تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,543 |
شاخصههای انسان دانشگاهی متعهد (استاد دانشگاه) ازمنظر تربیت اسلامی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 27، شماره 44، آبان 1398، صفحه 165-186 اصل مقاله (633.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد پورکریمی1؛ مریم برهمن* 2 | ||
1استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
2استادیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
تاریخ دریافت: 26 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 06 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1398 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تبیین شاخصههای انسان دانشگاهی متعهد (استاد دانشگاه) ازمنظر تربیت اسلامی انجام شده است. بدینمنظور، چهار محور اساسی ماهیت، آفرینش، هدف از زندگی و طبیعت انسان در شکلگیری نظامهای مختلف انسانشناسی از دیدگاههای مختلف و خاصه اندیشه و تربیت اسلامی بررسی شده است. در تربیت اسلامی، بهازای شایستگیها و برتریهای انسانی، تعهداتی نیز بر ذمه وی خواهد بود. وفای به تعهدات، وظیفه و پاسخی در مقابل تفوقهای نامبرده است. در تربیت اسلامی، انسان متعهد باید علاوهبر دانستن تعهدات، نسبت به آنها با التزامی درونی، عامل باشد . مصادیق تعهد در شاخصههای رابطه انسان با خدا، خود، خلق و خلقت جلوهگر میشود. ذیل هرکدام از روابط یادشده، مؤلفههایی برای انسان متعهد احصا شده است که نشاندهنده شاخصههای انسان دانشگاهی ازمنظر تعلیموتربیت اسلامی است. روش بررسی این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان متعهد؛ انسان دانشگاهی متعهد؛ شاخصههای انسان دانشگاهی متعهد؛ تربیت اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Indicators of Committed Academic Persons (University Professors) in Islamic Training | ||
نویسندگان [English] | ||
Javad Poorkarimi1؛ Maryam Brahman2 | ||
1Assistant professor at the Department of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. jpkarimi@tu.ac.ir | ||
2Assistant Professor, Department of Islamic Education Philosophy, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University | ||
چکیده [English] | ||
This study aims at identifying the characteristics of a committed academic university professor in the Islamic education. Hence, the role of four main axes of the man’s characteristics, creation, tenacity of living and the nature in shaping different anthropological systems are studied from different perspectives, in particular from the Islamic thought and educational point of view. In the Islamic training, there are obligations for man for his competencies and distinctions. Fulfillment of his accountabilities and duties is regarded as a response to the above superiorities. In Islamic education, it is supposed that a committed person must practice his commitment through feeling internal necessity in addition to their recognition. The indicators of the relationship of man with God, self, and creation are manifested in the relationship of man with God, himself, and the creation. Underlying each of these relationships, the components of the committed man have been identified reflecting the characteristics of an academic person in terms of Islamic education. This study is carried out through descriptive-analytical method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
committed person, committed academic person, indicators of committed academic person, Islamic education | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، همراه با شرح آیات منتخب، فقیهی رضایی، محمد(1384)، تهران: محراب قلم. آراسته، حمیدرضا؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم و مطلبیفرد، علیرضا (1389)، بررسی وضعیت اخلاق آموزشی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی شهر تهران، راهبرد فرهنگ، 8: 219-204. آمدی، عبدالواحدبنمحمد (1366)، غررالحکم ودررالکلم، قم: دفترتبلیغات اسلامی. اصفهانی، راغب (1412)، مفردات الفاظ قرآن، دارالقلم و الدارالشامیه، دمشق و بیروت. امین خندقی، مقصود و پاکمهر، حمیده (1391)، آموزش معیارهای اخلاق پژوهش، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 4 (7): 12 ـ 1. ایمانیپور، معصومه (1391)، اصول اخلاق حرفهای در آموزش، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، 6 (5): 38 ـ 25. باباصفری، محبوبه؛ مرزوقی، رحمتاله، فقیه، نظامالدین،ترکزاده، جعفر و یوسفی، فریده (1392)، ارزیابی اخلاق حرفهای استادان دانشگاه شیراز از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دلالتهای تربیتی آن در برنامهریزی درسی، پژوهشهای برنامه