
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,294 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,799,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,339,401 |
بهینهسازی کمکرسانی به مناطق بحرانی با بهرهگیری از GIS از طریق شبکههای جادهای (مطالعه موردی: استان یزد) | ||
فصلنامه شهر تاب آور | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، دی 1398، صفحه 1-6 اصل مقاله (979.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمودرضا دلاور1؛ صفا خزایی2 | ||
1استاد، گروه مهندسی نقشهبرداری و ژئوماتیک، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار، دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
تاریخ دریافت: 05 مهر 1397، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
در هنگام وقوع بحران، تصمیمگیری مناسب برای کمکرسانی به مناطق بحرانی نقش بهسزایی در کاهش خسارات جانی و مالی دارد. هدف اصلی این مقاله استفاده از سامانههای اطلاعات جغرافیایی در بهینهسازی کمکرسانی به مناطق بحرانی که نیازمند منابع مشخصی هستند، از طریق وسایل نقلیه در شبکه جادهای کشور میباشد. برای رسیدن به این هدف، تحلیلهای شبکه شامل یافتن بهترین مسیر و تخصیص بهینه منابع، مورد نیاز میباشند. دستیابی به بهترین مسیر بین ایستگاههای کمکرسانی و مناطق بحرانی با در نظر گرفتن زمان سفر به عنوان وزن جادهها صورت میگیرد و تخصیص بهینه منابع با ارائه یک تابع هدف پیشنهادی با دو معیار حداقل زمان و هزینه انجام میپذیرد. رویکرد پیشنهادی مورد نظر در قالب یک سامانه نمونه برای استان یزد پیادهسازی و ارزیابی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوریتم دیکسترا؛ بحران؛ بهترین مسیر؛ بهینهسازی؛ تخصیص منابع؛ سامانه اطلاعات جغرافیایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Using GIS to Optimize Rescue for Critical Regions Through Road Networks (Case Study: Yazd Province) | ||
نویسندگان [English] | ||
M. R. Delavar1؛ S. Khazaei2 | ||
1tehran university | ||
2imam hossein university | ||
چکیده [English] | ||
In the event of a crisis, appropriate decisions for helping the crisis regions play an important role in reducing life and financial loss. This paper aimed at using the Geographic Information Systems (GIS) to optimize relief to critical regions that are required specified resources by vehicles on road networks of the country. To meet this goal, network analysis including optimum path finding and optimal resource allocation are needed. The optimum path between rescue stations and critical regions is achieved by taking the travel time as the weight of road. Moreover, the optimal resource allocation is obtained by introducing a proposed objective function with minimizing time and cost criteria. Both data management and presenting of the results are accomplished by the GIS. As a prototype system, the proposed approach is implemented and assessed in Yazd province. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Dijkstra Algorithm, Crisis, Optimum path, Optimization, Resource Allocation, Geographic Information System (GIS) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 592 |