تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,954 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,590 |
بررسی میزان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر شادابی، سلامت روان و پرخاشگری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شاهد تهران | ||
روانشناسی نظامی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 39، آبان 1398، صفحه 27-41 اصل مقاله (921.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میترا شعبانپور1؛ رضا حسین پور* 2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
2استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی- گروه علوم تربیتی تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 تیر 1397، تاریخ بازنگری: 04 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 28 دی 1398 | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر پرخاشگری، سلامت روان و شادابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شاهد آموزش و پرورش در شهر تهران انجام شد. روش: تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و از نظر روش، نیمهآزمایشی با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل با پیشآزمون و پسآزمون بود. از 3600 نفر اعضای جامعه تحقیق طبق جدول مورگان 350 نفر نمونه اولیه با شیوه نمونهگیری خوشهای طبقهای انتخاب و از آنها آزمون پرخاشگری گرفته شد. از این تعداد 50 نفر نمره پرخاشگری بالاتری داشتند که 30 نفر اعضای نمونه نهایی از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. بسته آموزشی مدیریت خشم براساس رویکرد شناختی ـ رفتاری در 12 جلسه 60 دقیقهای به گروه آزمایش آموزش داده شد. پرسشنامههای استاندارد پرخاشگری باس و پری (1992)، سلامت روانی گلدبرگ (1972) و شادابی آکسفورد (2002)، قبل و بعد از جلسات آموزشی بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. برای توصیف دادهها از آمارههای توصیفی و برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد آموزش گروهی مدیریت خشم، پرخاشگری دانشآموزان را کاهش، سلامت روان و شادابی آنها را افزایش داده است. بحث: باتوجهبه یافتههای این تحقیق برنامهریزی برای آموزش مدیریت خشم به دانشآموزان، راهکار مناسبی برای کاهش این آسیبها خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش گروهی مدیریت خشم؛ پرخاشگری؛ سلامت روانی و شادابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 670 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 332 |