![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,871,292 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,721,272 |
تحلیل پایداری آیروالاستیک سازه بال هواپیما و روتور متصل به آن | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 2، شهریور 1396 | ||
نویسندگان | ||
نادر وحدت آزاد* ؛ احسان ظفری؛ جابر نوراله زاده | ||
تاریخ دریافت: 21 تیر 1395، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش با استفاده از روابط انرژی جنبشی، کرنشی و کار نیروهای ناپایستار بال هواپیما و روتور متصل به آن و با استفاده از معادله لاگرانژ، معادلات حرکت استخراج شده است. در مدلسازی، بال بهصورت یک تیر یکسرگیردار اویلر- برنولی و نیروی برآ و ممان در آیرودینامیک ناپایا نیز بهصورت ترمهایی از توابع تئودرسون درنظر گرفته شده است. تاثیر پارامترهایی همچون موقعیت قرارگیری روتور، نیروی تراست روتور، سرعت دورانی پرههای روتور و سرعت جریان هوا بر دامنه نوسانات و پایداری سامانه بررسی شده است. نتایج شبیهسازی عددی نشان میدهد که، با افزایش فاصله روتور از ابتدای بال دامنه نوسانات افزایش و با کاهش چشمگیر سرعت فلاتر باعث ناپایداری در سامانه میگردد. افزایش نیروی تراست نیز موجب افزایش دامنه ارتعاشات بال و افزایش سرعت فلاتر و در نهایت ناپایداری سامانه بال و روتور میگردد. علاوهبراین، برای سرعت جریان هوا بالاتر از سرعت فلاتر نیز ناپایداری در سیتم دیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آیرودینامیک ناپایا؛ توابع تئودرسون؛ تیر یکسرگیردار اویلر- برنولی؛ فلاتر؛ تحلیل پایداری آیروالاستیک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 556 |