تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,336,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,581,900 |
بررسی تاثیر دو پارامتر زاویه چرخش محور طولی (خم) و تغییر موضعی سطح مقطع تونل بر کاهش فشارهای ناشی از انفجار در دهانه تونل | ||
پدافند غیرعامل | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 42، مرداد 1399، صفحه 15-21 اصل مقاله (727.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی امینی مزرعه نو* 1؛ محمدرضا خرسندی2؛ صفا پیمان1 | ||
1دانشگاه امام حسین (ع) | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، پدافند غیرعامل، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 09 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
انفجار در دهانه ورودی تونلها و فضاهای زیرزمینی میتواند منجر به خسارات و تلفات سنگینی شود. بهمنظور کاهش اثرات موج ناشی از انفجار در دهانه ورودی تونل، از روشهایی همچون استفاده از موجگیرها، خمها، موانع هندسی، درب ضد انفجار، الگوهای مختلف ورودی و تعدد ورودی و خروجی میتوان استفاده نمود که استفاده از موانع هندسی به ویژه موجگیرها از پرکاربردترین و اقتصادیترین روش استهلاک موج در تونلها است. هدف از این مقاله بررسی اثر زاویه چرخش محور طولی (خم) و تغییر موضعی سطح مقطع تونل در کاهش اثرات انفجار است که با بررسی عددی با استفاده از نرمافزار اباکوس زاویه چرخش مناسب محور طولی و محل قرارگیری مناسب برای تغییر موضعی سطح مقطع تونل در راستای تونل منتهی به سازه امن مشخص، درنهایت شاخصههای مناسب با در نظر گرفتن کمترین حفاری (اقتصادیترین روش) و بیشترین کاهش اثرات انفجار (کاهش آسیبپذیری) در انفجارهای نزدیک دهانه و دور از دهانه پیشنهاد میگردد همچنین تغییر موضعی سطح مقطع تونل در انتهای مسیر مستقیم و تغییر زاویه چرخش محور طولی از حاده 135 درجه تا قائم (90 درجه) بیشترین کاهش فشار را شاهد خواهید بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اضافه فشار؛ زاویه چرخش؛ تونل؛ موجگیر؛ انفجار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 398 |