورزی و شیوههای مقابله با استرس در دانش آموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس؛ جرأت ورزی؛ دانشآموز؛ بسیج | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |