تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,704,954 |
بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی مدارس شهر شوشتر | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 24، آبان 1392 اصل مقاله (731.04 K) | ||
نویسندگان | ||
فاطمه طباطبائیان* 1؛ نجمه حمید2؛ عبدالکاظم نیسی2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان | ||
2دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
تاریخ دریافت: 23 آذر 1393، تاریخ بازنگری: 01 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی مدارس شهر شوشتر در سال تحصیلی 91-90 میباشد. طرح این پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه است. نمونه مورد بررسی شامل 50 نفر از دانش آموزان دختر است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و دارا بودن انحراف معیار پائین تر از میانگین در پرسشنامه سازگاری اجتماعی و درنظرگرفتن سایر متغیرهای مورد نظر در پژوهش انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه 25 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش، شامل پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (CTP) است. به گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای، تکنیکهای خودتنظیمی آموزش داده شد، اما گروه گواه مداخله ای دریافت نکردند. سپس بعد از گذشت یک ماه، مجدداً آزمون پیگیری از هر دو گروه به عمل آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری (مانکوا) نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه از لحاظ سازگاری اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0> P). همچنین میزان سازگاری اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه گواه به طور معنی داری افزایش یافته بود. این نتایج کماکان تا دوره پیگیری تداوم داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه: آموزش خودتنظیمی؛ سازگاری اجتماعی؛ قالب های اجتماعی؛ علائق ضد اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 535 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 182 |