تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,704,856 |
بررسی اثر هندسه کاسه سمبه بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل تزریق مستقیم با شبیهسازی عددی | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 3، آبان 1397، صفحه 29-39 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نویسندگان | ||
علی میرمحمدی* ؛ محمدرضا حسین آبادی | ||
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران | ||
تاریخ دریافت: 18 دی 1396، تاریخ بازنگری: 01 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
افزایش نگرانیهای زیست محیطی در چند دهه اخیر باعث توجه اساسی به تشکیل و انتشار آلوده کنندههای محیط زیست و نحوه کنترل آنها شده است. در این تحقیق اثر عمق و قطر کاسه سمبه برروی عملکرد و آلایندگی موتور دیزل سواری تزریق مستقیم بررسی شد. برای این منظور از نرمافزار دینامیک سیالات محاسباتی سهبعدی ایویالفایر برای شبیهسازی چرخه موتور استفاده شد. با اعمال معادلات احتراق، آشفتگی و آلایندگی، چرخه بسته موتور دیزل تزریق مستقیم شبیهسازی شد. بعد از بررسی استقلال نتایج حل از تعداد سلولهای محاسباتی و اعتبارسنجی نتایج حاصل از شبیهسازی با دادههای تجربی، موتور با چهار هندسه مختلف کاسه سمبه شبیهسازی شد و نتایج فشار، نرخ گرمای آزاد شده، دمای داخل استوانه و مقدار آلایندگی آنها با هم مقایسه گردید. نتایج نشان داد هندسه کاسه سمبه چهارم به-دلیل داشتن قطر دهانه کاسه بزرگتر و عمق کمتر، کمترین برخورد جت سوخت به دیواره را داشته و از طرفی بهترین اختلاط را در داخل محفظه احتراق ایجاد میکند و دارای عملکرد بهتر و میزان آلایندگی کمتری است. همچنین در این تحقیق دیده شد که با کاهش اندازه قطر دهانه کاسه سمبه و افزایش عمق آن، تولید مقدار آلاینده اکسید نیتروژن کاهش و آلایندههای منوکسید کربن، هیدروکربن نسوخته و دوده افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور ملی دیزل؛ هندسه کاسه سمبه؛ چرخه بسته؛ شبیهسازی عددی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying Piston Cavity Geometry Effect on Direct Injection Diesel Engine Performance and Emissions with Numerical Simulation | ||
کلیدواژهها [English] | ||
National National Diesel Engine, Piston Bowl Geometry, Closed Cycle, Numerical Simulation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 179 |