تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,336,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,581,875 |
مطالعه تطبیقی دیدگاههای ابنخلدون و سعدی درخصوص عوامل مؤثر بر تربیت و بهرهگیری از آموزههای آنان در نظام تربیتی ایران | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 27، شماره 42، خرداد 1398، صفحه 55-78 اصل مقاله (421.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید علی موذنی1؛ محمد حسن میرزا محمدی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد | ||
2نویسنده مسئول دانشیار دانشگاه شاهد | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تطبیق دیدگاههای ابنخلدون و سعدی درخصوص عوامل مؤثر بر تربیت و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی (تحلیل تطبیقی) انجام شده است. برایناساس، ابتدا، اندیشههای دو متفکر بهصورتکلی معرفی، آنگاه سؤالهای پژوهش، صورتبندی و ارائه شده است. یافتهها نشان میدهد که بهطورکلی میتوان دیدگاه دو متفکر به عوامل مؤثر بر تربیت را پیوسته و مرتبط و شامل سه منظر: زیستشناختی، جامعهشناختی و روانشناختی دانست. دیدگاه ابنخلدون و سعدی از جهات نگاه واحد به انسان، اعتقاد به تأثیر محیط، پذیرش طبع اجتماعی انسان، پذیرش تأثیر حاکمان، اهمیتدادن به تأثیر معلم، نگاه به عامل تقلید و تفاوتهای فردی، تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی و داشتن نگاه اجتماعی ـ دینی، دارای اشتراک است. همچنین، دیدگاه این دو اندیشمند از جهات تأکید پررنگ سعدی بر عامل وراثت، وسیعتربودن گستره تأثیر محیط در دید ابنخلدون، داشتن اختلاف در امر تنبیه و کاربردیتربودن نگاه ابنخلدون به عوامل مؤثر بر تربیت، دارای افتراق است. براساس این یافتهها تلاش شد از آموزههایی که میتوان از ابنخلدون و سعدی برای اعمال در نظام تربیتی ایران بهدست داد، نتایجی، استخراج و ارائه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنخلدون؛ سعدی؛ عوامل مؤثر بر تربیت؛ آموزه؛ نظام تربیتی ایران | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ابنخلدون، عبدالرحمن (1988)، «مقدمه ابنخلدون»، بیروت: دارالفکر. اعرافی، علیرضا (1370)، تعلیموتربیت از دیدگاه ابنخلدون، مجله نور علم، دوره چهارم، شماره پنجم: 92-71. بهشتی، محمد؛ ابوجعفری، مهدی؛ فقیهی، علی تقی زیر نظر علیرضا اعرافی(1388)، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیموتربیت و مبانی آن، تهران: سمت. زیباکلام، فاطمه (1384)، مبانی فلسفی آموزشوپرورش در ایران، دانشگاه تفرش، تفرش: حفیظ. سعدی، مصلحالدین (1375)، بوستان، تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی، تهران: خوارزمی. سعدی، مصلحالدین (1370)، کلیات سعدی، مقدمه و شرححال از محمدعلی فروغی، تهران: ایران. سعدی، مصلحالدین (1382)، گلستان سعدی از روی نسخه تصحیحشده فروغی، تهران: ققنوس. سیف، علی اکبر (1379)، روانشناسی پرورشی، تهران: آگاه. شریعتمداری، علی (1369)، تعلیموتربیت اسلامی، تهران: امیرکبیر. شکوهی، غلامحسین(1378) مبانی و اصول آموزش و پرورش، تهران: آستان قدس رضوی عطاران، محمد (1375)، آرای مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران: مدرسه. فقیهی، علینقی (1388)، ابنخلدون و اصول آموزشوپرورش، فصلنامه تعلیموتربیت شماره62: 137. گنابادی، محمدپروین (1369)، ترجمه مقدمه ابنخلدون، ج1و2، تهران: علمی و فرهنگی. مایر، فردریک (1374)، تاریخ اندیشههای تربیتی، ج 1و2، ترجمه علیاصغر فیاض، تهران: سمت. مهرمحمدی، محمود(1386)، کندوکاو در ترجیحات روششناختی پژوهشگران حوزه تعلیموتربیت در ایران فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال ششم، شماره 21: 108-77. میرزامحمدی، محمدحسن(1395)، مطالعه تطبیقی دیدگاه حکیم ابونصر فارابی و جان هنری نیومن درخصوص علوم، دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشهای آموزش و یادگیری، دوره 13، شماره 1، پیاپی23. یوسفی، غلامحسین (1388)، چشمه روشن، تهران: مهارت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 833 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |