تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,436 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,302,240 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,555,150 |
مسیریابی دورهای وسایل نقلیه در لجستیک معکوس با مشتریان واجد شرایط | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 49، آذر 1394، صفحه 84-93 اصل مقاله (902.74 K) | ||
نویسندگان | ||
علیرضا عیدی* ؛ سیدهادی علوی | ||
دانشگاه کردستان | ||
تاریخ دریافت: 19 اسفند 1393، تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1394، تاریخ پذیرش: 13 اردیبهشت 1394 | ||
چکیده | ||
یکی از مباحث مهمی که در سیستمهای حملونقل و لجستیکی کاربرد و اهمیت زیادی یافته است، مسئله مسیریابی وسایل نقلیه میباشد و به مسئلهای اطلاق میشود که در آن هدف، تعیین مسیرهای بهینه برای تعدادی وسیله نقلیه مستقر در قرارگاه است که باید به مجموعهای از مشتریان که هر یک دارای تقاضای معینی هستند، مراجعه نموده و خدمتی ارائه دهند. از طرفی در طول چند دهه اخیر به علت افزایش نگرانیهای زیستمحیطی، مسائل اقتصادی و فشارهای قانونی، توجه خاصی به لجستیک معکوس شده است.لجستیک معکوس تمام فعالیت های زنجیره تأمین را شامل میشود که بهصورت معکوس اتفاق میافتد. یکی از موضوعات حیاتی در پیشبرد لجستیک معکوس در سطح عملیاتی، مسئله مسیریابی در آن است. در این راستا، مسئله مسیریابی دورهای وسایل نقلیه با در نظر گرفتن میزان عرضه کالا از مشتریان (مراکز جمعآوری) به عنوان شرط صلاحیت یافتن آنها برای سرویسدهی بررسی می شود. برای این مسئله یک مدل برنامهریزی غیرخطی عدد صحیح آمیخته پیشنهاد گردیده است. همچنین به منظور اعتبارسنجی مدل ارائه شده، تعدادی مثال نمونه تولید گردیده و با نرمافزارGAMSحل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
لجستیک معکوس؛ مسئله مسیریابی وسایل نقلیه؛ چند دورهای؛ مراکز جمعآوری | ||
مراجع | ||
[1] Lenstra J.K. and RinnooyKan A.H.G. "Complexity of vehicle routing and scheduling problem", Networks, vol. 11, pp. 221-227. 1981.
[2] Dantzig G.B. and Ramser J.M. "The truck dispatching problem, Management Science", vol. 6, pp. 81–91. 1959.
[3] FarzanehDaneshzand. "The Vehicle-Routing Problem", Logistics Operations and Management, pp. 127-153, 2011.
[4] Lin C, Choy KL, Ho GTS, Chung SH, Lam HY. "Survey of Green Vehicle Routing Problem: Past and future trends". Expert System Applications.vol 41, pp. 1118-1138. 2014.
[5] Privé, J., Renaud, J., Boctor, F., &Laporte, G. "Solving a vehicle-routing problem arising in soft-drink distribution". Journal of the Operational Research Society, vol. 57, pp. 1045–1052. 2006.
[6] Gribkovskaia, I., Laporte, G., &Shyshou, A. "The single vehicle routing problem with deliveries and selective pickups". Computers & Operations Research, vol. 35, pp. 2908–2924. 2008.
[7] Aras, N., Aksen, D., &Tekin, M. T. "Selective multi-depot vehicle routing problem with pricing". Transportation Research Part C: Emerging Technologies, vol. 19, pp. 866–884. 2011.
[8] Beltrami, E. J., &Bodin, L. D. "Networks and vehicle routing for municipal waste collection". Networks, vol. 4, pp. 65–94. 1974.
[9] Sculli, D., Mok, K. C., & Cheung, S. H. "Scheduling vehicles for refuse collection". Journal of the Operational Research Society, vol. 38, pp. 233–239. 1987.
[10] Mansini, R., &Speranza, M. G. "A linear programming model for the separate refuse collection service". Computers & Operations Research, vol. 25, pp. 659–673. 1998.
[11] Ramos, T., & Oliveira, R. "Delimitation of service areas in reverse logistics networks with multiple depots". Journal of the Operational Research Society, vol. 62, pp.1198–1210. 2011.
[12] Mar-Ortiz, J., Adenso-Diaz, B., & González-Velarde, J. "Design of a recovery network for WEEE collection: the case of Galicia", Spain. Journal of the Operational Research Society, vol. 62, pp. 1471–1484. 2011.
[13] Tania Rodrigues Pereira Ramos, Maria Isabel & Ana Paula Barbosa Povoa. "A multi- product, multi-depot periodic vehicle routing problem in a reverse logistics system". POMS 21st Annual conference. Vancouver, Canada. 2010.
[14] Schultmann, F., Zumkeller, M., &Rentz, O. "Modeling reverse logistic tasks within closed-loop supply chains: an example from the automotive industry". European Journal of Operational Research, vol. 171, pp. 1033–1050. 2006.
[15] le Blanc, I., van Krieken, M., Krikke, H., &Fleuren, H. "Vehicle routing concepts in the closed-loop container network of ARN – a case study". OR Spectrum, vol. 28, pp.53–71. 2006.
[16] Kim, H., Yang, J., & Lee, K. "Vehicle routing in reverse logistics for recycling end-of-life consumer electronic goods in South Korea". Transportation Research Part D: Transport and Environment, vol. 14, pp. 291–299. 2009.
[17] Kim, H., Yang, J., &Lee, K. "Reverse logistics using a multi-depot VRP approach for recycling end-of-life consumer electronic products in South Korea". International Journal of Sustainable Transportation, vol. 5, pp. 289–318. 2011.
[18] Dell’Amico, M., Righini, G., &Salani, M. "A branch-and-price approach to the vehicle routing problem with simultaneous distribution and collection". Transportation Science, vol. 40, pp. 235–247. 2006.
[19] Alshamrani, A., Mathur, K., &Ballou, R. H. "Reverse logistics: simultaneous design of delivery routes and returns strategies". Computers & Operations Research, vol. 34, pp. 595–619. 2007.
[20] Dethloff, J. "Vehicle routing and reverse logistics: the vehicle routing problem with simultaneous delivery and pick-up". OR Spectrum, vol. 23, pp. 79–96. 2001.
[21] Çatay, B. "A new saving-based ant algorithm for the vehicle routing problem with simultaneous pickup and delivery". Expert Systems with Application, vol. 37, pp. 6809–6817. 2010.
[22] Tasan, A. S., & Gen, M. "A genetic algorithm based approach to vehicle routing problem with simultaneous pick-up and deliveries". Computer & Industrial Engineering, vol. 62, pp. 755–761. 2012.
Sally Kassem&Mingyuan Chen. "Solving reverse logistics vehicle routing problems with time windows". Int J AdvManufTechnol, vol. 68, pp.57–68. 2013 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 166 |