تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,161 |
تعداد مقالات | 8,380 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,195,545 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,454,556 |
تدوین الگوی اسلامی ـ ایرانی مهارتآموزی در مدارس متوسطه کشور | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 26، شماره 41، اسفند 1397، صفحه 29-66 اصل مقاله (843.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهریار مرادی دهقی* 1؛ عباس عباسپور2؛ حمید رحیمیان2؛ حسن ملکی3؛ محبوبه خسروی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3استاد گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
4استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
تاریخ دریافت: 02 آبان 1397، تاریخ بازنگری: 12 دی 1397، تاریخ پذیرش: 12 دی 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی مهارتآموزی در مدارس متوسطه کشور با استفاده از رویکرد پارادایمی اشتراوس و کوربین (1393) برای نظریه دادهبنیاد و به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه صاحبنظران، کارشناسان و مدیرانی بود که در یکی از عرصههای مهارتآموزی رسمی (آموزشوپرورش) و غیررسمی (سازمان فنی و حرفهای کشور) تجربه و حضور داشتند. باتوجهبه رویکرد پژوهش، تمرکز اصلی بر خبرگان آشنا با مسائل مهارتآموزی در مدارس متوسطه کشور بود که درنهایت 17 نفر از ایشان بهصورت هدفمند و براساس راهبرد گلوله برفی برای انجام مصاحبههای عمیق بدون ساختار انتخاب شدند. تحلیل دادهها بهطور همزمان با استفاده از روش کدگذاری باز، انتخابی و نظری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد: "مهارتها و شایستگیهای پایه و غیرفنی دانشآموزان، مهارتهای فنی و شغلی دانشآموزان، تربیت حرفهای میتنیبر مهارت و شایستگی، تقویت ارزشهای اسلامی و ایرانی کار، انعطافپذیری در برابر تغییر و تخصصگرایی در آموزشوپرورش" بهعنوان کانونی یا مقوله محوری مطرح شدهاند. "مقولههای کیفیت آموزش و تدریس و یادگیری، توجه به شایستهسالاری و شایستهگزینی، رویکرد و راهبرد در مهارتآموزی، وجود معلمان ماهر و کارآمد، تخصصگرایی، آیندهپژوهی و آیندهنگری و کیفیت آموزش و تدریس" بهعنوان عللی تلقی میشوند که نقش فعال در مهارتآموزی داشته و تا این عوامل مهیا نشوند، مهارتآموزی شکل نمیگیرد. مهمترین راهبردهای اتخاذشده در این پژوهش عبارتند از: "فرهنگسازی، تحول در برنامه درسی، تحول در محیطهای یادگیری، تحول در روشهای سنجش و ارزشیابی، تحول در کتابها و محتوای درسی، بهداشت و ایمنی کار، زیرساختها و تجهیزات، همکاری و ارتباطات بینالمللی آموزشی و پژوهشی، نیازسنجی و تأمین منابع مالی". شرایط بستر در پژوهش کنونی مقولههای"توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی، ساختار سازمانی، انگیزه حمایت از تغییر و مدیریت عملکرد تغییرمدار" هستند. مقولههای "محدودیتها و مشکلات قانونی، عدم باور و تعهد به مهارتآموزی و مشکلات آموزشهای مهارتآموزی" بهعنوان شرایط مداخلهگر الگوی پارادایمی مورد توجه قرار گرفتهاند. پیامد پژوهش حاضر پیشرفت و اشتغالزایی است. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت؛ مهارتآموزی؛ اشتغال؛ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت؛ نظریه دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