درسی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، 1 (3): 86 ـ 67. باقری، خسرو (1382)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج 1، تهران: انتشارات مدرسه. باقری، خسرو (1390)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج 2، تهران: انتشارات مدرسه. بروجردی، سید حسین (1380)، جامع احادیث الشیعه، قم: المهر. بوذرجمهری، فتحاله؛ منصوریان، مهسا، هرندی، یاسمن و بوذرجمهری، حسین (1392)، ارزیابی اخلاق حرفهای اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، 3 (8): 52 ـ 44 بهشتی، سعید (1389) ، تأملات فلسفی در تعلیموتربیت اسلامی، تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل. پورکریمی، جواد؛ احتشام، زهرا، قموشی، زهرا و محسنی، زهرا (1395)، اخلاق حرفهای مدرسان ازمنظر شهید ثانی: الگویی مفهومی، کنگره بینالمللی پژوهشهای کاربردی علوم انسانی اسلامی: 24 ـ 1. پورکریمی، جواد؛ قموشی، زهرا؛ احتشام ، زهرا و محسنی، زهرا (1396)، اخلاق حرفهای مدرسان: الگویی مفهومی مبتنیبر مطالعات پیشین، مجموعه مقالات همایش دانشگاه اخلاقمدار. جوادی آملی، عبدالله (1377)، فلسفه حقوق بشر، قم: مرکز نشر اسراء. جوادی آملی، عبدالله (1379)، تفسیر موضوعی قرآن کریم، مراحل اخلاق در قرآن، قم: مرکز نشر اسراء. جوادی آملی، عبدالله (1387)، انتظار بشر از دین، قم: مؤسسه تبیان. جوادی آملی، عبدالله (1390)، تفسیر انسان به انسان، نظریه جدید پیرامون معرفتشناسی انسان، قم: مرکز نشر اسراء. جوادی، محمدرضا (1378)، شورا و مسئولیت، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. حاجخزیمه، مجتبی (1394)، بررسی رابطه اخلاق حرفهای معلمان و سلامت سازمانی در مدارس ابتدایی پسرانه دولتی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. حسینی، جواد (۱۳۹۳)، بررسی رابطه اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری اعضای هیأتعلمی دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. حسینی، نجمه و عباسی، عفت (1391)، راهکارهای نهادینهکردن اخلاق حرفهای در سازمانها از دیدگاه آموزههای دینی، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 1 (2): 154 ـ 129. خامنهای، سید علی (1391)، بیانات در دیدار شرکتکنندگان در اجلاس جهانی اساتید دانشگاههای جهان اسلام و بیداری اسلامی، قابل دستیابی به آدرس: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21741 خمینی(ره)، روح الله (1377)، صحیفه نور، ج7، تهران: مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی. دهخدا، علیاکبر (بی تا)، لغتنامه دهخدا، ج 5،تهران: انتشارات دانشگاه تهران. رجبی، محمود (1392) انسانشناسی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). رحیمی، حمید و آقابابایی، راضیه (1392)، رابطه فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2 (6): 67 ـ 62. سارتر، ژان پل (1348)، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، ترجمه مصطفی رحیمی، تهران: مروارید. سبحانینژاد، مهدی؛ نجفی، حسن؛ جعفری هرندی، رضا و فرمهینی فراهانی، محسن (1393)، مؤلفههای اخلاق حرفهای تدریس از دیدگاه دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی قم، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 6 (7): 403 ـ 400. سبحانینژاد، مهدی؛ نوروززاده، رضا و افشار، عبداله (1389)، تبیین معیارهای اخلاق کاری ازمنظر امام علی، پژوهشنامه اخلاق در آموزش عالی، 63: 122 ـ 93. سجادی، سیدابراهیم (1388)، قرآن و بازتاب تربیتی روابط چهارگانه انسان، پژوهشهای قرآنی: 90 ـ 139. سلاجقه، آزیتا و صفری، ثنا (1394)، رابطه اخلاق حرفهای با عملکرد استادان دانشگاه، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 3 (10): 103 ـ 110. سلطانزاده، وحید؛ امراهی، اکبر و اسمحسینی، غلامرضا (1393)، وضعیت استاندارهای اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 1 (7): 23 ـ 20. شریفی، احمدحسین (1393)، مبانی علوم انسانی اسلامی، تهران: آفتاب توسعه (ناشر آثار مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا). صفاییمقدم، مسعود؛ رحمانی، بهاءالدین، پاکسرشت، محمدجعفر و مرعشی، سیدمنصور (1395)، مبانی و اصول اخلاق اسلامی: ارتباط معلم با دانشآموزان، مجله پژوهشنامه مبانی تعلیموتربیت، 1 (6): 45 ـ 23. طالبی، محمدحسین (1395)، حقیقت انسان ازمنظر عقل و وحی، دوفصلنامه انسانپژوهی دینی، 13(36): 177 ـ 196. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1364)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران: انتشارات صدرا، چاپ دوم. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1371)، المیزان فی تفسیرالقرآن، قم: انتشارات اسماعیلیان، چاپ دوم. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1388)، الانسان فیالدنیا، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه و تعلیق صادق لاریجانی، بهکوشش سیدهادی خسروشاهی، قم: بوستان کتاب، مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ دوم. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1390)، رساله الولایه، ترجمه و شرح محمدحسین رحیمی، تهران: ستاره قطبی. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1414ق)، نهایهالحکمه. قم: مؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین. عزیزی، نعمتاله (1389)، اخلاق حرفهی در آموزش عالی، راهبرد فرهنگ، 201: 8 ـ 17. فراستخواه، مقصود (1385)، اخلاق علمی، رمز ارتقای آموزش عالی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 1: 18 ـ 13. فرمهینی فراهانی، محسن و اشرفی، فاطمه (1393)، اصول اخلاق حرفهای در نهجالبلاغه، پژوهشنامه علوی، 86 (5): 67 ـ 1. فرمهینی فراهانی، محسن و بهنامجام، لیلا (1391)، بررسی میزان رعایت مؤلفههای اخلاق حرفهای آموزش در اعضای هیئتعلمی دانشگاه شاهد، فصلنامه اخلاق در علوم فناوری، 1 (7): 10 ـ 1. فروزنده دهکردی، لطفالله و فروغینیا، خورشید (1392)، بررسی تأثیر دیدگاههای انسانشناسی اسلامی و غربی بر نظام ارزشی سازمان، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، شماره 7: 19 - 42. فرهود، داریوش (1389)، اخلاق آکادمیک در آموزش و پژوهش، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 3 (5): 4 ـ 1. فکوهی، ناصر (1393)، انسان دانشگاهی ایرانی و مشکل زبان، مجله مطالعات اجتماعی ایران، ش3: 90 ـ 108 فیاض، ابراهیم (۱۳۸۹)، تولید علم و علوم انسانی، مشهد: سپیده باوران. قراملکی، فرامرز (1381)، اخلاق حرفهای در مدیریت علوی، اندیشه حوزه، 33: 78 ـ 63. قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا؛ بهشتیراد، رقیه و سلطانزاده، وحید (1394)، اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی و رابطه آن با کیفیت آموزش عالی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 2 (10): 12 ـ 1. کلینی، محمدبنیعقوب (1365)، کافی، ج8، تهران: دارالکتب الاسلامیه. مجلسی، محمدباقر (1363)، بحارالانوار. ج 2، 71، 75، 61، تهران: دارالکتب الاسلامیه. محمدی، مسلم و گلوردی، مهدی (1391)، مؤلفههای اخلاق حرفهای در سازمان با الگوگرفتن از مبانی دینی، دوفصلنامه اسلام و مدیریت، 3 (2): 180 ـ 161. مصباح یزدی، محمدتقی (1380)، نظریه حقوقی اسلام، قم : انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره). مصباح یزدی، محمدتقی(1390)، انسانشناسی در قرآن، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چاپ دوم. مطلبیفرد، علیرضا؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم و محسنزاده، فرشاد (1390)، بررسی و شناسایی نشانگرهای حرفهای و اخلاقی در آموزش و تدریس از نقطهنظر دانشجویان کارشناسی ارشد، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 4 (6): 9 ـ 1. مطلبیفرد، علیرضا؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم؛ لطفی، لیلا و هدیه، محبت (1391)، اخلاق پژوهش در آموزش عالی: ویژگیهای فردی و مسئولیتهای حرفهای پژوهشگران، فصلنامه دانششناسی، 19 (5): 115 ـ 96. مطهری، مرتضی (1384)، فطرت، تهران: صدرا. معین، محمّد (1381ه.ق)، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات فردوس، چاپ اوّل. مکارم شیرازی، ناصر(1386)، اخلاق در قرآن، جلد اول، قم: مدرسه الامام علیبن ابیطالب(ع) . ملکی، حسن (1396)، هویت دینی، برنامه درسی جستاری در نظریه اسلامی برنامه درسی، تهران: آییژ. الموسوی، ابوالحسن محمدبنالحسین (سیّد رضی) (1379)، نهجالبلاغه، ترجمه حسین انصاریان، تهران: انتشارات پیام آزادی، چاپ هفتم. میرطاهری، لیلا؛ جمالی، اختر و آراسته، حمیدرضا (1394)، بررسی حیطهها و مؤلفههای اصلی توسعه و بالندگی اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و مقایسه آن با وضع مطلوب، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4 (2): 126 ـ 101. میرکمالی، سیدمحمد (1392)، فلسفه مدیریت، تهران: یسطرون. نایبی، هوشنگ و شعبان، مریم (1397)، تحلیل جامعهشناختی عوامل مؤثر بر کاهش همکاری علمی بین اعضای هیئتعلمی دانشکدههای علوم اجتماعی، بررسی مسائل اجتماعی ایران، ش1: 119 ـ 91. نقیپورفر، ولیالله (1385)، اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن، تهران: انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی. نوروزی، حسن؛ کربلایی، حسن؛ محمدی، علی؛ دنیوی، محسن؛ متقیان، محمد و گودرزی، میثم (۱۳۹۱)، تحول در علوم انسانی، جلد ۳، قم: کتاب فردا: 277 ـ 134. نوریان، محمد؛ آتشک، محمد؛ سالم، صدیقه و جمشیدزاده کیاسرائی، معصومه (1395)، تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر امکانپذیری رعایت اخلاق حرفهای تدریس در دانشگاهها، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 1 (11): 94 ـ 85. واثق غزنوی، قادرعلی (1390)، جایگاه انسانشناسی در سازمان و مدیریت از دیدگاه اسلام و غرب، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، ش2: 50 ـ 40. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 492 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 381 |