دانایی فرد, حسن, باقری کنی, مصباح الهدی, خانی, علی. (1394). فهم اولویتهای راهبردی تحول نظام آموزش و پرورش از دیدگاه امام خامنه ای. پدافند الکترونیکی و سایبری, 23(1), 105-135.
حسن دانایی فرد; مصباح الهدی باقری کنی; علی خانی. "فهم اولویتهای راهبردی تحول نظام آموزش و پرورش از دیدگاه امام خامنه ای". پدافند الکترونیکی و سایبری, 23, 1, 1394, 105-135.
دانایی فرد, حسن, باقری کنی, مصباح الهدی, خانی, علی. (1394). 'فهم اولویتهای راهبردی تحول نظام آموزش و پرورش از دیدگاه امام خامنه ای', پدافند الکترونیکی و سایبری, 23(1), pp. 105-135.
دانایی فرد, حسن, باقری کنی, مصباح الهدی, خانی, علی. فهم اولویتهای راهبردی تحول نظام آموزش و پرورش از دیدگاه امام خامنه ای. پدافند الکترونیکی و سایبری, 1394; 23(1): 105-135.
فهم اولویتهای راهبردی تحول نظام آموزش و پرورش از دیدگاه امام خامنه ای
تاریخ دریافت: 14 مرداد 1394،
تاریخ بازنگری: 26 آذر 1398،
تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397
چکیده
هدف این پژوهش یافتن اولویتهای راهبردی تحول در نظام آموزش و پرورش از دیدگاه امام خامنهای است. منابع انسانی تحول آفرین، فرهنگ اسلامی تعلیم و تربیت، محتوا و روش تربیتی، متولیان، مؤثران تحول آفرین و برنامهریزی راهبردی فحوای کلیدی برای خطمشیهای نظام تعلیم و تربیت حاصل از واکاوی دیدگاههای رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران است. نقشه تحول در آموزش و پرورش بر اساس یافته های پژوهش بخش انتهایی مقاله را شکل میدهد.
Understanding Strategic Priorities of Transformation of Education System from Viewpoint of Imam Khamenei
نویسندگان [English]
Hassan Danaee Fard1؛ Mesbaholhoda Bagheri Kani2؛ Ali Khani3
1Professor, Modares University
2Associate Professor, Imam Sadegh University
3Correspondent Author, Doctoral Student ,Payame Noor Center for Advanced Studies
چکیده [English]
The objective of the research is to find the strategic priorities of the transformation of the education system from Imam Khamenei’s viewpoints. Transformative human resources, the Islamic culture of education, the contents, training methods, administrators, and effective people in strategic programming and transformation are the key concepts resulted from investigating the viewpoints of the leadership of the Islamic Republic of Iran for the policies of the education system. The plan of transformation in education based on the outcomes of the research composes the last part of the article.
کلیدواژهها [English]
Imam Khamenei’s vision, Education System, Transformation in Strategic Priorities, Education
مراجع
قرآن کریم.
نهج البلاغه.
تکمیل همایون، ناصر (1385). آموزش و پرورش در ایران. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
خنیفر، حسین؛ رحمتی، محمد حسین؛ رستمی پور، علی (1389). مبانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش مبتنی بر دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای مدظله العالی و صاحب نظران تعلیم و تربیت در ایران. تهران: انتشارات نورالثقلین.
دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (1383). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات نشر صفار.
رضازاده، علیرضا؛ نجفی اسدالهی، فرشاد (1390). اصول و مبانی روش تحقیق و آمار در علوم انسانی. تهران: انتشارات فرهیختگان دانشگاه.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1385). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
شفیلد، هری (1375). ترجمه غلامعلی سرمد. کلیات فلسفه آموزش و پرورش. تهران: انتشارات نشر قطره.
صفوی، امان الله (1383). تاریخ آموزش و پرورش ایران از ایران باستان تا 1380 هجری شمسی با تأکید بر دوره معاصر همراه با معرفی کلیه وزرای علوم، معارف، فرهنگ و آموزش و پرورش. تهران: انتشارات رشد.
عابدی جعفری، حسن و همکاران (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. دو فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی. س پنجم. ش دوم. پاییز و زمستان 1390: 151 تا 198.
علاقهبند، علی (1374). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات بعثت.
فقیهی، ابوالحسن؛ دانایی فرد، حسن (1384). بوروکراسی و توسعه در ایران. تهران: انتشارات رسا.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
کانل، و.ف (1368). ترجمه حسن افشار. تاریخ آموزش و پرورش در قرن بیستم. تهران: انتشارات نشر مرکز.
محمدپور، احمد (1390). روش تحقیق کیفی ضد روش. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
مطهری، مرتضی (1373). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1385). آینده انقلاب اسلامی. تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1388). مجموعه آثار. ج 21. تهران: صدرا.
ناجی، محمدرضا (1387). اصطلاح نامه نظام آموزشی در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
نوید، مهدی (1374). مشارکت نهادهای اجتماعی در آموزش عمومی. تهران: اداره کل آموزش و پرورش استان تهران.
سایت حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری Khamenei.ir
Education Transformation Office (ETO) (2012).
Greger, David and EliŠka Walterova, 2007, In Pursuit Of Educatoonal Change: The Transformation Of Education In The Czech Republic, publisher: The Transformation of Educational Systems in the Visegrad Countries: Introduction to the Content of Comparative Research
National Higher Education Action Plan 2007-2010
Shafritz, Jay M & Christopher P. Borick (2008). Introducing public policy, publisher: Pearson education.
Success story, Intel Education, India,2010, India’s Students Benefit from Education Transformation
The Cisco Connected Insight Series، Transforming Education, Transforming Lives: A Path Toward Next Generation Learning. ,2011
U.S. Department of Education Office of Educational Technology, (2010). Transforming American Education Learning (Powered by Technology