تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,348,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,599,354 |
شناسایی سازههای مدفون زیرزمینی با استفاده از شبیهسازی دادههای ثقلسنجی | ||
علوم و فناوریهای پدافند نوین | ||
مقاله 9، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، فروردین 1391، صفحه 81-94 اصل مقاله (434.9 K) | ||
نویسندگان | ||
حبیب سهامی* 1؛ محمد یاسر رادان2؛ داود مجیدی1 | ||
1دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
2پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 14 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1397 | ||
چکیده | ||
چکیده: روشهای ژئوفیزیکی همواره روشهای توانمندی در تعیین مکان و شناسایی اولیۀ مناطق مورد بررسی میباشند. روش ثقلسنجی (گرانیسنجی) با استفاده از تباین چگالی موجود در مناطق مختلف در شناسایی سازهها و حفرههای زیرزمینی کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله ابتدا به معرفی روش گرانیسنجی و گرادیان سنجی هوابرد، تصحیحات مورد نیاز و دستگاههای امروزیبا کاربردهای اکتشافی- نظامی پرداخته میشود. سپس جهت بررسی صحت و دقت این روش، با استفاده از برنامۀ تهیه شده، اثر بیهنجاریگرانی و گرادیان گرانی حاصل از سازۀ زیرزمینی با استفاده از مدلسازی به روش پیشرو شبیهسازی میشود و دامنۀ بیهنجاری حاصل از آن در یک شبکۀ برداشت و برای ارتفاعهای مختلف نشان داده میشود. جهت نزدیکی دادههای شبیهسازی شده به دادههای واقعی نوفۀ اتفاقی اضافه میگردد. در نهایت نتایج حاصل از شبیهسازی و دقت دستگاههای مختلف معرفی شده، جهت تعیین گسترۀ ارتفاع پروازهای قابل دسترس، مقایسه میشوند.در خاتمه راهکارهای موثر جهت کاهش احتمال شناسایی سازههای مدفون و بهبود فرآیند استتار در مقابل شناساییهای هواپایه ارائه می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیهنجاری گرانی؛ گرانیسنجی هوابرد؛ گرادیان گرانی؛ سازههای زیرزمینی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 164 |