تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,872,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,722,221 |
الگوی معنویت سازمانی در آموزش عالی مبتنی بر آموزه های اسلامی | ||
مدیریت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 23، شماره 2، تیر 1394، صفحه 145-177 اصل مقاله (455.54 K) | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی نقوی* 1؛ میرمحمد اسعدی1؛ سیدحبیب الله میرغفوری2 | ||
1علم و هنر | ||
2یزد | ||
تاریخ دریافت: 02 دی 1394، تاریخ بازنگری: 26 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف ارائه و تبیین الگوی معنویت سازمانی در آموزش عالی با توجه به الگوهای ملی و دینی، با استفاده از رویکرد الگوسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی، و ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی در دانشگاهها بر اساس منطق الگوهای تحلیل عاملی، یک نمونه 201 نفری از کارکنان دانشگاه یزد به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش دوم بهمنظور اولویتبندی عوامل کلیدی شناسایی شده از ده نفر از استادان دانشگاه استفاده شد که بر موضوع تحقیق تسلط علمی و عملی داشتند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که ده عامل فضائل، فضای معنوی، محتوایی، ساختاری، رهبری، فرهنگی، خلاقیت، ایمان، انگیزش و اجتماعی بهعنوان عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی بهشمار میرود؛ همچنین نتایج الگوسازی ساختاری تفسیری نشان داد که عامل رهبری بیشترین قدرت نفوذ و کمترین وابستگی را بین نه عامل کلیدی دیگر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی و دین؛ معنویت سازمانی و مدیریت؛ الگوی معنویت سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Organizational Spirituality Model in Higher Education Based on Islamic Teachings | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyed Ali Naghavi1؛ Mir Mohammad Asaadi1؛ Sayyed Habibollah Mirghafoori2 | ||
1Correspondent Author: M.A. in Industrial Management, Elm-o-Honar University | ||
2Associate Professor, Yazd University | ||
چکیده [English] | ||
Using the interpretive structural modeling, the research was made in order to present and explain the organizational spirituality model in higher education according to the religious and national models. The research is applied in purpose and descriptive of survey type for gathering data to which questionnaire was used. The population is composed of two parts: in the first part a sample of 201 people from among the personnel of Yazd University was selected through random sampling by category method to recognize the effective elements on the organizational spirituality in universities bases on the logic of factor analysis patterns. In the second part ten people from among the university lecturers who were predominant in the subject both theoretically and practically to prioritize the recognized key elements. The results of the factor analysis indicated that ten elements including virtues, spiritual climate, content, structure, leadership, culture, creativity, faith, motivation, and social elements are enumerated as effective elements on the organizational spirituality. The outcomes of the interpretive structural modeling showed that the element of leadership has the most power of influence and the least dependence among the other key elements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher Education and Religion, Organizational Spirituality and Management, Organizational Spirituality Model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 991 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 473 |