تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,209 |
تعداد مقالات | 8,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,367,299 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,314,251 |
لزوم توجّه به مهار کالا در کانتینرها و نقش آن در بسته بندی های حمل و نقلی | ||
علوم و فنون بستهبندی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 36، اسفند 1397، صفحه 22-37 اصل مقاله (1.9 M) | ||
نوع مقاله: مروری | ||
نویسنده | ||
مصطفی امامپور* | ||
دانشجوی دکتری، رشته حفاظت و اصلاح چوب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات | ||
تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 30 اردیبهشت 1397، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
با توجه به نقش بستهبندی در حفاظت و نگهداری کالا که بیشترین ضرورت و اهمیت را به خود اختصاص داده است؛ اما متأسفانه در توجّه به اجرای بستهبندی کالا، نقاط ضعف فراوانی مشاهده میشود. عدم توجّه به اصول صحیح اجرای مهار بار در واحد بستهبندی حمل و نقلی باعث وارد آمدن صدمات و خسارت فراوان به کالا در هنگام جابهجایی و انتقال، میشود. هنگام ﻣﻬﺎر بستهبندیهای حمل و نقلی، ﻛﻠﻴه ﺑﺎرﻫﺎ و ﺑﻨﺪﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ در ﺟﻬﺎت ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺣﺮﻛﺖ اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ باشند، ضمن اینکه باید ﺑﺎ زاوﻳه ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ. در ﻣﻬﺎر ﺑﺎرﻫﺎ توجّه به ﻣﺴئله اﻳﺠﺎد اﺻﻄﻜﺎک و اﻋﻤﺎل ﻧﻴﺮوی ﻋﻤﻮدی، شرط مهم ﻣﻬﺎر بستهبندی حمل و نقلی ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. چنانچه زاوﻳﻪای ﻛﻪ ﺑﻨﺪ در راﺳﺘﺎی اﻓﻖ ﻣﻲﺳﺎزد، ﺑﻪ زاوﻳه ﻋﻤﻮد ﻧﺰدیکتر ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻴﺮوی ﻓﺸﺎری ﺑﻨﺪ، ﺑﺰرگتر و ﻛﺎراﻳﻲ ﺑﻨﺪ، در ﻣﻬﺎر ﺑﺎر، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. بدین منظور، آشنایی با روشها و رویهها، مواد، تجهیزات و فنون مهار بستهبندی حملونقلی در انواع وسایل حملونقلی از جمله نکات مهمی میباشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بسته بندی حمل و نقلی؛ مهار بار؛ خسارت؛ کاهش هزینه؛ ایمنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Need to Pay Attention to Container Load Restraint and Its Role in Transport Packaging | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa Emampour | ||
Department of Conservation and Modified Wood - Islamic Azad University Science and Research Branch (Tehran) Iran. Ph. D Student | ||
چکیده [English] | ||
Due to the role of packaging in protecting and maintaining the goods that are most in need and importance, but unfortunately, there are many weak points regarding the implementation of product packaging. Failure to pay attention to the correct principles of the implementation of load restraint in the transport packaging unit causes damages to the goods during moving and transfer. In the case of harnessing the transport packages, all loads and bands must be in the opposite direction with any possible movement, and must be closed at an appropriate angle. During load restraint, attention to the issue of creating friction and applying vertical force will be the criterion for controlling the transport packaging. If the angle of the strap is in the horizontal direction closer to the perpendicular angle, then the compressive force of the strap will be larger and the strap efficiency will be greater during load restraint. For this purpose, familiarity with the various methods and procedures, materials and equipment, and the techniques for controlling the transportation of packaging in various types vehicles is one of the important points discussed in this article. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transport Packaging, Load Restraint, Damage, Cost reduction, Safety | ||
مراجع | ||
1. MIL-STD-648B.) 1 April 1994( “Military standard design guidelines for specialized shipping containers.,” SUPERSEDING MIL-STD 648A ,5 July 1983., Information handling services, DODSTD Issue DW9702. Page 57.
2. FM 55-17., FIELD MANUAL .) 16 February 1999(. “Cargo specialists handbook.,” Headquarters Department of the army washing, DC,. Page 440.
3. Hapag – Lloyd Container Line Special Cargo Department rosenstrasse 17. D-20095 Hamburg.Germany . “Container packing,”
4. IMO/ILO/UNECE .( Januart 2014). “Code of Practice for packaging of Cargo Transport Units (CTU Code) .” Available at www.unece.org/trans/wp24/guidelinespackingctus/intro.html.,., page 127.
5. Group of experts for the revision of the IMO/Llo/UNECE Guidelines for packing of Cargo Transport Units. (20 March 2012). “Code of practice for packing of cargo transport units (CTUs).,”.
6. What is the intent or extent of packing?. Selecting a packer. “Good packing and lashing procedures, Packing and lashing arekey factors in successful transportation of cargo.”
7. Pronk multiscrvice. “Global solutions in kashing, lifting, packing Securing of cargo.” www.pronkmultiservice.com.
8. SAFETEX The specialist for safe lifting and securing., (2013 ). “Lashing strap., Safetex lashing technology” Pricelist. www.safetex.de.info&safetex.de.,www,safetex.de.erfurt&safetex.de.
9. IMO/ILO/UNECE Code of practice for packing of cargo transport units(CTU Code)., final draft of group of experts, (2014-01-31). “Transport quality manual ,Requirements for handling and transportation of general cargo.,” This manual was developed in cooperation between Volvo group and mariterm AB, July 2014.
10. GDFPC-R-(2011-10-0124-9)- (21-22 February 2011) “Safery in the supply chain relation to packing of containers,” En.doc/v2. International labour organization sectoral activities department.
11. MIL-STD-648B., (1 April 1994). “Military standard dedign guidelines for specialized shipping containers.”. Information Handling Services, DODSTD Issue DW9702. superseding MIL-STD-648A .5 July 1983. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 454 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |