تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,228 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,786 |
اثربخشی مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیین گری، تعویق اندازی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی در یکی از شهرک های نظامی | ||
روانشناسی نظامی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 38، شهریور 1398، صفحه 29-44 اصل مقاله (919.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عزت اله قدمپور1؛ مهدی یوسف وند* 2؛ مسعود صادقی3؛ فاطمه ایمانی4 | ||
1دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
3استادیار مشاوره خانواده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
4کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 خرداد 1396، تاریخ پذیرش: 30 اردیبهشت 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیینگری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراکشده)، تعویقاندازی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی در یکی از شهرکهای نظامی بود. روش: طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پـیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود. برای اجرای پژوهش از میان دانشآموزان دختر (متوسطه اول و دوم) دارای افسردگی یکی از شهرکهای نظامی 40 نفر بهصورت تصادفی انتخـاب و در دو گـروه آزمـایش و گواه جایگزین شـدند. سپس مداخله با روش آموزش خوددلسوزی شناختی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش مقیاس نیازهای خودتعیینگری سوریبو و همکاران (2009)، مقیاس تعویقاندازی تحصیلی (APS) کاکیسی (2003) و پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئل (2004) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار (SPSS.21) و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج: یافتهها تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. بحث: پس میتوان گفت که مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیین گری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراکشده)، تعویقاندازی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی، اثربخش است. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ تاب آوری تحصیلی؛ تعویق اندازی تحصیلی؛ خوددلسوزی شناختی؛ نیازهای خودتعیین گری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Cognitive Self-Compassion Training on Improving Self-Determination Needs, and Academic Procrastination and Resiliency among the Depressed Female Students in a Military Residential Complex | ||
نویسندگان [English] | ||
ezzatollah Ghadampour1؛ mahdi Yusofvand2؛ masoud Sadeghi3؛ fatemeh imani4 | ||
1Associate Professor of Educational Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
2Corresponding Author: PhD in Educational Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran E-mail: bberaka@yahoo.com | ||
3Assistant Professor of Family Counseling, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
4M.Sc in General Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive self-compassion interventions on improving self-determination needs (autonomy, competence and perceived communication) and academic procrastination and resiliency among the depressed female students in a military residential complex. Method: The design of the study was quasi-experimental with pretest, posttest and experimental and control groups. The sample included 40 female students selected from among the depressed female students (first and second high school) in a military residential complex and assigned into an experimental and a control group. Then the experimental group received eight 90-minute sessions of cognitive self-compassion training while the control group received no training. The research instruments were the Sorybo et al. Self-Determination Needs Scale (2009), the Kakici Academic Procrastination Scale (2003) and the Samuel Academic Resiliency Questionnaire (2004). To analyze the data, the SPSS software and analysis of covariance were used. Results: The results showed significant differences between the two groups. Discussion: It can be concluded that cognitive self-compassion interventions improve self-determination needs (autonomy, competence and perceived communication) and academic procrastination and resiliency among depressed female students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
depression, academic resiliency, academic procrastination, cognitive compassion, self-determination requirements | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |