تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,708,089 |
بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی (نمونه پژوهش: دانشگاه شهید چمران اهواز) | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 6، آذر 1398، صفحه 111-137 اصل مقاله (533.64 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه موردی | ||
نویسندگان | ||
شهناز خادمی زاده* 1؛ عبدالحسین فرج پهلو2؛ زینب محمدی3 | ||
1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 شهریور 1398، تاریخ بازنگری: 30 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 09 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. این پژوهش، کاربردی، و از نوع تحقیقات آمیخته همزمان است. در بخش کیفی این پژوهش از رویکرد پدیدارشناسی جیورجی تبعیت شده است. برای گردآوری اطلاعات کیفی از مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختاریافته استفاده شده که به صورت رو در رو انجام شده است. نمونه آماری در این بخش به شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع موارد خاص استفاده شده است و نمونه گیری تا اشباع نظری ادامه یافت و با 15 نفر از مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز مصاحبه انجام شده است. از یادداشتبرداری و ضبط صوت نیز برای ثبت اطلاعات مبتنی بر پروتکل مصاحبه طراحی شده توسط محققان استفاده شده است. برای بررسی اعتبار سازه ابزار از روش سه سویهسازی دادهها استفاده شده است. اعتبار درونی بر پایه انتخاب نمونهای هدفمند و براساس تشریح انبوه و غنی دادهها یا پرمایگی اطلاعات و طولانی کردن فرایند مصاحبهها برای فهم عمیق موضوع، بررسی شده است. برای دقت و استحکام دادهها، مقبولیت، امکان انتقال و اعتماد دادهها، مورد بررسی قرار گرفت. دادههای کیفی به روش استقرایی تجزیه و تحلیل شده است. بخش کمی این پژوهش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز به تعداد 47 نفر است که به دلیل محدود بودن جامعه، همه این افراد به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این بخش اطلاعات مورد نیاز از طریق دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی (کامرون و کوئین، 1996) و پرسشنامه مدیریت دانش (لاوسون، 2003) جمعآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه ها توسط پنج نفر از استادان رشته علم و اطلاعات شناسی با سابقه بیش از پنج سال سنجیده و مناسب ارزیابی شده است. برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده که بهترتیب 92/0 برای پرسشنامه فرهنگ و 72/0 برای پرسشنامه مدیریت دانش بهدست آمده است. با توجه به عادی بودن دادهها برای بررسی معنیداری رابطهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و دادهها با استفاده از نسخه 24 نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان داد فرهنگ حاکم بر کتابخانهها فرهنگ سلسله مراتبی است؛ بین این نوع فرهنگ با مدیریت دانش رابطه معناداری وجود ندارد؛ اما بین فرهنگ قبیلهای یا گروهی، فرهنگ بازاری و فرهنگ وضعیت سالار با مدیریت دانش رابطه معناداری هست. همچنین، نتایج همبستگی نشان داد که فرهنگ سازمانی گروهی بیشترین همبستگی را با مدیریت دانش دارد. پیشنهاد میشود بستر لازم برای تغییر فرهنگ سلسله مراتبی حاکم بر کتابخانههای مورد مطالعه به فرهنگ گروهی ایجاد شود تا پیادهسازی مدیریت دانش در این کتابخانهها با موفقیت بیشتری همراه باشد. بخش کمی این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه شهید چمران اهواز به تعداد 47 نفر است که به دلیل محدود بودن جامعه همه این افراد به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این بخش اطلاعات مورد نیاز از طریق دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی (کامرون و کوئین ، 1996) و پرسشنامه مدیریت دانش (لاوسون ، 2003) جمعآوری گردید. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه ها توسط 5 نفر از اساتید رشته علم و اطلاعات شناسی با سابقه بالای 5 سال سنجیده و مناسب ارزیابی شده است و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که به ترتیب 92/0 برای پرسشنامه فرهنگ و 72/0 برای پرسشنامه مدیریت دانش بهدست آمده است. با توجه به نرمال بودن دادهها، برای بررسی معنیداری رابطهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و دادهها با استفاده از نسخه 24 نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان داد فرهنگ حاکم بر کتابخانهها فرهنگ سلسله مراتبی است، بین این نوع فرهنگ با مدیریت دانش رابطه معنادار وجود ندارد، اما بین ( فرهنگ قبیلهای یا گروهی، فرهنگ بازاری و فرهنگ وضعیت سالار) با مدیریت دانش رابطه معنادار است. همچنین، نتایج همبستگی نشان داد که فرهنگ سازمانی گروهی بیشترین همبستگی را با مدیریت دانش دارد. پیشنهاد میشود بستر لازم برای تغییر فرهنگ سلسله مراتبی حاکم بر کتابخانههای مورد مطالعه به فرهنگ گروهی ایجاد شود تا پیادهسازی مدیریت دانش در این کتابخانهها با موفقیت بیشتری همراه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابخانههای دانشگاهی؛ دانشگاه شهید چمران اهواز؛ فرهنگ سازمانی؛ مدیریت دانش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management in Academic Libraries (Case Study: Shahid Chamran University of Ahvaz) | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahnaz Khademizadeh1؛ Abdolhossein Faraj Pahlou2؛ Zeinab Mohammadi3 | ||
1Assistant professor, Department of Information Science and epistemology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran | ||
2Professor, Department of Information Science and epistemology. Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran | ||
3Master’s of information science and epistemology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study involves an investigation of the relationship between organizational culture and knowledge management in the libraries of Shahid Chamran University of Ahvaz. This is an applied research following simultaneous mixed method. In the qualitative part of this study, the researchers employed Jierdzhi’s phenomenological approach. Semi-structured exploratory interviews were used to collect qualitative information, being conducted face-to-face. The statistical sample of this section was made on the basis of purposive sampling being continued until theoretical saturation. Interviews were made with 15 managers and employees of Shahid Chamran University Library in Ahvaz. Note taking and recording were also used to record information based on the research protocol designed by the researchers. To conform the validity of the tools, a three-way method of data collection was used. Internal validity has been tested by purposeful sample selection based on rich data descriptions or information richness and lengthening the interview process for in-depth understanding of the subject. The reliability, validity and acceptability of the data were tested to confirm data preciseness. The qualitative data were analyzed by inductive method. The quantitative part of this research is descriptive-correlation. The statistical population includes all managers and staff of the libraries of Shahid Chamran University of Ahwaz containing 47 individuals who were selected as statistical sample due to the limited number. The data were collected through two standard organizational culture questionnaire (Cameron & Quinn, 1996) and knowledge management questionnaire (Lawson, 2003). The face validity and content validity of the questionnaires were confirmed by 5 professors having more Regarding the normality of the data, Pearson's correlation coefficient was used to test the significance of the relationships, and the data were analyzed using SPSS 24 software. The results showed that the culture dominating the libraries is hierarchical. There is no meaningful relationship between this type of culture and knowledge management; however, there is a significant relationship between tribal or group culture, market culture and status-based culture with knowledge management. Also, the results of correlation analysis showed that group organizational culture has the highest correlation with knowledge management. It is suggested that the necessary framework for changing the hierarchical culture of the libraries under study into group culture be created so that knowledge management in these libraries can be more successfully implemented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
university libraries, Shahid Chamran University of Ahvaz, organizational culture, knowledge Management | ||
مراجع | ||
اکبری، حمید؛ اورعییزدانی، بدرالدین؛ یعقوبی، نورمحمد (1398). الگویابی معادلات ساختاری رابطه فرهنگ سازمانی با فرایند پیادهسازی مدیریت دانش (نمونه پژوهش: شهرداری زاهدان). مدیریت راهبردی دانش سازمانی. ش 2 (4): 101 ـ 75. برزگر، وحیده؛ زارعی، عاطفه (1395). مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در کتابخانههای عمومی. هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش. چیاشنچن، اوگیواراناوکی؛ نایرپرابا، یانگرون (1396). مدیریت دانش. ترجمه مهمیار حسنی، محمدرضا حسنی و پایدار. تهران: نشر نوین. حسنپور، عباس؛ علیپور، محمدباقر (1397). شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پیادهسازی مدیریت دانش در مرکز جهاد دانشگاهی. فصلنامه رشد و فناوری. ش 14 (54): 54 ـ 46. رابینز، استیفن (1996). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی. 1380 تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. رضایی، فاطمه (1388). بررسی وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش در کتابخانه مرکزی و کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه علامه طباطبایی. پایاننامه منتشر نشده ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. سلیمی، اکبر؛ مرادی، جلال؛ وفایی، رضا (1395). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهر خدابنده (قیدار). نوآوریهای مدیریت آموزشی. ش 11 (3): 63 ـ 49. عباسی، زهره؛ پریرخ، مهری؛ دیانی، محمدحسین؛ فتاحی، رحمتالله (1389). شناسایی الگوی فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای مرکزی دانشگاهها و سنجش تأثیر آن بر میزان اجرای مدیریت دانش. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات. ش 25 (3): 412 ـ 389. قادری، سیاهبیدی؛ جعفری، مریم؛ فامیلروحانی، علیاکبر (1395). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. ش 22 (1): 120 ـ 95. گلیزاده، حسن (1390). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای سه قوه (مقننه، مجریه و قضاییه) مستقر در شهر تهران. پایاننامه منتشر نشده ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. وظیفه، زهرا؛ توکلی، فرشاد (1394). بررسی رابطه مؤلفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی ـ درمانی. فصلنامه بیمارستان. ش 14 (2): 146 ـ 139. هرجحسنآبادی، فهیمه؛ مظفری، محمدمهدی (1396). ضرورت پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانها و نقش آن در کسب رقابتی. اولین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت در ایران. Brooks, G. (2007). Organizational leadership in academic libraries: Identifying culture types and leadership roles. PhD Diss., Marshall University. Cameron, K.S. & Quinn, R. E. (1999). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. London: Reading MA Chidambaranathan K. & Swarooprani B. S. (2017). Analyzing the relationship between organization culture an knowledge management dimensions in higher education libraries. Journal of Librarianship and Information Science, 49(1), 57-68. Davenport T. H. & Prusak, L. (1999). Working knowledge: how organization management what they know. Boston, MA: Harward Business school press, 17. Goodman, E.; Zammuto, R. & Gifford, B. (2001). Organizational culture and quality of work life. Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 6, 16-37. Holowzki, A. (2002). The relationship between knowledge management and organizational culture. University of Oregon. Applied information mangemant program. Kaarst-Brown, M., Nicholson, S., Dran, G. V., Stanton, J. (2004). Organizational culture of libraries as a strategic resource. Library Trends, 53 (1), 33-52. Kangas, L. M. (2005). An assessment of the relationship between organizational culture and continuous knowledge management initiatives. A dissertation presented in partial fulfilment of the reguirments for the degree doctor of philosophy, capella university. Kianto, A. & Vanhala M., and Pia Heilmann. (2018). The impact of knowledge management on job satisfaction. Journal of Knowledge Management. 20 (4), 621-636, © Emerald Group Publishing Limited, ISSN 1367-3270. King, N. (2004). Using interviews in quatitative research. Essential guide to qualitative methods in organizational research, 2, 11-22. Li Bing, Zhang, J. & Zhang X. (2013). Knowledge management organizational culture: an exploratory study, creative and knowledge scocity. International Scientific Journal, 3(1), 65- 77. Meek, V. (1998). Organization culture: origins and weaknesses. Journal of organization studies, 9 (4), 453-473. Nisara Tahir M, Prabhakarb G. (2019). Social media information benefits, knowledge management and smart organizations. Journal of Business Research, 94, 264–272. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/jbusres. Porumbeanu, O. (2010). Implementing knowledge management in Romanian academic libraries: Identifying the elements that characterize their organizational culture. Journal of Academic Librarianship, 36(6), 549–552. Quinn, R. & Spritzer, G. M. (2001). The psychometrics of the competing values culture instrument and an analysis of the impact of corporate culture quality of life in R. W. Woodman & W. A. Pasmore (Eds). Resaerch in Organizational Change and Development, 5, 115-142. Shepson, C. & Curri, L. (2008). Perspectives on: transformation the academic library: creating an organizational culture that fosters staff success. The Journal of Academic Librarianship, 34 (4), 358-368. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,983 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 641 |