تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,326,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,996 |
تأثیر رهبری کوانتومی بر یادگیری سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش (نمونه پژوهش: معلمان و مدیران مقطع متوسط اول ناحیه یک شهر زاهدان) | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 5، شهریور 1398، صفحه 119-146 اصل مقاله (634.21 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه موردی | ||
نویسندگان | ||
حسن غفاری1؛ مرتضی شایانی2؛ فرحناز اهنگ3؛ ابوبکر رئیسی4؛ مهیم شهیکی تاش* 5 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان وبلوچستان. ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان وبلوچستان، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریتدولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان وبلوچستان، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان وبلوچستان، ایران. | ||
5استادیار، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان وبلوچستان، زاهدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 13 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 26 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
توجه به یادگیری سازمانی و عوامل مؤثر بر آن در تمام سازمانها امری ضروری است. این پژوهش، که از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی ـ همبستگی است به بررسی تأثیر رهبری کوانتومی بر یادگیری سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش در میان تمام معلمان و مدیران مقطع متوسط اول ناحیه یک شهر زاهدان پرداخته است. از میان جامعه آماری 202 نفر مطابق جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش سه متغیر پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و روایی آنها نیز با کمک رواییهمگرا و واگرا تعیین شد. دادههای پژوهش با کمک نرمافزار Smart PLS تحلیل شد و نتایج نشان داد، رهبری کوانتمی بر یادگیری سازمانی به طور مستقیم و غیرمستقیم به ترتیب 443/0 و 529/0 تأثیرگذار است. تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری به میزان 170/0 دارد و تأثیر رهبری کوانتمی بر تسهیم دانش به میزان 504/0 است. با توجه به یافتههای پژوهش توجه به رهبری کوانتمی و تسهیم دانش بهعنوان متغیرهای تأثیرگذار بر یادگیری سازمانی از اهمیت فراوانی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری کوانتمی؛ یادگیری سازمانی؛ تسهیم دانش؛ آموزش و پرورش آینده نگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Quantum Leadership on Organizational Learning through the Mediating Role of Knowledge Sharing (Case study: Teachers and Principals at High schools in the Educational Office, District 1, of Zahedan) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Ghaffari1؛ Morteza Shayani2؛ Farahnaz Ahang3؛ Aboobakr Raeasee4؛ Mohim Sheyhakitash5 | ||
1PhD candidate of public administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baloochestan, Iran. | ||
2Student of master of public administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baloochestan, Iran. | ||
3PhD candidate of public administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baloochestan, Iran. | ||
4Master of entrepreneurship management, Faculty of Management and Economics, Sistan and Baloochestan University, Iran. | ||
5assistant professor of development economics, the Department of Entrepreneurship, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baloochestan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
It is essentially important for all organizations to consider organizational learning and the factors influencing it. This applied research follows a descriptive-correlation method. It assesses the effects of quantum leadership on organizational learning through the mediating role of knowledge sharing among all teachers and principals of high schools of Zahedan. 202 persons were selected from the statistical population according to Morgan table. A standardized questionnaire was employed to assess three variables of the study. The reliability of the questionnaire was affirmed by Cronbach's alpha and its validity was confirmed by convergent and divergent validity. The research data were analyzed through Smart PLS software. The results demonstrated that quantum leadership directly and indirectly influenced organizational learning by 0.443 and 0.552 respectively. Knowledge sharing had a positive and significant effect on organizational learning as much as 0. 170, and the effect of quantum leadership on knowledge sharing was 0.504. According to the findings, consideration of quantum leadership and knowledge sharing as effective variables on organizational learning are essentially important. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
quantum leadership, organizational learning, knowledge sharing, fut-urological education | ||
مراجع | ||
اسکندری، اصغر؛ قنبری، سیروس (1397). ارتباط رهبری فضیلتگرا با یادگیری سازمانی: تبیین نقش واسطهای استقلال شغلی معلمان. دو فصلنامه علمی ـ ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام. ش 6 (11): 51 ـ 30. آشنا، مصطفی؛ عسگری، ناصر؛ مرادیصالح، علیرضا؛ غفوری، داوود (1392). نقش فرهنگ سازمانی در تسهیل اقدامات مدیریتدانش. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریتفناوریاطلاعات. ش 5 (4): 1 ـ 22. افجهای، سیدعلیاکبر؛ حمزهپور، مهدی (1394). رهیافتی جامع از نظریه رهبری کوانتومی و کاربردهای آن در سازمان. اندیشه مدیریتراهبردی. ش 8 (2): 204 ـ 161. امیری، غلامعلی (1384). یادگیری سازمانی و مدیریتدانش. فصلنامهعلوموفنون. ش 2 (4): 6 ـ 23. بخت، محمد؛ بذرافشانمقدم، مجتبی؛ حسینقلیزاده، رضوان (1392). بررسی رابطه بین انتقال دانش و عملکرد گروههای آموزشی دوره دوم متوسطه نظری. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات آموزشی و آزمایشگاهی. ش 2 (6). تورانی، حیدر؛ صادقی، زینب؛ نامدارحاجیآقا، سیدمهدی (1397). تأثیر یادگیری سازمانی بر مدیریت جانشینپروری با نقش میانجی تعهد سازمانی. مدیریتمنابع در نیروی انتظامی. ش (23): 80 ـ 57. توکلی، عبدالله؛ محمدی، علیرضا؛ خدایی، ارشیا (1396). رهبری کوانتومی: چرایی، چیستی و چگونگی. ش 6 (1): 32 ـ 56. حسینی، سیدسعید؛ علیزادهجورکویه، ابراهیم (1397). بررسی رابطه رهبری تحولگرا و فرایند توسعه محصول جدید با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی و فرهنگ نوآوری. مجله علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. ش 2 (7). حیدری، مرضیه؛ سیادت، سیدعلی؛ هویدا، رضا؛ شاهین، آرش (1392). بررسیروابطچندگانهمیانیادگیری سازمانی.توانمندسازهایتعالی سازمانیوقابلیتهایچابکیسازمانیازدیدگاهاعضایهیأتعلمی دانشگاههایدولتیشهراصفهان. پایاننامه دکتری رشته مدیریتآموزشی. دانشگاه اصفهان. خلخالی، علی (1395). تبیین وضعیت یادگیری سازمانی مدارس بر مبنای ابعاد سبک رهبری تحولی مدیران. دو فصلنامه مدیریتمدرسه. ش 4 (1): 45 ـ 27. درگاهی، حسین؛ مهرانی، فریبرز؛ پرتویشایان، زینب (1396). ارزیابی رهبری مدیران آزمایشگاههای بالینی بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال ۱۳۹۴: رویکرد رهبری کوانتومی. مجله علمی دانشگاه علومپزشکی قزوین. ش 21 (4): 55 ـ 46. دهقانسفیدکوه، مرتضی؛ شعبانی، احمد؛ رجاییپور، سعید (1396). بررسی رابطه تسهیمدانش با خودکارامدی در پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالکاشتر. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی. ش 7 (2): 291 ـ 273. رجبپور، ابراهیم؛ شاکری، سعید (1395). بررسی رابطه بین سبک رهبری کریمانه و یادگیری سازمانی با تأکید بر فراموشی سازمانی هدفمند. دو فصلنامه علمی تخصصی اسلام و مدیریت. ش 5 (9 ـ 8): 73 ـ 51. رحیمی، حمید؛ اطهری، زینب؛ افلاکیان، ندا (1394). سرمایه فکری و فرایندهای مدیریتدانش در سازمان کوانتومی بررسی موردی دانشگاه کاشان. فصلنامه علمیـپژوهشی و برنامهریزی در آموزش عالی. ش 11 (4): 119 ـ 199. سلیمی، محمدحسین؛ رجاییپور، سعید؛ سیادت، سیدعلی؛ بیدرام، حمید (1395). رابطه بین مهارتهای مدیریت کوانتومی و توان چابکی سازمانی از طریق نقش میانجی هوش سازمانی در دانشگاههای دولتی منتخب اصفهان. پژوهشهای مدیریتعمومی. ش 9 (33): 138 ـ 113. سینایی، حسنعلی؛ فریسات، حمیده؛ نداف، مهدی (1397). بررسی عوامل مؤثر بر تسهیمدانش و تأثیر آن بر عملکرد فرد در صنعت مالی و بانکداری. پژوهشنامه علمیـپژوهشی مدیریتاجرایی. ش 9 (18). شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه (1387). بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و به کارگیری فناوریهای ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. رهیافتینودرمدیریآموزشی. س اول. ش 2: 1 ـ 22. کشاورزی، علیحسین؛ صفری، سعید؛ حمیدیراد، جواد (1394). بررسی تأثیر تسهیمدانش بر یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی. چشمانداز مدیریتدولتی. ش 22: 103 ـ 128. کریمی، هادی؛ بابکیراد، اعظم؛ مسعودیفر، الهه (۱۳۹۵). بررسی تأثیر ابعاد مهارتهای کوانتومی مدیران بر یادگیری سازمانی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگری هوش عاطفی ایشان (مطالعه موردی: شرکت گاز استان خراسان رضوی) اولین کنفرانس ملی تحول و نوآوری سازمانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، دانشگاه علومپزشکی مشهد. کیانی، محمدمهدی؛ بهرامی، محمدامین؛ فلاحزاده، حسین؛ منتظرالفرج، راضیه؛ محمدزاده، مرتضی (1394). بررسی سطح هوش سازمانی، یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش دانشگاه علومپزشکی یزد. دوماهنامهعلمیپژوهشی دانشکدهبهداشتیزد. ش 15 (5): 95 ـ 108. محمدیمقدم، یوسف؛ ولیعصر، جواد؛ عابدی، معصومه (1395). بررسی تأثیر تسهیمدانش بر یادگیری سازمانی با تأکید بر فناوری و تعامل اجتماعی. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت. ش 7 (28): 147 ـ 171.
References Akbari, N., Ghaffari, A. (2017). Verifying relationship of knowledge management initiatives and the empowerment of human resources. Journal of Knowledge Management, 21(5), 1120-1141. Al-Qatawneh, N. A. W., Al-Tarawneh, S. J., Al-Qatawneh, N. A. W., & Al-Adaileh, R. M. (2019). The Impact of Knowledge Management Processes on Operational Performance as Mediated by IT Agility. International Review of Management and Marketing, 9(1), 36-43. Azadegan, A., Srinivasan, R., Blome, C., Tajeddini, K. (2019). Learning from near-miss events: An organizational learning perspective on supply chain disruption response. International Journal of Production Economics. Azmee, N. N., Kassim, N. A., Abdullah, C. Z. H., & Campus, P. P. (2017). Dimensions of Knowledge Management Maturity: Top Management Support and Leadership, People, and Information Technology. Dimensions, 7(2), 1-7. Bodicherla, S., Pamulapati, D. (2019). Knowledge Management Maturity Model for Agile Software Development. Bootz, J.-P., Monti, R., Durance, P., Pacini, V., Chapuy, P. (2019). The links between French school of foresight and organizational learning: An assessment of developments in the last ten years. Technological Forecasting and Social Change, 140, 92-104. Cardoso, L., Meireles, A., Ferreira Peralta, C. (2012). Knowledge management and its critical factors in social economy organizations. Journal of Knowledge Management, 16(2), 267-284. Elrehail, H., Emeagwali, O. L., Alsaad, A., Alzghoul, A. (2018). The impact of transformational and authentic leadership on innovation in higher education: the contingent role of knowledge sharing. Telematics and Informatics, 35(1), 55-67. Fornell, C., Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. In: SAGE Publications Sage CA: Los Angeles, CA. García-Morales, V. J., Jiménez-Barrionuevo, M. M., Gutiérrez-Gutiérrez, L. (2012). Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation. Journal of Business Research, 65(7), 1040-1050. Guillory, M. D., Bettis-Outland, H., Borders, A. L., Bilal, M. (2019). The Relationship between Emotional Intelligence and Organizational Learning. Haris, I., Afdaliah., Budiman, A., Haris, K. (2016). Exploring Quantum Perspective in School Leadership: A Review of Effective Principal Leadership in the Changing Nature of School Management. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 38. Holsapple, C. W., Joshi, K. D. (2004). A formal knowledge management ontology: Conduct, activities, resources, and influences. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 55(7), 593-612. Hulland, J. J. S. m. j. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. 20(2), 195-204. Khalid, A., Ahmed, M. (2015). Impact of knowledge sharing on organizational learning: Moderating effect of organizational leadership. Asian Journal of Management Research, 5(3). Kremer, H., Villamor, I., Aguinis, H. (2019). Innovation leadership: Best-practice recommendations for promoting employee creativity, voice, and knowledge sharing. Business Horizons, 62(1), 65-74. doi:10.1016/j.bushor.2018.08.010 Lara, F. J., Salas-Vallina, A. (2017). Managerial competencies, innovation and engagement in SMEs: The mediating role of organisational learning. Journal of Business Research, 79, 152-160. Lin, R. S.-J., Hsiao, J.-K. (2014). The relationships between transformational leadership, knowledge sharing, trust and organizational citizenship behavior. International Journal of Innovation, Management and Technology, 5(3), 171. Mallery, P., George, D. J. A., Bacon, Boston,. (2003). SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Manab, N., Aziz, N. (2019). Integrating knowledge management in sustainability risk management practices for company survival. Management Science Letters, 9(4), 585-594. Mir, A., Bazgir, M. (2018). The role of organizational learning and knowledge sharing on intellectual capital development in islamic Azad university of Khorramabad. Revista Gestão & Tecnologia, 18(3), 7-22. Montes, F. J. L., Moreno, A. R., & Morales, V. G. (2005). Influence of support leadership and teamwork cohesion on organizational learning, innovation and performance: an empirical examination. Technovation, 25(10), 1159-1172. Neefe, D. O. (2001). Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating in traditional and non-traditional (Academic quality improvement project) accreditation processes. Noruzy, A., Dalfard, V. M., Azhdari, B., Nazari-Shirkouhi, S., Rezazadeh, A. (2013). Relations between transformational leadership, organizational learning, knowledge management, organizational innovation, and organizational performance: an empirical investigation of manufacturing firms. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 64(5-8), 1073-1085. Oh, S.-Y. (2019). Effects of organizational learning on performance: the moderating roles of trust in leaders and organizational justice. Journal of Knowledge Management, 23(2), 313-331. Oyemomi, O., Liu, S., Neaga, I., Chen, H., Nakpodia, F. (2019). How cultural impact on knowledge sharing contributes to organizational performance: Using the fsQCA approach. Journal of Business Research, 94, 313-319. doi:10.1016/j.jbusres.2018.02.027 Papatya, G., Dulupçu, M. (2008). Thinking quantum leadership for true transformation: the talisman of “not to know” at the threshold of new leadership. In: I. International JointSymposium on Business Administration.(1-3 Haziran). Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A., Dezi, L. (2017). The internet of things: building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity. Technological Forecasting and Social Change. Shelton, C. K., Darling, J. R. (2001). The quantum skills model in management: a new paradigm to enhance effective leadership. Leadership & Organization Development Journal, 22(6), 264-273. Shelton, C. K., Darling, J. R. (2003). From Theory to practice: using new Scince to concept to create Learning Organization. Journal of learning organization, 22(3) : 22-41. Singh, S. K., Gupta, S., Busso, D., Kamboj, S. (2019). Top management knowledge value, knowledge sharing practices, open innovation and organizational performance. Journal of Business Research. Zagoršek, H., Dimovski, V., Škerlavaj, M. (2009). Transactional and transformational leadership impacts on organizational learning. Journal for East European Management Studies, 144-165. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,469 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,144 |