تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,437 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,312,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,560,442 |
رویکرد برنامه ریزی شده بهره تطبیقی به منظور کنترل مانور طولی هواپیما | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 58، دی 1398، صفحه 30-48 اصل مقاله (892.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید احسان رضوی* | ||
گروه مهندسی برق، واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 17 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
ناپایداری، نایقینی مدل و اختلالات موجود در سامانه یک هواپیما که در حالت پرواز مداوم و مستقیمالخط قرار دارد و می خواهد یک مانور طولی را انجام دهد سبب می شود که انجام چنین مانوری بدون کمک یک کنترلکننده امکانپذیر نباشد. با توجه به آنکه معادلات دینامیکی هواپیما غیرخطی هستند، استفاده از یک کنترلکننده خطی که بر مبنای خطیسازی در یک نقطه کار طراحی شده باشد، کارآیی رضایتبخشی نخواهد داشت. به این ترتیب، لزوم استفاده از کنترلکنندههای غیرخطی محرز می گردد. در این مقاله جهت طراحی کنترلکننده از روش برنامهریزیشده بهره استفاده شده است. طراحی کنترلکننده برنامهریزی شده بهره، شامل دو مرحله متمایز است: مرحله اول، طراحی کنترلکنندههای خطی که اجزای کنترلکننده برنامهریزیشده بهره میباشند. مرحله دوم، برنامهریزی یعنی تعیین ضابطهای که تحت آن، یکی از کنترلکنندههای خطی در حلقه بسته قرار گیرند. کنترلکنندههای خطی مورد نیاز از طریق روشهای کنترل بهینه انتخاب گردیدهاند و جهت تعیین تعداد و محل نقاط خطیسازیشده و تعیین معیاری برای استفاده از هر یک از کنترلکنندههای خطی از مفاهیم حاشیه پایداری و متریک v-gap استفاده شده است. لازم به ذکر است در این تحقیق مانور طولی که بهعنوان فرمان و یا سیگنال مبنا از هواپیمای در حالت پرواز مداوم مستقیمالخط خواسته شده، مقدار ثابت چرخش برای زاویه پیچ است. نتایج نشان داد با ترکیب کنترلکننده غیرخطی برنامهریزیشده بهره و سامانه غیرخطی در یک حلقه بسته، مانور طولی مورد نظر به نحو مطلوبی صورت پذیرفت | ||
کلیدواژهها | ||
مانور طولی؛ پرواز مداوم مستقیمالخط؛ برنامهریزیشده بهره؛ حاشیه پایداری؛ معیار اندازهگیری عدم قطعیت | ||
مراجع | ||
10. Roskam, J. “Airplane Flight Dynamics and Automatic Flight Control”, Published by: Roskam Aviation and Engineering Corporation, ISBN-10: 1884885179,1979.## 11. Kirk, D. E. “Optimal Control Theory: An Introduction”, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey,1970.## 12. Roskam, J. “Methods of Estimating Stability and Control Derivatives of Conventional Subsonic Airplane”, ID Numbers: OL4584346M, 1977.[M3] ## 13. Hoak, D.E. and Finck, R. D. “USAF Stability and Control Datcom Flight Control Division”, Air Force Flight Dynamics Laboratory, Irvine, CA: Global Engineering Documents, 1978.## 14. Kalman, R. E. “The Theory of Optimal Control and the Calculus of Variations”,Defense Technical Information Center, Vol .61, No. 3 of RIAS technical report ,1960## 15. Kalman, R. E. “Mathematical Description of Linear Dynamical Systems”, Journal of the Society for Industrial and Applied Mathematics, Vol. 1, No. 2, pp.152-192, 2006.## 16. Zhou, K. and Doyle, J. C. “Essentials of Robust Control”, Prentice-Hall, ISBN 0-13-525833-2, 1998.## 17. Kalman, R. E. “Contributions to The Theory of Optimal Control”, Boletin de la Sociedad Matematica Mexicana, Vol. 5, pp. 102-119,1960.[M4] ##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 457 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 166 |