تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,161 |
تعداد مقالات | 8,380 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,194,485 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,453,336 |
تحلیل رهیافتهای تربیتی فمینیسم مدرن و پستمدرن و نقد آن برمبنای تعلیموتربیت اسلامی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 26، شماره 39، شهریور 1397، صفحه 35-52 اصل مقاله (640.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نجمه احمدآبادی آرانی1؛ عباس شکاری2؛ حمید احمدی هدایت* 3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور تهران | ||
2استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران | ||
تاریخ دریافت: 22 فروردین 1397، تاریخ پذیرش: 07 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل رهیافتهای تربیتی فمینیسم مدرن و پستمدرن و نقد آن برمبنای تعلیموتربیت اسلامی با استفاده از روشهای تحلیل تطبیقی و انتقادی است. یافتههای پژوهش، بیانگر آن است که در فمینیسم مدرن تربیتی بر برابری حقوق زن و مرد، پرداختن به نظریات عام و جهانشمول، تأکید بر نقد فرهنگی و مخالفت با دوگانهانگاری جنسیتی و در فمینیسم پستمدرن تربیتی بر اصل تفاوت انسانها بهویژه تفاوتهای میان زنان و مردان، تردید در روایتهای کلان، تقویت گفتمان و ساختارشکنی، تأکید شده است. فمینیسم مدرن و پستمدرن تربیتی، درعیناینکه، یکسری موانع و مشکلات را از زنان گرفت و حقوقی را به آنان اعطا کرد، ولی موانع و چالشهایی را برای بشریت و بهویژه زنان ایجاد کرد که برمبنای آموزههای اسلامی میتوان آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد. ازجمله این نقدها میتوان بر چشمپوشی فمینیسم مدرن از تفاوت زن و مرد در راستای تناسبمحوری؛ نسبیتگرایی و بیثباتی اخلاقی در فمینیسم پستمدرن؛ غایتهای متفاوت در اکتساب علوم در آموزههای تربیتی فمینیسم (مدرن و پستمدرن) و اسلام؛ تأکید افراطی فمینیسم پستمدرن بر گفتمان بهجای عمل و عینیت و تضعیف نهاد خانواده بهمثابه اصلیترین کانون تربیتی در فمینیسم مدرن، اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فمینیسم مدرن؛ فمینیسم پستمدرن؛ تربیت اسلامی؛ نقد و بررسی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآن کریم احمدی، قاسم (1395). ارزیابی انتقادی فمینیسم ازمنظر اخلاقی. پژوهشنامه اخلاق. سال 9. شماره 33. باقری، خسرو (1389). درآمدی بر فلسفه تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران. ج 1. تهران : انتشارات علمی و فرهنگی. بهشتی سعید و احمدینیا، مریم (۱۳۸۵). تبیین و بررسی نظریه تربیتی فمینیسم و نقد آن ازمنظر تعلیموتربیت اسلامی. فصلنامه تربیت اسلامی. سال دوم. شماره ۳. حسینیزاده، علی؛ شرفی جم، محمدرضا؛ صادقزاده قمصری، علیرضا و باقری، خسرو (۱۳۸۹). نقد دیدگاه فمینیسم لیبرال در زمینه برابری زن و مرد ازمنظر قرآن و روایات (مبانی انسانشناختی تعلیموتربیت اسلامی). فصلنامه تربیت اسلامی. سال ۵. شماره ۱۱. حکمت، محمد آصف (۱۳۹۱). بررسی و نقد نظریه تربیتی فمینیسم. فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی. سال چهارم. شماره اول. دلشاد تهرانی، مصطفی (1393). سیری در تربیت اسلامی. تهران: نشر دریا. رمزی مختاری، معصومه (1388). بررسی و تبیین الگوی تربیتی حضرت زهرا(س) بهعنوان زن مسلمان و مقایسه آن با مبانی فلسفی فمینیسم. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا. سجادی، سیدمهدی (۱۳۸۴). فمینیسم در اندیشه پستمدرن. مطالعات راهبردی زنان. سال ۸. شماره ۲۹: 38 ـ 7. سجادی، سیدمهدی (1379). تربیت اخلاقی ازمنظر پستمدرنیسم و اسلام (بررسی و نقد تطبیقی مبانی و اصول). پژوهشهای تربیت اسلامی. شماره 2. صراطی، ژیلا (۱۳۸۳). زن و اساطیر (ایزد بانوان). فصلنامه ادبیات فارسی. منطقه ۲ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوی، شماره ۲. عمید، حسن (1371). فرهنگ عمید. جلد دوم. تهران: کتابخانه ابنسینا. کرامتی، معصومه؛ سجادی، سیدمهدی؛ صادقزاده قمصری، علیرضا و ایمانی، محسن (۱۳۹۰). تبیین ملاحظات جنسی و جنسیتی در ارزششناسی فمینیسم اگزیستانسیالیسم و اسلام (مبانی، اصول و روش) ارائه راهبردها. فصلنامه مطالعات راهبردی زنان. سال ۱۳. شماره ۵۲. لچست، جان (۱۳۷۹). پنجاه متفکر بزرگ معاصر، از ساختارگرایی تا پستمدرنیته. ترجمه محسن حکیمی. تهران: نشر خجسته. مرادی، جمیله (1394). زمینههای شکل گیری فمینیسم و تأثیر آن بر فلسفه معاصر. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آیتالله حائری، میبد یزد. مصباح یزدی، محمدتقی (1374). تبیین مفهوم مدیریت اسلامی. مجله تعاون. دوره جدید. شماره 48: 41 ـ 38. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,126 |