تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,345,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,596,751 |
اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی بر عواطف و رضایت از زندگی کارکنان یک سازمان نظامی | ||
روانشناسی نظامی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 32 - شماره پیاپی 4، بهمن 1396، صفحه 21-30 اصل مقاله (848.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید مجید احمدی* 1؛ محمود نجفی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان | ||
2استادیار روانشناسی دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 26 مهر 1396، تاریخ پذیرش: 21 مرداد 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی بر عواطف مثبت و منفی و رضایت از زندگی کارکنان یک سازمان نظامی بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل، با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون است. جامعه آماری شامل کارکنان نظامی در یکی از پادگانهای شهر شاهرود بود که تعداد40 نفر نمونه بهصورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. برای هر دو گروه، تحت موقعیت یکسان آزمونهای عواطف مثبت و منفی پاناس و رضایت از زندگی داینر و همکاران، طی دو جلسه 90 دقیقهای اجرا شد. سپس مهارتهای ذهنآگاهی به آزمودنیهای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای بهمدت 8 هفته توسط پژوهشگر آموزش داده شد و گروه شاهد تحت هیچ آموزشی قرار نگرفت و پس از اتمام آموزش دوباره از هر دو گروه تحت یک موقعیت یکسان آزمونهای عواطف مثبت و منفی پاناس و رضایت از زندگی داینر، اجرا شد. نتایج: نتایج نشان داد که مداخله آموزش کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی بر عواطف مثبت و منفی و همچنین رضایت از زندگی کارکنان نظامی شهرستان شاهرود، تأثیر معنیدار داشت و باعث افزایش عواطف مثبت و رضایت از زندگی و همچنین کاهش عواطف منفی در کارکنان شد. فرضیهها در متغیر عواطف مثبت و عواطف منفی با تحلیل کواریانس چندمتغیری و در رضایت از زندگی با مدل تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکووا) آزمون شدند. بحث: باتوجهبه نتایج این مطالعه، درنظرگرفتن برنامهها و رویکردهای مداخلهای مبنیبر آموزش کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی، درجهت بهبود کارکرد سازمان، پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی؛ عواطف مثبت و منفی؛ رضایت از زندگی | ||
مراجع | ||
اخباراتی، فرزانه و بشردوست، سیمین (1395)، پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس عملکرد خانواده و نیازهای روانشناختی دانشآموزان، مجله اصول بهداشت روانی، 18(ویژهنامه)،37:4-9. افروز، غلامعلی و شیخزاده، ابراهیم (1390)، بررسی ارتباط بین هوش هیجانی با شادمانی اجتماعی در نوجوانان تیزهوش مقطع راهنمایی مدارس شهر تهران، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، (2)3: 112-97. شریفی باستان، فرنگیس؛ یزدی، سیده منور و زهرایی، شقایق (1395)، نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عاطفه مثبت و منفی در پیشبینی تابآوری زنان مبتلا به سرطان پستان. نشریه روانپرستاری (2)4: 48-38. کرمی نوری، رضا؛ مکری، آذرخش؛ محمدیفر، محمد و یزدانی، اسماعیل (1381)، مطالعه عوامل مؤثر بر احساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 32(1): 41-3. لطفآبادی، حسین (1380)، عواطف و هویت نوجوانان و جوانان، تهران: انتشارات نسل سوم. مرعشیان، فاطمه و اسماعیلی الهه (1391)، بررسی رابطه سازگاری معنوی و رضایت از زندگی با سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، یافتههای نو در روانشناسی، (24)7: 98-85. میری، انور؛ کریمیان، عدالت و استوار، فتاح (1394)، نقش عاطفه مثبت و منفی و سبکهایی مسئلهگشایی در پیشبینی رضایت از زندگی در افراد مبتلا به دیابت، فصلنامه پرستاری دیابت دانشکده پرستاری و مامایی زابل، (3) 3: 87- 75 . نریمانی، محمد؛ زاهد، عادل و گلپور، رضا (1391)، رابطه ذهنآگاهی، سبکهای مقابلهای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان، فصلنامه علوم تربیتی، (19)5: 105-91.
Adler, M.G., & Fagley, N.S. (2005). Appreciation: Individual differences in finding value and meaning as a unique predictor of subjective well being. Journal of Personality, 73(1), 79-114. Brown, K. W. & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological wellbeing. Journal of personality and Social psychology, 84(4), 822- 848. Kabat-Zin, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain and Illness. New York: Dell Publishing. Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context. Past, present and future, Clinical psychological, Science and Practice, 10(2), 144-156. Kabat-Zinn, J. (2005). Coming to our senses: Healing ourselves and the world through mindfulness. New York: Hyperion. Walsh, J., Baliant, M. G., Smolira S. J. D. R., Fredericksen, L. K. & Madsen, S. (2009). Predicting individual differences in mindfulness: The role of trait anxiety, attachment anxiety and attentional control. Personality and Individual differences, 46(2), 94 - 99. Watson D. )1989(. Health complaints, stress, & distress: exploring the central role of negative affectivity. Psychological review,96(2), 54-234. Zautra A. J., Johnson L.M., & Davis M. C. (2005). Positive affect as a source of Resilienc for women in chronic pain. Journal of consulting and clinical psychology, 73(2), 20-201. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |