تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,296,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,967 |
ابعاد اجتماعی و اقتصادی استفاده از خودروهای لوکس با رویکرد پژوهش ترکیبی | ||
مدیریت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 26، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 207-230 اصل مقاله (860.58 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین فرقانی1؛ علی کاظمی* 2؛ بهرام رنجبریان3؛ مهسا قندهاری4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2نویسنده مسئول: استادیار گروه مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استاد مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 اسفند 1396، تاریخ بازنگری: 31 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
اسرافگرایی، تجملگرایی و به دنبال آن تمایل به استفاده از خودروهای لوکس همواره از موضوعاتی است که بزرگان و دلسوزان دین و نظام اسلامی نسبت به آن هشدار دادهاند. این پژوهش، به دنبال یافتن چرایی تمایل به استفاده از این خودروهای لوکس در ابعاد اجتماعی و اقتصادی است. برای این منظور از روش پژوهش ترکیبی شامل دو بخش استفاده شده است. در بخش اول با استفاده از روش کیفی نظریه دادهبنیاد، ابعاد اجتماعی و اقتصادی موضوع شناسایی شدهاند و در بخش دوم با استفاده از الگو، پرسشنامهای طراحی، توزیع و به تعداد 320 عدد جمعآوری شده است. دادههای پرسشنامهها، که پایایی آنها توسط ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده با روش تحلیل عاملی تأییدی مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج پژوهش، حاکی از اثرگذاری سه عامل اقتصادی شامل اهمیت قیمت، بورس بازار بودن کالا و تمایل به حفظ ارزش پول و نیز پنج عامل اجتماعی شامل تمایل به ظاهرسازی، کسب طبقه اجتماعی، گروههای مرجع، پرستیژ و تغییر رفتار دیگران بوده است. این پژوهش با رویکرد انتقادی ـ دینی به موضوع، راهکارهایی را برای کاهش این آسیبهای اجتماعی و اقتصادی ارائه کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار مصرفکننده مسلمان؛ عوامل اجتماعی؛ عوامل اقتصادی؛ خودروی لوکس؛ پژوهش ترکیبی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ترجمه مهدی الهی قمشهای. چ 6. تهران: انتشارات رشیدی احتشامزاده، فرهاد (24/10/1395). برگرفته از خبرگزاری فارس به آدرس: http://www.farsnews.com/13961024000543 اعتباریانخوراسگانی، اکبر؛ قریشیشهرکی، سیداحمد (1394). ارتباط بین خطاهای ادراکی در تصمیمگیری و شخصیت. مدیریت فراگیر. س 1. ش 2: 96 تا 104. بلالی، مجید؛ آقازاده، هاشم؛ احمدی، سعید (1391). بررسی نقش برند در خرید خودروهای لوکس کشور. مدیریت بازرگانی. س 4. ش 4: 1 تا 20. حسینی، محمدحسین (1390). اسراف، عوامل و راهکارهای مبارزه با آن. سفیر. س 5. ش 20: 155 تا 184. حیدرنقوی، سیدنواب؛ کفایی، سیدمحمد (1389). ابعاد یک الگوی اقتصاد اسلامی. مجله اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی. س 1. ش 1: 183 تا 208. خدیر، مهرداد (21/11/1395). برگرفته از خبرگزاری ایرنا به آدرس: http://www.irna.ir/fa/News/82425783
فرخی، میثم (1393). سیاستگذاری فرهنگی مطلوب مسجد از دیدگاه مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی بسیج. س 7. ش 65: 33 تا 54. رضاییزاده، محمود؛ محمدعلیتجریشی، ایمان (1395). بازاریابی اسلامی. تهران: دانش ماندگار عصر. خبرگزاری مهر (22/08/1391). به آدرس https://www.mehrnews.com/news/1742230 سیدینیا، سیداکبر (1388). مصرف و مصرفگرایی از منظر اسلام و جامعهشناسی اقتصادی. اقتصاد اسلام. س 9. ش 34: 151 تا 178. صمدی، معصومه؛ رضایی، منیره (1390). بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. س 19. ش 12: 95 تا 117. فراستخواه، مسعود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریه بر پایه» (گراندد تئوری GTM). تهران: انتشارات آگاه. موذنسلطانآبادی، معصومه؛ هاشمیان، سیدمحمدحسین (1394). مطالعة تجارب زنان در اجرای الگوی مطلوب مصرف در خانواده با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری درباره مصرف. دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و سیاست فرهنگی. ش 5: 77 تا 98. مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتابالاسلامیه. مولایی، محمد؛ مرادی، حسین (1390). بررسی و مقایسه ترکیب کالاهای مصرفی خانوارهای شهری ایران. رفاه اجتماعی. س 10. ش 37: 113 تا 127. یوسفی، حسینعلی؛ شیرانی، مهری (1386). شاخصهای بهداشت محیط در پرتو آموزههای سیره پیامبر اعظم(ص). مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. س 6. ش 4: 95 تا 100.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,044 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |