تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,348,448 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,599,603 |
ارائه الگوی مفهومی قصد خرید محصولات بسته بندی شده سازگار با محیط زیست در میان مصرف کنندگان (مردم شهرستان اراک) | ||
علوم و فنون بستهبندی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 34، شهریور 1397، صفحه 18-31 اصل مقاله (2.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آمنه مالمیر1؛ حاجیه رجبی فرجاد* 2؛ مرتضی چگینی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد واحد فراهان، فراهان، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت دانشگاه علوم انتظامی امین | ||
3کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد واحد فراهان، فراهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 01 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
ایران، همانند بسیاری از کشورهای دنیا از سطح بالای آلودگی هوا، کیفیت پایین آب، حجم بالای آلودگی های صوتی ناشی از ترافیک، مشکلات مربوط به میزان زیاد زباله های دفع نشدنی و کاهش سریع منابع انرژی رنج می برد. مشکلات زیست محیطی عمدتاً به واسطه مصرف گرایی ناهنجار و فعالیتهای ناپایدار ایجاد می شود. هدف از این پژوهش، قصد خرید محصولات بسته بندی شده سازگار با محیط زیست در میان مصرف کنندگان (مردم شهرستان اراک) بوده است. این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و در دسته تحقیق های دارای دلیل و علت قرار دارد. جامعة آماری مورد پژوهش شامل مردم شهرستان اراک می باشد که سابقه استفاده از محصولات با بسته بندی سبز را داشته اند. بدین منظور، پرسش نامه به صورت خوشه ای بین مردم شهرستان اراک توزیع شد که برای سنجش وضعیت موجود، از پرسشنامه استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری استفاده شده است. از نرمافزار لیزرل برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها استفاده شده است. با توجّه به تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج حاکی از آن بوده است که بینش، نگرانی های زیست محیطی، هنجارهای شخصی و تمایل مصرف کنندگان بر قصد آنها برای خرید محصولات بسته بندی سازگار با محیط زیست تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
قصد خرید؛ دغدغه های زیست محیطی؛ مصرف گرایی ناهنجار؛ سازگاری با محیط زیست | ||
مراجع | ||
1. چگینی اصلی، ر.، صالح اردستانی، ع.، (1395)، «اندازهگیریتأثیرابزارهایبازاریابیسبزبررفتارخریدمصرفکنندگان(مطالعه موردی: غربشهرتهران)»، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 2 شماره 2، 13-1. 2. امیرشاهی، م.ا.، یزدانی، ح.ر.، علی پور، الله، (1392). «بررسی تأثیر ابزارهای بازاریابی سبز بر رفتار مصرفکنندگان عضو شبکههای اجتماعی در ایران»، تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 4، 41-58. 3. زندحسامی، ح.، پروینچی، ش.، (1393)، «به کارگیرینظریةرفتاربرنامهریزیشدهدربررسیقصدخریدسبزمصرفکنندگان»، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول 18، 30-23. 4. امیرنژاد، ح.، رفیعی، ح.، «بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت صنایع کوچک جهت کاهش آلودگی محیط زیست (مطالعه موردی شهرستانت ساری)»، علوم وتکنولوژی محیط زیست، شماره 50، (1387)، 51-49. 5. حقیقی، م.، خلیل، م.، (1390)، «بررسی جایگاه بازاریابی سبز در رفتار خرید مصرفکنندگان»، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 9، 102-83. 6. Prakash G, Pathak P, “Intention to buy eco-friendly packaged products amongyoung consumers of India: A study on developing nation,” Journal of cleaner production, (2016), doi: 10. 1016/j. jcle
7. Prakash, G., & Pathak, P. “Intention to buy eco-friendly packaged products among young consumers of India: A study on developing nation.” Journal of cleaner production, 141, (2017), 385-393.
8. Hasan, Z., & Ali, N. A., (2015). “The impact of green marketing strategy on the firm's performance in Malaysia.” Procedia-social and behavioral sciences, 172, 463-470.
9.Brindley, C., & Oxborrow, L., (2014). “Aligning the sustainable supply chain to green marketing needs: A case study.” Industrial marketing management, 43 (1), 45-55.
10. D'souza, C., Taghian, M., Lamb, P., (2006). “An Empirical study on theinfluence of environment labels onconsumers,” An international Journal of corporate communications. Vol. 11, No. 2, pp. 162-173.
11. Soonthensmai, V., (2001). “Predicting intention and behavior topurchase nvironmentally sound orgreen products among thaiconsumers: An application of thetheory of reasoned action.” The wayne huizenga graduate school of business and entrepreneurship, Nova outheastern.
12. Chamorro, A., Banegil T. M., (2006). “Green marketing philosophy: Astudy of spanish firms with ecolables.” Corporate social responsibility and environmental management, Vol. 13. pp. 11-24. University, DBA, pp. 1-264.
13. Frostling-Henningsson, Maria. , Hedbom, Martin. , Wilandh , Ludvig., “Intentions to buy “organic” not manifested in practice,” British food Journal, Vol. 116 Iss: 5, (2016), pp. 872 – 887.
14. Breidert, Ch., (2006). ‘WPT in marketing.” In estimation of willingness-to-pay. Springer, 27. ISBN 9783835092440. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 510 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |