تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,334,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,576,942 |
شناسایی نقش و ظرفیت سامانه مترو در تخلیه اضطراری شهر تهران و ارائه راهکارهای مدیریت بحران | ||
پدافند غیرعامل | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 42، مرداد 1399، صفحه 1-14 اصل مقاله (1.77 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حامد احمدیوسفی1؛ فتح اله شمسایی زفرقندی* 2؛ سید جواد هاشمی فشارکی3 | ||
1کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل گرایش طراحی دانشکده امایش و پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
2استاد دانشگاه دانشگاه دفاع ملی | ||
3جامع امام حسین(ع) | ||
تاریخ دریافت: 21 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 22 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
یکی از اهداف مهم پدافند غیرعامل در زمان وقوع بحرانهای شهری، تخلیه جمعیت و روانسازی بار ترافیک بهمنظور دور نمودن مردم از منبع خطر، امدادرسانی به موقع و اعمال صحیح مدیریت بحران است. استفاده از سامانه حملونقل عمومی در مناطق شهری هنگام تخلیه اضطراری دارایی مهمی به شمار میروند و نقش مهمی در عملیات تخلیه بازی میکند. یکی از سامانههای حملونقل عمومی در تهران، سامانه حملونقل ریلی شهری هست که در سالهای اخیر پیشرفت، گسترش و تأثیرات زیادی داشته است و ترکیب انواع و انعطافپذیری آن بر چگونگی واکنش سریع و مؤثر در تخلیه اضطراری نیز تأثیر میگذارد و میتوان مسافران را به سرعت از محل حادثه دور کند و تأثیر قابل توجهی در تخلیه اضطراری مردم به مکانهای امن داشته باشد. با توجه به اهمیت موضوع تحقیق حاضر در صدد است به بررسی شناسایی نقش و ظرفیت سامانه مترو در تخلیه اضطراری شهر تهران و ارائه راهکارهای مدیریت بحران در تخلیه اضطراری جمعیت بپردازد. در این تحقیق ابتدا مطالعات انجامگرفته در زمینه نقش و تحلیل ظرفیت خطوط مترو بررسی و سپس به محاسبه و تحلیل ظرفیت و نقش سامانههای مترو در تخلیه جمعیت شهر تهران بر اساس سناریوهای آسیبشناسی شهر تهران و مشخص شدن نقاط مبدأ و مقصد پرداخته شده است. و در آخر هم راهکارهای مدیریت بحران برای تسهیل و تسریع تخلیه اضطراری جمعیت در شهر تهران با استفاده سامانههای مترو ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تخلیه اضطراری؛ راهکارهای تسهیل تخلیه؛ ظرفیت شبکه مترو؛ مدیریت شهری؛ بحران شهری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 595 |