تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,326,985 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,570,076 |
استانداردهای ایمنی محصول: راهنمای تأمینکنندگان و پشتیبان زنجیره تأمین | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 44، شهریور 1393، صفحه 36-45 اصل مقاله (366.09 K) | ||
نویسندگان | ||
سمیرا اوسطی* 1؛ آزاده پیری صدیق1؛ لاله عدل نسب1؛ علی قاسمی2 | ||
1پژوهشگاه استاندارد | ||
2معاونت کیفیت شرکت سایپا | ||
تاریخ دریافت: 16 دی 1392، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1392، تاریخ پذیرش: 15 اسفند 1392 | ||
چکیده | ||
در دنیای مدرن امروز که حاشیه خطا برای توسعه حداقل بوده و همزمان دنیای اقتصاد و محیط کسب وکار بسیار رقابتی و چالش برانگیز می باشد، بسیار ضروری است که سازمانها با کمک استانداردهای بینالمللی کارآمد شده و با افزایش سود به اهداف و مقاصد خود برسند. سازمان بینالمللی استاندارد با مشارکت کشورهای عضو، هرساله استانداردهای جدیدی را تدوین کرده و در اختیار عموم قرار میدهد. دسته مهمی از این استانداردها به مباحث مرتبط با ایمنی محصولات و حواشی آن میپردازد. دو استاندارد جدید که به تازگی و در سال 2013 منتشر شدهاند استاندارد ISO10377:2013 و ISO10393:2013 میباشند که به موازات هم به مباحث مرتبط با ایمنی محصول مصرفی و ارائه راهنماییهایی درباره کاهش ریسک آسیب به مشتریها و مصرفکنندهها و همچنین فرآیند فراخوان محصول میپردازند. استاندارد ISO10377:2013 راهنماییهای عملی برای تأمینکنندگان خرد و کلان ارائه میدهد تا به آنها در برآورد و مدیریت ایمنی محصولی که آنها تأمین میکنند کمک کند. استاندارد ISO10393: 2013 نیز راهنمایی هایی راجع به اقدامات تصحیحی و در صورت لزوم فراخوان محصولی که از کارخانه خارج شده است ارائه می کند. در این مقاله سعی شده است که بر مبنای دو استاندارد جدید تدوین شده در ایزو مجموعهای از روشهای مؤثر و کارا برای تأمینکنندگان ارائه شود تا آنها را در زمینه برآورد ایمنی محصولات مصرفی و در صورت لزوم فراخوان آنها راهنمایی کند. به کارگیری این استانداردها ضمن تضمین ایمنی مصرف کننده، منجر به ایجاد تغییرات مثبت در سازمان شده و توسعه پایدار را به ارمغان میآورد. | ||
کلیدواژهها | ||
استانداردهای بینالمللی؛ ایمنی محصول؛ زنجیره تأمین؛ ارزیابی ریسک؛ فراخوان محصول؛ تأمینکنندگان | ||
مراجع | ||
[1] ISO 10377:2013(E), Consumer product safety -Guidelines for suppliers.
[2] ISO 10393:2013(E), Consumer product recall -Guidelines for suppliers.
[3] Guardiola, L. A., Meca, A., Timmer, J. "Cooperation and profit allocation in distribution chains", Decision Support Systems, Vol.44, 17-27, (2007).
[4] Kroes, J. R., Ghosh S., "Outsourcing congruence with competitive priorities: Impact on supply chain and firm performance", Journal of Operations Management, 124-143, (2010).
[6] Tang, C. S., Zimmerman, J. D. " Managing New Product Development and Supply Chain Risks: The Boeing 787 Case", Supply Chain Forum, Vol. 10, 74-86, (2009).
[7] Food Import Safety, Center for Science in the Public Interest.
[8] Pathway to Global Product Safety and Quality, U.S. Food and Drug Administration.
[9] Giannakis, M., Louis, M. "A multi-agent based framework for supply chain risk management", Journal of Purchasing and supply Management, Vol.17, 23-31, (2011).
[10] Caniëls, M. C.J. M., Gehrsitz, H., Semeijn, J.," Participation of suppliers in greening supply chain: An empirical analysis of German automotive suppliers", Journal of Purchasing and supply Management, Vol. 19,134-143, (2013).
[11] Australian Competition and Consumer Commission, Product Safety Threadmills.
[12] Talluri, S., Narasimhan, R., .Chung, W. "Manufacturer cooperation in supplier development under risk" European Journal of Operational Research, Vol. 207, 165-173, (2010).
[15] Gallozzi, M., Tucker, S, "Insuring Against Disaster: Coverage for Product Recalls", The Insurance Coverage Law Bulletin, (2007).
[16] Beamish, P., Bapuji, H., "Toy recalls and China: emotion vs. evidence. Management and Organization", Review, Vol. 4, 197–209, (2008).
[17] CPSC, 2009. Maclaren USA recalls to repair strollers following fingertip amputations. http://www.cpsc.gov/cpscpub/prerel/prhtml10/10033.html
[18] Berman, B., "Planning for the inevitable product recall. Business Horizons", Vol. 42, 69–78, (1999).
[19] Dawar, N., Pillutla, M., "The impact of product-harm crises on brand equity: the moderating role of consumer expectations", Journal of Marketing Research, 216–226, (2000).
[20] Rupp, N.G., "The attributes of a costly recall: evidence from the automotive industry", Review of Industrial Organization, Vol. 25, 21–44, (2004).
[21] Tang, C.S., "Making products safe: process and challenges", International Commerce Review, Vol. 8, 48–55, (2008).
[22] Jarrell, G., Peltzman, S., "The impact of product recalls on the wealth of sellers", Journal of Political Economy, Vol. 93, 512–536, (1985).
[23] Davidson, W.N., Worrell, D.L., "The effect of product recall announcements on shareholder wealth", Strategic Management Journal, Vol. 13, 467–473, (1992).
[24] Smith, C.N., Thomas, R.J., Quelch, J.A., "A strategic approach to managing product Recall", Harvard Business Review, Vol. 74, 102–112, (1996).
[25] Chen, Y., Ganesan, S., Liu, Y., "Does a firm’s product-recall strategy affect its financial value An examination of strategic alternatives during product-harm crises", Journal of Marketing, Vol. 73, 214–226, (2009). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 651 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 181 |