اشتراوس، آنسلم و جولیت کوربین (1394)، اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی رویهها و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ارجمندنیا، علیاکبر؛ غیاثی ندوشن، سعید؛ خوشنام، مژگان و مقیمیان شیاده، مائده (1390)، فراتحلیل پژوهشهای انجامشده در حوزه آداب و مهارتهای زندگی در ایران، فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی: 106-146. اوحدی، محمود؛ مظاهری، حسن و معافی، محمود (1391)، اعتباربخشی راهنمای برنامه درسی آموزش آداب و مهارتهای زندگی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی: 165 - 186. (بدون تاریخ)، پایگاه جامع اطلاع رسانی آموزشوپرورش، کد مطلب 33d35. برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1390) رفیعی، ناصر؛ حسینی محمد؛ رنجبر و باباخانیاه، اعظم (1392)، بایستههای فرهنگ کار مطلوب ازمنظر امیرالمومنین علی، نشریه حدیث و اندیشه. دوره 1، شماره 15: 127- 91. رحمانی، رامین و نظری کتولی، علی (1382)، مقاله چالشهای نظام آموزش عالی در ارتباط با اشتغال فارغالتحصیلان ارائهشده در اولین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشو، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. زارعی، عطااله (1389)، بررسی دیدگاه اساتید دانشکده فنی دانشگاه کردستان درمورد بهکارگیری تکنولوژیهای Web.2 در تدریس و یادگیری، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه پیام نور تهران. زارعی متین، حسن؛ امامی، مصطفی و رستگار، عبدالغنی (1385)، بررسی تأثیر تناسب بین شغل و شاغل بر تعهد سازمانی کارکنان، مدیریت فرهنگ سازمانی. زرافشانی، کیومرث ؛ صی محمدی، سمیره و بارانی، شهرزاد (1389)، ارائه راهبردهای تدریس اثربخش در دورههای آموزش کارآفرینی دانشگاهها، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی (27 و 28 بهمن 89 ـ شیراز). زعفرانیان و همکاران (1389)، ارزیابی اثربخشی آموزش الکترونیکی کارآفرینی، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی27 و 28 بهمن 1389. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1391)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات آگاه. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش (بدون تاریخ)، وزارت آموزشوپرورش. عزیزی، نعمتاله (1385)، درآمدی بر توسعه آموزشعالی در ایران باتأکیدبر علوم انسانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی . عزیزی، نعمت اله و گوازی، آرش (1388)، ارزیابی کارآیی بیرونی آموزشوپرورش استان کردستان، گزارش پژوهشی ارائهشده به کارگروه پژوهش، آمار و فناوری اطلاعات معاونت برنامهریزی استانداری کردستان. فیاض، ایراندخت و کریمی، مرضیه (1389)، بررسی مهارتهای ارتباطی بینفردی در سیره معصومان، تربیت اسلامی، 7 ـ 28. قاسمیان، الهام (1394)، بررسی نقش آموزشهای مهارتی بر میزان اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی با کمک تکنیک معادلات ساختاری، نشریه مهارتآموزی، بهار، شماره 11. گودرزی، احمد و سالاری، ضیاءالدین (1389)، مقاله یادگیری ترکیبی رویکردی نوین در آموزش و توسعه کارآفرینی در سازمانها، ارائهشده در اولین کنفرانس مدیریت و نوآوری شیراز. محمدی چمناری، حسین؛ نعمتی، محمدعلی و کرمیپور، مجتبی (1394)، رابطه مهارتهای ارتباطی و مهارتهای کارآفرینی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی، فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی. معافی، محمود (1388)، مبانی علمی آموزش آداب و مهارتهای زندگی، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی. نادری، عزتالله و سیفنراقی، مریم (1394)، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر. نصیری، فخرالسادات؛ ایزدی معز، شیرین؛ فلاحی، احمدحسین و شمخانی، اژدر (1390)، درونیکردن ارزشهای اسلامی در میان دانشآموزان از دیدگاه مربیان تربیتی، نشریه مهندسی و فرهنگی، شماره 57 و 58، مهر و آبان 1390، 74 ـ 85. نقشه جامع علمی کشور (1392)، شورای عالی انقلاب فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 645 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416 |