تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,324,896 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,039,841 |
مدل سازی و شبیه سازی الگوریتم های سامانه های ناوبری اینرسی در دستگاههای مختصات Inertial، ECEF و NED | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 4، بهمن 1397، صفحه 75-89 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نویسنده | ||
سید وحید قاسم زاده* | ||
گروه مهندسی برق دانشگاه فسا | ||
تاریخ دریافت: 18 دی 1396، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
سامانههای ناوبری اینرسی از مهمترین سامانهها جهت تعیین موقعیت، سرعت و وضعیت وسایل متحرکی مانند کشتیها، هواپیماها، موشکها و .... میباشد. پایه این علم، قوانین نیوتن است. در این سامانه ها، سه حسگر شتابسنج و سه حسگر ژیروسکوپ به ترتیب نقش اندازهگیری شتابهای خطی و سرعتهای زاویهای وسیله را برعهده دارند. با استفاده از داده های خروجی این سنسورها، و الگوریتمهای خاص ناوبری، موقعیت، سرعت و وضعیت وسیله انجام میپذیرد. در این مقاله، ابتدا دستگاههای مختصات مختلف مانند بدنی، اینرسی، زمینی و جغرافیایی به طور کامل و با بیانی مناسب و شیوا معرفی میشوند. سپس در ادامه، الگوریتمهای ناوبری اینرسی در هر کدام از دستگاههای مختصات مذکور، بیان شده و دیاگرام کلی ناوبری هر دستگاه به طور مجزا ارائه خواهند شد. در ادامه، شبیهسازی های مربوط به ناوبری اینرسی در دستگاه های مختصات اینرسی، زمینی دکارتی و NED به کمک نرمافزار سیمولینک انجام میشود. جهت این کار سه سناریوی حرکتی مختلف در مختصات دوبعدی و سه بعدی، بررسی و نتایج شبیهسازی آنها آورده خواهند شد. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که الگوریتمه ای ناوبری اینرسی در دستگاه های مختصات مختلف از کارآیی و دقت مناسب جهت ناوبری برخوردار میباشد و برای هر نوع شبیهسازی دیگری نیز کافی است دادههای شتابسنجها و ژیروسکوپها به عنوان دادههای ورودی به این شبیه ساز وارد شده و ناوبری و موقعیت یابی وسیله انجام پذیرد. در پایان مقاله به موضوع ارزیابی عملکرد سامانه ناوبری اینرسی، مدل خطای حسگرهای اینرسی و تلفیق سامانه ناوبری اینرسی و سامانه موقعیت یاب جهانی یا GPS به کمک فیلتر کالمن اشاره خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دستگاه مختصات؛ ناوبری اینرسی؛ شتاب سنج؛ ژیروسکوپ؛ فیلتر کالمن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,446 |