تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,252 |
تعداد مقالات | 9,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,166,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,927,428 |
تأثیر آموزش گونه ـ مدار زبان انگلیسی از طریق رسانه ارتباطات سیّار بر گفتمان بینالمللی زنان ایرانی | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 31، مرداد 1394 اصل مقاله (331.38 K) | ||
نویسندگان | ||
سعید خزایی* 1؛ سعید کتابی2؛ محمدجواد محمدی3 | ||
1شهید چمران اهواز | ||
2اصفهان | ||
3علامه طباطبایی | ||
تاریخ دریافت: 29 آذر 1394، تاریخ بازنگری: 26 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش، گونۀ گفتمان زنان مسلمان را در رسانههای قدیمی و جدید مورد بررسی قرار میدهد تا با مقایسه ویژگیهای گونه بتوان شیوههای آموزشی جدیدی را با بهرهگیری از رسانههای نوین برای یاددهی زبان انگلیسی بهعنوان زبان بینالمللی به زنان مسلمان بهکار برد. از اینرو بهمنظور پاسخ به این پرسش، که آیا شیوه یاددهی گونه ـ مدار یا عادی میتواند بر گفتگوی زنان مسلمان تأثیر داشته باشد، 198 نفر از زنانی که در رشته روابط بینالملل در دانشگاههای شهر اصفهان تحصیل میکردند بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شدند. از این میان، 182 نفر با سطح مهارت زبانی متوصط ضعیف بهمنظور بررسی کارامدی شیوۀ آموزش گونه ـ مدار به شکل تصادفی به دو گروه 91 نفری تقسیم شدند. گروه اول به شیوه عادی و گروه دوم به شیوۀ آموزش گونه ـ مدار، محتوای انگلیسی را در 18 جلسه مجازی روی تلفن همراهشان دریافت میکردند. تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و مربع کای پیرسون از تأثیر شیوۀ آموزش گونه ـ مدار بر رسایی و شیوایی گفتمان بینالمللی زنان حکایت میکرد. تحلیل دادههای گردآوری شده از همسویی پاسخ نگرش زنان به شیوه آموزش گونه ـ مدار و عملکرد آنها خبر میداد. این نتایج نظریۀ آموزش گونه ـ مدار سویلز (1990) را تأیید میکرد؛ چرا که تمرکز بر گونه سبب شد تا گفتگوی فراگیران با بهرهمندی از جزئیات بیشتر درک و انتقال پیام را برای آنها آسانتر سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش گونه ـ مدار؛ جامعه گفتمانی؛ رسانه و آموزش زبان؛ زنان مسلمان و زبان انگلیسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |