تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,227 |
تعداد مقالات | 8,912 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,636,844 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,549,121 |
بررسی مؤلفههای اثربخشی اجرای آموزش یگانی در یگانهای نیروهای مسلح و ارائه الگوی بهینه | ||
مدیریت و پژوهشهای دفاعی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 81، اردیبهشت 1395، صفحه 135-160 اصل مقاله (256.27 K) | ||
نویسنده | ||
پیمان علی نژاد* | ||
دانشگاه امام حسین(ع) | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1395، تاریخ بازنگری: 01 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
آموزش یگانی، یکی از سطوح آموزش در نیروهای مسلح بوده که منجر به افزایش مهارت افراد میشود و تأثیر مستقیمی بر آمادگی رزم نیروها دارد. در این راستا، توجه به آموزش یگانی اهمیت خاصی دارد. از طرفی، اتخاذ تدابیر لازم برای ارزشیابی مستمر از نحوه اجرای سیاستها، برنامهها وشیوههای اجرای تربیت و آموزش در مجموعه عناصر نظام آموزشی و عملی کردن آن تدابیر، برای سنجش میزان اثربخشی و تحقق هدفهای آموزشی، امری لازم و ضروری بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.از این رو، این پژوهش جهت بررسی مؤلفههای اثر گذار آموزش یگانی در نیروهای مسلح شکل گرفت. این تحقیق از نوع کاربردی و روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است که در آن 34 مؤلفه اثرگذار در اجرای آموزش یگانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از نتایج به دست آمده مؤثر ترین مؤلفهها در اجرای آموزش یگانی به قرار زیر شناسایی و در پایان، الگوی بهینه اجرای آموزش یگانی ارائه گردید: توجه به هدف آموزش یگانی، وجود اراده همگانی در بین فرماندهان، ساختار و سازمان، تجهیزات کمکآموزشی تخصصی (شبیه سازها و...)، خودکفا بودن یگان ازنظر مربی، تناسب، قابل اجرا بودن و محتوای برنامه تفصیلی، کیفیت تدریس مربیان، کیفیت متون آموزشی، وجود فضای کارگاه آموزشی، وجود شاخصهای سنجش مهارت، تکمیل بودن تجهیزات تخصصی یگان. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش یگانی؛ اثربخشی؛ ارزشیابی آموزشی؛ مهارتهای حرفه ای؛ نیروهای مسلح | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 795 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 695 |