تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,455 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,344,274 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,595,636 |
پیش بینی عملکرد تیراندازی با آمادگی شناختی، تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی | ||
روانشناسی نظامی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 38، شهریور 1398، صفحه 45-56 اصل مقاله (960.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمدعلی ناجی1؛ مرتضی کرمی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان | ||
2استادیار گروه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
تاریخ دریافت: 09 مرداد 1396، تاریخ پذیرش: 30 فروردین 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی عملکرد تیراندازی که از مهارتهای ضروری افراد نظامی بهشمار میرود، بهوسیله ابعاد روانشناختی چون آمادگی شناختی، تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی است. روش: از دانشجویان یکی از مراکز نظامی شهر تهران، بهعنوان جامعه پژوهش و نمونه آماری شامل 326 آزمودنی بر حسب پیشنهاد جدول مورگان و کرجسی و به روش نمونهگیری خوشهای چندگانه انتخاب شد. طرح پژوهشی حاضر، توصیفی همبستگی است و برای سنجش متغیرهای آمادگی شناختی و ابعاد آن از پرسشنامههای خودکارآمدی، آگاهی فراشناختی، سرسختی، شخصیت پنجعاملی نئو و منبع کنترل علاوهبر پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به تیراندازی بهوسیله تفنگ بادی پرداخته شد و دادههای حاصل از پرسشنامهها و آزمون تیراندازی با نرمافزار SPSS نسخه 19 تجزیهوتحلیل شد. نتایج: تمامی متغیرهای مدنظر پژوهش بهجز آگاهی فراشناختی میتوانند عملکرد تیراندازی را پیشبینی کنند و از میان ابعاد آمادگی شناختی، خودکارآمدی درصد بالاتری را بهخود اختصاص داد. پس از آن ذهنآگاهی با پیشبینی بیش از 40 درصد از واریانس دارای رابطهای معنیدار در سطح 05/0 درصد است. بحث: مهارت تیراندازی در نیروهای نظامی از سازههای روانشناختی، تأثیرپذیری بالایی دارد. برای تیراندازی در ابتدا باید ذهنآگاهی بالایی داشت تا بتوان به تمامی شرایط موجود آگاهی پیدا کرد و پس از آن چگونگی کنترل اضطراب مهم تلقی میشود. از این راهکارها میتوان به خودکارآمدی و منبع اسناد اشاره کرد. نتایج نشان میدهد که دراختیارداشتن دانش روانشناختی برای عملکرد درست در محیطهای پویا و پیچیده بهمنظور بهبود مهارت تیراندازی مثمرثمر خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
یراندازی نظامی؛ آمادگی شناختی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ ذهن آگاهی | ||
مراجع | ||
افسانهپورک، سیدعباس و واعظموسوی، سیدمحمدکاظم (1393)، روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه سرسختی ذهنی، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی،10 (19): 39-54. حیدرینسب، لیلا؛ احمدوند زهرا و شعیری محمدرضا (1392)، وارسی اعتبار و روایی پرسشنامه پنجوجهی ذهنآگاهی در نمونههای غیر بالینی ایرانی، مجله علوم رفتاری، ۷ (۳) :۱۱-۱۲. خدیوی، اسداله و وکیلی، افسانه (1390)، رابطه بین انگیزه پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه نواحی پنجگانه تبریز، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 4(13): 45-66. خرمایی، فرهاد و فرمانی، اعظم (1393)، بررسی شاخصهای روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت، روشها و مدلهای روانشناختی، 4 (16): 29-39. سامانی، سیامک و صادقی، لادن (1389)، کفایت شاخص های روانسنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان، روشها و مدلهای روانشناختی، 1 (1): 51-62. عباسقلیپور امیر؛ شهبازی مهدی و باقرزاده، فضلالله (1393)، بررسی سبکهای اسنادی و انگیزش ورزشکاران نخبه و زیرنخبه ورزشهای انفرادی، رفتار حرکتی، 6 (16): 75-92. عبدی، حمید؛ میرشاهجعفری، سیدابراهیم؛ نصر، احمدرضا و قاسمی، نظام الدین (1393)، رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیئتعلمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14 (5): 371 – 383. ناجی، احمدعلی (1396)، هنجاریابی پرسشنامه 8 سؤالی خودکارآمدی عمومی، روانشناسی کاربردی، 4 (16): 75 – 81. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 560 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |