تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,846,644 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,261 |
رویکرد برنامه ریزی شده بهره تطبیقی به منظور کنترل مانور طولی هواپیما | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 58، دی 1398، صفحه 30-48 اصل مقاله (892.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید احسان رضوی* | ||
گروه مهندسی برق، واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 17 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
ناپایداری، نایقینی مدل و اختلالات موجود در سامانه یک هواپیما که در حالت پرواز مداوم و مستقیمالخط قرار دارد و می خواهد یک مانور طولی را انجام دهد سبب می شود که انجام چنین مانوری بدون کمک یک کنترلکننده امکانپذیر نباشد. با توجه به آنکه معادلات دینامیکی هواپیما غیرخطی هستند، استفاده از یک کنترلکننده خطی که بر مبنای خطیسازی در یک نقطه کار طراحی شده باشد، کارآیی رضایتبخشی نخواهد داشت. به این ترتیب، لزوم استفاده از کنترلکنندههای غیرخطی محرز می گردد. در این مقاله جهت طراحی کنترلکننده از روش برنامهریزیشده بهره استفاده شده است. طراحی کنترلکننده برنامهریزی شده بهره، شامل دو مرحله متمایز است: مرحله اول، طراحی کنترلکنندههای خطی که اجزای کنترلکننده برنامهریزیشده بهره میباشند. مرحله دوم، برنامهریزی یعنی تعیین ضابطهای که تحت آن، یکی از کنترلکنندههای خطی در حلقه بسته قرار گیرند. کنترلکنندههای خطی مورد نیاز از طریق روشهای کنترل بهینه انتخاب گردیدهاند و جهت تعیین تعداد و محل نقاط خطیسازیشده و تعیین معیاری برای استفاده از هر یک از کنترلکنندههای خطی از مفاهیم حاشیه پایداری و متریک v-gap استفاده شده است. لازم به ذکر است در این تحقیق مانور طولی که بهعنوان فرمان و یا سیگنال مبنا از هواپیمای در حالت پرواز مداوم مستقیمالخط خواسته شده، مقدار ثابت چرخش برای زاویه پیچ است. نتایج نشان داد با ترکیب کنترلکننده غیرخطی برنامهریزیشده بهره و سامانه غیرخطی در یک حلقه بسته، مانور طولی مورد نظر به نحو مطلوبی صورت پذیرفت | ||
کلیدواژهها | ||
مانور طولی؛ پرواز مداوم مستقیمالخط؛ برنامهریزیشده بهره؛ حاشیه پایداری؛ معیار اندازهگیری عدم قطعیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Adaptive Gian Scheduling Strategies for Aircraft Longitudinal Maneuvers Control | ||
نویسندگان [English] | ||
ehsan razavi | ||
azad mashhad | ||
چکیده [English] | ||
Suppose an aircraft that has a steady state turning fly and wants to have longitudinal movement. Due to some criteria such as instability, model uncertainty and disturbances, the movement of this aircraft is virtually impossible with just the direct adjustment of inputs (e.g. aileron, rudder and elevator angle) and without the help of a controller.in this paper used the gain-scheduling mothod for design of controller. In the gain-scheduling method, linearizing the system is done around some operation point. Moreover it designs some linear controllers that will be switched into the system based on the systems current operation point. In this paper, the problem of determining multiplicity of equilibrium pints in gain-scheduling method for an aircraft to have longitudinal movement is considered. Also we seek to find a criterion to tell us when each particular controller should be used which is carried out through stability margin observations and the ν-Gap metric. The results show that with the combination of a gain-scheduling nonlinear controller and a nonlinear system in a closed loop, the desired longitudinal maneuvering was done satisfactorily. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Longitudinal manoeuvring, steady State Rectilinear Flight, Gain-Scheduling, Stability Margin, v-gap metric | ||
مراجع | ||
10. Roskam, J. “Airplane Flight Dynamics and Automatic Flight Control”, Published by: Roskam Aviation and Engineering Corporation, ISBN-10: 1884885179,1979.## 11. Kirk, D. E. “Optimal Control Theory: An Introduction”, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey,1970.## 12. Roskam, J. “Methods of Estimating Stability and Control Derivatives of Conventional Subsonic Airplane”, ID Numbers: OL4584346M, 1977.[M3] ## 13. Hoak, D.E. and Finck, R. D. “USAF Stability and Control Datcom Flight Control Division”, Air Force Flight Dynamics Laboratory, Irvine, CA: Global Engineering Documents, 1978.## 14. Kalman, R. E. “The Theory of Optimal Control and the Calculus of Variations”,Defense Technical Information Center, Vol .61, No. 3 of RIAS technical report ,1960## 15. Kalman, R. E. “Mathematical Description of Linear Dynamical Systems”, Journal of the Society for Industrial and Applied Mathematics, Vol. 1, No. 2, pp.152-192, 2006.## 16. Zhou, K. and Doyle, J. C. “Essentials of Robust Control”, Prentice-Hall, ISBN 0-13-525833-2, 1998.## 17. Kalman, R. E. “Contributions to The Theory of Optimal Control”, Boletin de la Sociedad Matematica Mexicana, Vol. 5, pp. 102-119,1960.[M4] ##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 248 |