تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,252 |
تعداد مقالات | 9,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,182,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,940,264 |
نقش انعطاف پذیری خانواده و تمایزیافتگی مادران در خودکارآمدی نوجوانان | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 45، اسفند 1397، صفحه 55-73 اصل مقاله (492.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اصل دهقان* 1؛ حمید رضاییان2؛ سیمین حسینیان3 | ||
1کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 مهر 1396، تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی نقش انعطافپذیری خانواده و تمایزیافتگی مادران در پیشبینی خودکارآمدی نوجوانان انجام شد. پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران بود که از میان آنها 255 دانشآموز به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند و به همراه مادرانشان در این پژوهش شرکت کردند. دانشآموزان به پرسشنامه انعطافپذیری خانواده (شاکری، 1382) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1986) پاسخ دادند و مادران پرسشنامه برگه کوتاه تمایزیافتگی (دریک، 2011) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ماتریس همبستگی و رگرسیون گامبهگام با نرمافزار spss 22 مورد تحلیل قرار گرفت. ماتریس همبستگی پیرسون نشان داد انعطافپذیری خانواده با خودکارآمدی فرزندان رابطه مثبت و معنادار دارد (r=0.48, p<0.01). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد انعطافپذیری بهطور مستقیم و مؤلفه گسلش عاطفی مادر بهطور معکوس قادر به پیشبینی 29/0 از تغییرات خودکارآمدی دختران هستند. انعطافپذیری خانواده و تمایزیافتگی مادر و مؤلّفههای آن در پیشبینی خودکارآمدی پسران نقش نداشتند. بنابراین نتایج، خانواده در شکلگیری خودکارآمدی نوجوانان بویژه دختران نقش مهمی ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطاف پذیری خانواده؛ تمایزیافتگی؛ خودکارآمدی؛ نوجوان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Family Flexibility and Maternal Self-Differentiation in Adolescents’ Self-Efficacy | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Asl Dehqan1؛ Hamid Rezaeian Faraji2؛ Simin Hosseinian3 | ||
1Corresponding Author; M.A. in Counseling, Al-Zahra University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran | ||
3- Full Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to explore the role of family flexibility and maternal self-differentiation in predicting adolescents’ self-efficacy. This is a descriptive-correlational research work. The population consisted of all the high school students in Tehran from among whom 255 students were selected using the multistage sampling method. The students participated in the study together with their mothers. They completed the Family Flexibility Questionnaire (Shakeri, 2003) and the Self-Efficacy Scale (Sherer et al, 1986) and their mothers completed the short form of the Differentiation of Self Inventory (Drake, 2011). For data analysis, correlation matrix and stepwise regression via SPPS22 were utilized. The results of the Pearson correlation matrix showed a positive significant relationship between family flexibility and children’s self-efficacy (r = 0.48, p < 0.01). The results of the regression analysis indicated that flexibility directly and the component emotional cutoff reversely could predict 29% of girls’ self-efficacy changes. Family flexibility and maternal self-differentiation and its components did not have any role in predicting boys’ self-efficacy. Based on these results, it can be concluded that the family plays an important role in the formation of self-efficacy in adolescents, especially girls. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
family flexibility, self-differentiation, self-efficacy, adolescent | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ جوانمیری، لیلا (1391). نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه. ش 2: 6 ـ 20. ابوالمعالیالحسینی، خدیجه؛ محمدیتبار کاسگری، فاطمه (1395). بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی روانشناختی مادران در اضطراب و افسردگی دختران دوره ابتدایی. مجله زنان و خانواده. ش 37: 113 ـ 132. اژهای، جواد؛ غلامعلیلواسانی، مسعود؛ مالاحمدی، احسان؛ خضریآذر، هیمن (1390). الگوی علی روابط بین سبکهای فرزندپروری ادراک شده، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و موفقیت تحصیلی. مجله روانشناسی. ش 15: 284 ـ 301. اصلدهقان، فاطمه؛ رضاییان، حمید؛ حسینیان، سیمین (1395). پیشبینی تمایزیافتگی و سبک دلبستگی دانشآموزان دبیرستانی بر اساس انعطافپذیری خانواده، تمایزیافتگی و سبک دلبستگی والدین. فصلنامه خانواده و پژوهش. ش 45: 109 ـ 130. اکبریزردخانه، سعید؛ زندی، سعید (1395). پیشبینی پذیرش اعتیاد دانشجویان بر اساس احساسات خودکارامدی و حمایت اجتماعی آنان. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. ش 64: 36 ـ 44. بابایخاکیان، زینب؛ زکییی، علی؛ نقشینه، طیبه (1394). رابطه تمایزیافتگی خود در مادران و همبستگی خانوادگی با اختلالات رفتاری کودکان. مجلهپزشکیارومیه. ش 26: 343 ـ 334. برومند، اکرم (1391). درد مزمن، خودکارآمدی درد و افکار خودکشی: نقش تعدیلکننده خودکارآمدی درد بر رابطه بین افسردگی و افکار خودکشی در بیماران مبتلا به درد مزمن. مجله اصول بهداشت روانی. ش 54: 152 ـ 163. بهزادی، بهناز؛ سروقد، سیروس (1391). بررسی رابطه انعطافپذیری خانواده و سبکهای هویت با نقش واسطهگری گرایش به تفکر انتقادی در دختران نوجوان. مجله زنومطالعاتخانواده. ش 4: 63 ـ 80. بهزادی، بهناز؛ سروقد، سیروس (1394). بررسی رابطه انعطافپذیری خانواده و سبکهای هویت با نقش واسطهگری حالت فراشناختی در دختران نوجوان. مجله پژوهشهای نوین روانشناختی. ش 38: 49 ـ 74. پریشانی، نیره؛ عبدیزرین، سهراب (1395). نقش خودکارآمدی، هوش هیجانی و سبکهای فرزندپروری والدین در پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. ش 17: 70 ـ 79. حاجیآبادی، مهدی؛ نیوشا، بهشته (1395). رابطه مؤلّفههای درون مدرسهای و خودکارآمدی اجتماعی با اضطراب تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستان. مجله روانشناسی مدرسه. ش 5: 56 ـ 77. حسنی، محمد؛ شهودی، مریم؛ میرقاسمی، سیدجمال (1395). بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در میان فرزندان شهید، جانباز و ایثارگر دانشگاه ارومیه. فصلنامه اخلاق زیستی. ش 6: 155 ـ 180. حسینی، مریم؛ عربمقدم، نرگس؛ سروش، مریم (1390). مطالعه نیازهای جوانان و نوجوانان و رابطه آن با انسجام و انعطافپذیری خانواده (مطالعه موردی: جوانان و نوجوانان شهر شیراز). فصلنامهخانواده. ش 1: 71 ـ 89. خوشنویسان، زهرا؛ افروز، غلامعلی (1390). رابطه خودکارآمدی با افسردگی، اضطراب و استرس. مجله اندیشه و رفتار. ش20: 73 ـ 80. دلاور، علی (1390). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش. زارع، مریم؛ سامانی، سیامک (1387). بررسی نقش انعطافپذیری و انسجام خانواده در هدفگرایی فرزندان. مجلهخانوادهپژوهی. ش 4: 17 ـ 36. زربخشبحری، محمدرضا؛ حجتشمامی، کوروش (1395). رابطه انسجام و انعطافپذیری خانواده با خود متمایزسازی در دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران. فصلنامه مددکاری اجتماعی. ش 5: 28 ـ 36. شولت ، دوان؛ شولتز، سیدنیالن (1390). نظریههای شخصیت. ویراست هشتم. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: ویرایش. صدریدمیرچی، اسماعیل؛ فیاضی، مینا؛ محمدی، نسیم (1395). بررسی رابطه خودکارآمدی و حمایت اجتماعی ادراک شده با آمادگی به اعتیاد در سربازان خدمت وظیفه. مجله طب نظامی. دوره 18. ش 4: 316 ـ 324. صفاری، محسن؛ سنایینسب، هرمز؛ رشیدیجهان، حجت؛ پورتقی، غلامحسین؛ پاکپورحاجیآقا، امیر (1393). شادکامی، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی. ش 7: 22 ـ 29. طهماسیانکارینه، اناریآسیه (1388). رابطه بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان. مجله روانشناسی کاربردی. ش9: 84 ـ 94. غفاری، مظفر؛ مهینی، شهرام (1393). بررسی رابطه رضامندی از روابط و تمایزیافتگی با عملکرد خانواده در دانشجویان متأهل. فصلنامه شخصیت و تفاوتهای فردی. ش 3: 39 ـ 57. فخاری، نرگس؛ لطیفیان، مرتضی؛ اعتماد، جلیل (1393). بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه تمایزیافتگی خود در دانشجویان ایرانی.فصلنامهاندازهگیریتربیتی. ش 15: 35 ـ 57. فیست، جس؛ فیست، گریگوری؛ رابرتس، تامیآن (1394). نظریههای شخصیت. ویراست هشتم. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: روان. کریمی، مونا؛ نادری، فرح (1394، خرداد). مقایسهانعطافپذیریوانسجامخانواده،بینزنانخانوادههایشاهدوعادیشهراهواز. اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی. تهران. ﮐﯿﺎﯾﯽ، ﻣﺤﻤﺪزﮐﺮﯾﺎ؛ ﻓﺮدوﺳﯽ، ﻣﺴﻌﻮد؛ ﻣﺮادی، رضا؛ ﭼﻠﻮﻧﮕﺮ، ﮐﯿﻮﻣﺮث؛ اﺣﻤﺪزاده، ﻣﻬﺪﯾﻪاﻟﺴﺎدات؛ ﺑﻬﻤﻦزﯾﺎری، ﻧﺠﻤﻪ (1395). راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺧﻮدﮐﺎراﻣﺪی و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ در زﻧﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻃﺎن ﺳﯿﻨﻪ ﺗﺤﺖ ﺷﯿﻤﯽدرﻣﺎﻧﯽ. ﻣﺠﻠﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﺰوﯾﻦ. ش20: 58 ـ 65. محسنی، هاجر (1393). بررسی رابطه بین خود متمایزسازی مادران با تعارض والد فرزندی و مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر دوره راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. محمدیبرمی، حلیمه؛ کشاورزافشار، حسین (1395). نقش عملکرد خانواده و تمایزیافتگی مادر در پیشبینی اضطراب دختران نوجوان. فصلنامه پژوهشنامه زنان. ش 7: 101 ـ 131. مؤمنی، خدامراد؛ علیخانی، مصطفی (1392). رابطه عملکرد خانواده، تمایزیافتگی خود و تابآوری با استرس، اضطراب و افسردگی در زنان متأهل شهر کرمانشاه. فصلنامهمشاورهورواندرمانیخانواده. ش 3: 297 ـ 320. نقیپور قزلجه، میترا؛ فتحی، راضی (1392). بررسی رابطه بین انعطافپذیری خانواده و دینداری و سلامت روان در بین نوجوانان خانهگریز و عادی. فصلنامهفرهنگیتربیتیزنانوخانواده. ش 8: 95 ـ 109. نیکولز، مایکل (1393). خانوادهدرمانی. ویراست نهم. ترجمه محسن دهقانی و همکاران. تهران: انتشارات رشد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,616 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,028 |