تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,807 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,409 |
طراحی و ساخت لوله شوک محرک گازی انتها بسته | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 2، تیر 1397، صفحه 27-42 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نویسندگان | ||
جمال زمانی* ؛ رامیار حسین زاده | ||
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
تاریخ دریافت: 03 مرداد 1396، تاریخ بازنگری: 02 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
لولهشوک یکی از تجهیزاتی است که با ایجاد اختلاف فشار بین دو ناحیه آن (درایور و دریون) و حذف دیافراگم، قابلیت تولید موج شوک با زمان خیز بسیار کوتاه را دارد. از مهمترین کاربردهای لولهشوک میتوان به کالیبراسیون حسگرهای فشار دینامیکی، بررسی پارامترهای موج شوک، بررسی رفتار انواع سازهها و همچنین بافتهای حیاتی تحت بارگذاری دینامیکی اشاره کرد. در این تحقیق، طراحی و ساخت یک لوله شوک با قابلیت ایجاد فشار ماکزیمم bar 100 (در ناحیه درایور) که معادل انفجار kg 21 TNT در فاصله m 3/3 از محل قرارگیری دیافراگم است، در دستور کار قرار گرفت. از دیگر شاخصهای مهم که بهعنوان تواناییهای این مجموعه در طراحی و ساخت مدنظر قرار گرفت، ایجاد موج شوک با حداکثر سرعت 5/2 ماخ و همچنین امکان ایجاد موج انعکاسی با پیک فشار MPa 6/2 با سرعت 2 ماخ است که البته با تغییر نوع گاز و ایجاد اختلاف دما بین درایور و دریون، این مقادیر بهشدت قابل افزایش است. طراحی لوله شوک محرک گازی براساس سه ناحیه اصلی است که نهایتاً مجموعه ساختهشده دارای طولی برابر m 5/4 و قطری برابر 3 اینچ میباشد. برای اطمینان از صحت عملکرد و بررسی نشتی لوله شوک، آزمایشهای استاتیکی و دینامیکی متعدد با انهدام دیافراگمهای مختلف انجام گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
لوله شوک؛ موج شوک؛ بارگذاری دینامیکی؛ کالیبراسیون؛ سامانه دوبل دیافراگم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |