تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,865 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,496 |
یک سیستم کنترل غیرخطی فرمان فعال برای افزایش پایداری جانبی خودرو | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 57، آذر 1398، صفحه 47-60 اصل مقاله (1001.67 K) | ||
نوع مقاله: گرایش دینامیک، ارتعاشات و کنترل | ||
نویسنده | ||
محمد امین سعیدی* | ||
دانشگاه آزاداسلامی واحدپرند | ||
تاریخ دریافت: 24 خرداد 1396، تاریخ پذیرش: 03 آذر 1397 | ||
چکیده | ||
در این مقاله بهبود همزمان مانورپذیری و پایداری جانبی یک خودروی چهارچرخ با استفاده از یک سیستم کنترلی فعال مقاوم پیشنهاد شده است. سیستم کنترلی بر مبنای یک مدل ساده دینامیکی و براساس روش کنترل مود لغزش طراحی گردید. سیستم کنترلی فرمان فعال برای کاهش خطای بین پاسخهای واقعی و مطلوب بهکار میرود. در این سیستم کنترلی، متغیرهای حالت تحت کنترل سرعت زاویهای چرخشی و سرعت جانبی هستند که بهوسیله سیستم فرمان فعال کنترل میشوند. همچنین یک مدل دینامیکی غیرخطی چهارده درجه آزادی خودروی چهارچرخ توسعه یافت و با استفاده از نرمافزار کارسیم در مانور استاندارد صحهگذاری گردید. عملکرد سیستم دینامیکی در حالت کنترلشده و بدون سیستم کنترلی در مانورهای مختلف ارزیابی شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهند که سیستم کنترلی فرمان فعال نه تنها مانورپذیری خودرو را بهبود میدهد بلکه پایداری جانبی خودرو را در مانورهای بحرانی که ناپایداری شدیدی اتفاق میافتد، افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل دینامیکی 14 درجه آزادی؛ مانورپذیری؛ کنترل مقاوم؛ تحلیل پایداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Nonlinear Active Steering Controller for Improvement of Vehicle Lateral Stability | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad amin saeedi | ||
azad parand | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the simultaneous vehicle-handling and lateral stability improvement of a Four-wheeled vehicle through an active robust control system is proposed. The control system is designed based on a simplified dynamic model and on the basis of sliding mode control method. The active steering control system is used to eliminate the the error between the actual and desired responses. In this control system, two state variables, namely the yaw rate and the lateral velocity of the vehicle are controlled as the target responses using active steering. Also, a fourteen degrees-of-freedom nonlinear dynamic model of a Four-wheeled vehicle is initially developed, and then it validated using CarSim software for standard maneuver. Then, the vehicle dynamic performance is evaluated for both uncontrolled and controlled states. The simulation results show the active steering control system not only improves the vehicle handling but also increases the lateral stability of the vehicle, especially under a critical maneuver in which considerable instability occurs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
14 DOF Dynamic Model, Maneuverability, Robust Control, Stability Analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 648 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 626 |