تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,437 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,303,362 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,556,325 |
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی (حل مسئله، تصمیمگیری، تفکر خلاق) بر شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران | ||
روانشناسی نظامی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 39، آبان 1398، صفحه 43-49 اصل مقاله (589.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حجت اله مرادی1؛ احمد باصری1؛ راضیه معاون جولا* 2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
تاریخ دریافت: 04 شهریور 1397، تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1398، تاریخ پذیرش: 21 فروردین 1398 | ||
چکیده | ||
مقدمه: در سالهای اخیر مهارتهای زندگی و آموزش آن توانسته است اهمیت خود را در میان اقشار مختلف پیدا کند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران بوده است. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل 15 نفر بعنوان گروه کنترل و 15 نفر بعنوان گروه آزمایش از فرزندان دختر شاهد و ایثارگر شهر تهران بوده است که بهصورت داوطلبانه انتخاب و در جلسات آموزش مهارتهای زندگی شرکت داشتهاند. مداخلات به شکل 8 جلسه آموزش گروهی، هر جلسه به مدت 90 دقیقه اجرا شد. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. نتایج: یافتههای تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی تأثیر مثبت داشته و به طورمعناداری میزان شادکامی گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل گردید. بحث: بهنظر میرسد آموزش مهارتهای حل مسئله، تصمیمگیری و تفکرخلاق تأثیر بهسزایی در شادکامی افراد دارد و افراد را در ارتباط با حل مشکلات احتمالی که در زندگی پیشرو دارند یاری میرساند | ||
کلیدواژهها | ||
شادکامی؛ مهارتهای زندگی؛ فرزندان شاهد و ایثارگر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,448 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 430 |