تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,172 |
تعداد مقالات | 8,445 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,342,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,590,207 |
شناسایی ابعاد گرافیکی تأثیرگذار بسته بندی بر میزان بازاریابی و فروش | ||
علوم و فنون بستهبندی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 33، خرداد 1397، صفحه 50-63 اصل مقاله (120.64 K) | ||
نوع مقاله: تألیفی | ||
نویسنده | ||
مجتبی گیوی* | ||
کارشناس مدیریت تبلیغات (گرایش تجاری) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 آذر 1396، تاریخ بازنگری: 30 آذر 1396، تاریخ پذیرش: 01 خرداد 1397 | ||
چکیده | ||
امروزه بدون صنعت بسته بندی، جهان پیرامون ما قابل تصور نیست. این هنر و صنعت که از دیر باز با بشر همراه بوده در یکی دو قرن اخیر، روز به روز تکامل پیدا کرده و بر اهمیت و کارایی هایش افزوده می شود. بدون دنیای رنگارنگ و جذّاب بسته ها، نه تنها رشد و توسعه اقتصادی متوقّف می شد، بلکه از وجود بسیاری کالاها بی بهره می ماندیم. ما به مدد بسته بندی، کالاها را حمل، نگهداری و حتّی در مواردی مصرف می کنیم. بسته بندی ها ما را به سمت کالاها جذب می کنند. کارایی و گیرایی بسته ها، رابطه ای مستقیم و تنگاتنگ با میزان فروش محصولات دارد. نقش طراحی گرافیک، چاپ و بسته بندی موفق یک کالا در صادرات، در ورود به بازارهای جهانی و نیز افزایش کالاهای تولیدی و فروش کالا بسیار چشمگیر است. این در حالی است که صنایع داخلی ما از داشتن یک چنین تفکر موفقی تا حد زیاد بیگانه است. عوامل متعدّدی در جذّابیّت بسته بندی و تأثیر آن بر جلب توجّه مشتریان مؤثر است. در این مطالعه به نقش طراحی و گرافیک بسته بندی از جمله رنگ، ساختار، تصاویر، ترکیب بندی، نوشتار و سایر متغیرهای مربوط در جذب مشتری و کمک به فروش کالا را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین به فرصتهای پیش روی تولیدکنندگان در زمینه استفاده از بسته بندی جذّاب، با ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خامفروشی محصولات و نیز دستیابی به مزیت رقابتی با استفاده از فنّاوری های نوین در صنعت بسته بندی در بازارهای داخلی و خارجی پرداخته می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
گرافیک؛ هنر طراحی؛ بسته بندی؛ بازاریابی؛ فروش | ||
مراجع | ||
1. ماهنامه صنعت چاپ. (1390). «فنی ترین درس گرافیک - نگاه مدرسه ای به آموزش بسته بندی». ص 40. 2. ولی زاده، م. (1385). «پایان نامه تایپوگرافی در بسته بندی». دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران. ص 12-36. 3. Rettie, R, and Brewer, C. (2000), "Theverbaland visual components of package design," Journal of Product & Brand Management, vol 9(1), pp 56- 68.
4.Underwood, R. L. (2003). "The communicative power of product packaging: creating brand identity via lived and mediated experience," Journal of Marketing Theory & Practice, vol 11(1),pp 62-76.
5. Sonsion, Packaging design:graphics, materials, technology )1990(, "VanNo strand Reinhold," Technology& Engineering.
6. Berkowitz, M. (1987), "Product shape as a design innovation strategy", Journal of Product Innovation Management, Vol. 4, pp. 274-83.
7. lsson,AandGyörei, M. (200215). "Packaging throughoutthevalue chainin the customer perspective market ingmix," Packaging Technology and Science., 231-239.
8. Stern. W. (1981), "Package design research: the state of the art", in Stern, W. (Ed.), Handbook of Package Design Research, John Wiley and Sons, New York, NY, pp. 2-22.
9. Sauvage,F.(1996), "The marketing aspect of packaging", InFood packaging technology (Vol.1,pp.33-47).United States: VHC Publishers.
10. Schmitt, B. & Simonson, A.(1997), "Marketing Aesthetics,". NewYork: TheFreePress.
11. Meyers,H, and Lubliner, M.J.," The Marketer’s Guideto Successful Package Design ," IIIinois:NTC Business Books.
12.Cahyorini, Astir,and Effy Zalfiana Rusfian."The effect of packaging design onimpulsive buying," Bisnis & Birokrasi Journal 2012,18.1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329 |