تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,894 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,545 |
تحلیل ناپایداری آیرودینامیکی در کمپرسور موتور J79 | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 3، آبان 1397، صفحه 95-104 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نویسنده | ||
نوذر اکبری* | ||
دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری | ||
تاریخ دریافت: 18 دی 1396، تاریخ بازنگری: 01 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این تحقیق، ناپایداری آیرودینامیکی کمپرسور موتور J79، به روش تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور از معادلات اصل بقای جرم، اصل بقای ممنتوم و اصل بقای انرژی استفاده شده است. پس از اعمال یک سری فرضیات و همچنین با تشکیل ماتریس مرتبط با معادلات و بررسی مقادیر ویژه آنها، تأثیر پارامترهای مؤثر در پایداری آیرودینامیکی کمپرسور، مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به پیچیدگی روابط مورد استفاده در تشکیل ماتریس، این روابط در نرمافزار متلب، کدنویسی شده و سپس ماتریس مورد نظر فراهم شده است. سپس با اعمال مشخصات هندسی و خصوصیات جریان در موتور J79 روی ماتریس مورد نظر و استخراج نمودارهای مربوطه، تأثیر برخی پارامترها برروی پایداری آیرودینامیکی موتور مذکور، مطالعه شده است. با توجه به نتایج بهدستآمده، مشاهده میشود که با کاهش جریان جرمی عبوری از کمپرسور، سیستم به محدوده عملکردی ناپایدار نزدیک میشود. آنچه از نتایج مستناد گردیده، مبین آن است که با افزایش نسبت طول (دالان مسیر) داکت بالادست کمپرسور به طول داکت پاییندست آن، پایداری آیرودینامیکی سیستم افزایش یافته است. نتایج همچنان نشان میدهند که با افزایش حجم محفظه احتراق، از پایداری موتور کاسته میشود. با این وجود افزایش حجم کمپرسور، سبب پایداری بیشتر سیستم شده است. افزایش دمای محفظه احتراق و همچنین افزایش سطح مقطع جریان عبوری از کمپرسور نیز دارای اثرات مطلوب در پایداری سیستم گردیدهاند. همچنین در مقاله حاضر نتایج بهدستآمده، با نتایج حاصل از مطالعات پیشین مقایسه شدهاند و همسویی خوبی بین هردو نتایج مشاهده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
توربوجت؛ کمپرسور؛ سرج؛ واماندگی دورانی؛ ناپایداری آیرودینامیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Instabilities in Compressor of J79 Engine | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Turbojet, Compressor, Surge, Rotating Stall, Aerodynamic Instability | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225 |