تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,870,802 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,720,692 |
بررسی تأثیر شکل هندسی مقطع تونل در عملکرد لایه نگهدارنده تحت اثر بارگذاری انفجار خارجی | ||
علوم و فناوریهای پدافند نوین | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 15، اردیبهشت 1393، صفحه 61-69 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نویسندگان | ||
حسین انتظاری زارچ؛ قاسم دهقانی اشکذری؛ کاظم برخورداری بافقی* | ||
بارگذاری دینامیکی تونل و سد | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1397 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش با استفاده از روش تفاضل محدود به بررسی تأثیر شکل هندسی مقطع تونل و فاصله نسبی ماده منفجره در عملکرد لایه نگهدارنده تونل تحت اثر بارگذاری انفجار خارجی سطحی پرداخته شده است. تونلهای مدلسازی شده دارای سه مقطع مستطیلی، نعلاسبی و نیمدایرهای میباشند که طراحی ابعاد آنها بر اساس ضوابط موجود در آییننامه شماره 161 ایران (طرح هندسی راهها) صورت گرفته است. برای بررسی تأثیر فاصله نسبی ماده منفجره، مرکز انفجار در روی سطح زمین در فواصل افقی مختلف نسبت به مرکز تاج تمامی تونلها قرار داده شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که در هنگام رویداد انفجار سطحی، عملکرد تونلهای نعلاسبی نسبت به دو شکل مقطع دیگر مناسبتر میباشد. همچنین در مورد تمامی تونلها افزایش فاصله افقی مرکز انفجار از مرکز تاج تونل باعث شده است که حداکثر جابهجایی قائم به وجود آمده در مرکز تاج تونل، کاهش و مقادیر حداکثر نیروی محوری، لنگر خمشی و تنش عمودی به وجود آمده در لایه نگهدارنده تونلها، ابتدا به میزان اندکی افزایش و سپس کاهش یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
بارگذاری انفجار؛ شکل مقطع تونل؛ روش تفاضل محدود؛ تحلیل دینامیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of the Effects of Tunnel Cross-Section Geometry on the Performance of the Lining Structure Subjected to External Blast Loading | ||
نویسندگان [English] | ||
H. entezari zarch؛ Gh. Dehghani Ashkezari؛ K. Barkhordari Bafghi | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the effects of tunnel cross-section geometry and relative position of the explosives on the performance of the lining structure subjected to external blast loading have been investigated using finite difference method. The cross-section geometry of the modeled tunnels considered as rectangular, horseshoe and semicircle and designed based on the regulation proposed in the Iranian code No. 161(Geometric Design of Roads). To evaluate the effect of the explosive relative distance, the blast center on the ground surface was assumed at different distances relative to the center of tunnel crown. The results indicated that under the surface blast, the performance of the horseshoe cross-section tunnels was more suitable than the others. Furthermore, for the all cross-section types, the increase of blast center distance relative to the center of tunnel crown resulted in a reduction in the maximum vertical displacement of the center of tunnel crown. This was observed together with an initial increase and then reduction in the maximum values of axial force, bending moment and normal stress in the lining of tunnels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blast Loading, Cross-Section of Tunnel, Finite Difference Method, Dynamic Analysis | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 164 |