تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,130 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,720 |
بهبود کنترل با استفاده از الگوریتم نوین لغزشی- فازی مدل مبنا برای سامانه تعلیق فعال قطار پرسرعت ریلی | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 4، بهمن 1395 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی ظهیریپور* ؛ میلاد فامیلیان؛ علیاکبر جلالی؛ سید کمالالدین موسویمشهدی موسویمشهدی | ||
- | ||
تاریخ دریافت: 23 دی 1394، تاریخ بازنگری: 02 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
طراحی سامانه تعلیق فعال قطار، یکی از مسائل مهم صنعت قطارهای پر سرعت است. سامانه تعلیق غیرفعال مرسوم نمیتواند نیازهای لازم برای پیشرفت قطارهای پرسرعت با توجه به افزایش سرعت قطار را فراهم کند. در این مقاله، جهت بهبود میزان نوسانات کوپه در مقابله با اغتشاشات جانبی ناشی از نامنظمیهای خطآهن و همینطور تغییرات جرم کوپه بهعنوان نامعینی پارامتری، از کنترل مد لغزشی مدل مبنای پیوندی با تنظیمکننده فازی استفاده شده است. هدف این مقاله، بهبود کنترلکننده مقاوم با استفاده از روش نوین مد لغزشی برای سامانه تعلیق فعال قطار پرسرعت است که باعث کاهش نوسانات و شتاب جانبی کوپه، بهبودی پایداری قطار و راحتی مسافران، حین حرکت در سرعتهای بالا است. انگیزه انتخاب رویکرد مقاوم در این پروژه، بهبود عملکرد سامانه در حضور انواع نامعینیهای پارامتری و عدم قطعیتهای مدل و نیز اغتشاشات خارجی است. بهمنظور نمایش کارایی بیشتر روش پیشنهادی، کنترلکننده مقاوم نیز بهمنظور کاهش ارتعاشات کوپه قطار طراحی شده است. مقایسه عملکرد سامانه تعلیق فعال قطار در حضور کنترلکننده با کنترلکننده لغزشی پیشنهادی، مبین توانایی بیشتر کنترلکننده لغزشی در دفع اغتشاش در حضور نامعینی پارامتری است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیق فعال قطار؛ کنترل مقاوم؛ مد لغزشی؛ کنترلکننده؛ عدم قطعیت پارامتری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 488 |