تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,252 |
تعداد مقالات | 9,074 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,157,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,914,665 |
احصای ویژگیها و شاخصهای فرماندهان گروهانهای آموزشی(موردمطالعه: یکی از مراکز آموزش عالی سپاه) | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 38، بهمن 1398، صفحه 9-37 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی خانی1؛ حمید رئیسی* 2؛ محمد بیگلری3 | ||
1گروه مدیریت امور دفاعی گرایش زمینی ،دانشکده فرماندهی و مدیریت ولایت سپاه ،دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام)،تهران،ایران | ||
2دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیهالسلام،تهران،ایران | ||
3دانشگاه جامع امام حسین(ع)،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 29 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 04 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
شناسایی ویژگیها و شاخصهای کارکنان کلیدی و تأثیرگذار در مراکز آموزشی و دانشگاهی اولینگام فرایند تربیت و آموزش است و از آنجاکه سپاه پاسداران، باید از مستعدترین افراد در مشاغل فرماندهی و مدیریتی بهره ببرد؛ هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی ویژگیها و شاخصهای فرمانده گروهان آموزشی متناسب با الگوی تحول و تعالی سپاه است. پژوهش حاضر به روش آمیخته انجام شد. در بخش مطالعه کیفی، نمونهگیری هدفمند ازطریق مصاحبه با 12 نفر از فرماندهان و مدیران آموزشی تا رسیدن به مرحله اشباع نظری و یافتهها با روش تحلیل محتوا تحلیل شد. در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد بین 66 نفر از فرماندهان گروهانهای آموزشی با روش نمونهگیری تصادفی، توزیع و جمعآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با تأیید استاد راهنما و چند نفر از اعضای هیئتعلمی و روایی سازه نیز ازطریق تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. بررسی وضعیت و اولویتبندی ابعاد، شاخصها و ویژگیها با آزمونهای t تکنمونهای و فریدمن در نرمافزارspss25 انجام شد. نتایج پژوهش به شناسایی20 ویژگی و 8 شاخص در بعد شایستگیهای عمومی و 42 ویژگی و 9 شاخص در بعد شایستگیهای حرفهای منجر شد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرمانده گروهان آموزشی؛ الگوی تحول و تعالی؛ شایستگیها؛ سپاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Characteristics and Indicators of the Commanders of Training Companies in Accordance with the Pattern of Transformation and Excellence Plan of Sepah (Case Study: A Higher Education Center of Sepah) | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdi khani1؛ hamid raisi2؛ Mohammad Biglari3 | ||
1Master student of ground defense management, Velayat Faculty of Comammand and Mangement of Sepah, Imam Hussein Comprehensive University | ||
2Assistant professor at Imam Hussein Officering and Pasdari Education University | ||
3Assistant professor at Imam Hussein Comprehensive University | ||
چکیده [English] | ||
Identifying the characteristics of key and influential employees of educational centers is the first step in the process of education. Since the Islamic Republic Revolutionary Guards Corps need to employ the most talented members for command and management positions, this research is intended to identify and arrange the characteristics and indicators of the commanders of educational companies in accordance with the pattern of Transformation and Excellence Plan of Sepah. This is a mixed research. In the qualitative part of the study, purposeful sampling method was used through interviewing 12 educational commanders and managers up to theoretical saturation. The results were analyzed through content analysis method. In the quantitative section, a researcher-made questionnaire, with a reliability of 0.88 calculated through Cronbach's alpha coefficient, was distributed among 66 commanders of the educational centers selected by random sampling. The face validity and content validity of the questionnaire was confirmed by the supervisor and a number of faculty members, and the construct validity was confirmed through exploratory factor analysis. The status and prioritization of dimensions, indices and characteristics were tested by one-sample t-test and Friedman test by SPSS25 software. The study resulted in the identification of 20 characteristics and 8 indicators in the field of general competencies, and 42 characteristics and 9 indicators in the field of professional competencies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
commander of educational company, pattern of Transformation and Excellence Plan of Sepah, competencies, Sepah | ||
مراجع | ||
آقاجانی، آرش (1385)، تبیین ویژگیهای مدیران از دیدگاه حضرت علی علیهالسلام در نهجالبلاغه، فصلنامه اندیشه صادق، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق علیهالسلام، ش 24: 24 ـ 1. ابلاغیه فرمانده معظم کل قوا (1369)، آئیننامه انضباطی نیروهای مسلح ج.ا.ا.، تهران: انتشارات آموزش سپاه. باقی نصرآبادی، علی و دیگران (1394)، شایستگیهای مدیریت و فرماندهی، قم: انتشارات زمزم هدایت. پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای مدظلهالعالی ـ مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، بیانات، http://farsi.khamenei.ir/speech. تولایی، محمد (1395)، مدیریت تحول و تعالی (مطالعه موردی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، تهران: انتشارات دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام. حامدبابایی، موسی؛ تاجآبادی، حسین و مرادیان، بهزاد (۱۳۹۴)، معیارهای الگوی مدیریت و فرماندهی متناسب با انتظارات مقام معظم رهبری، فصلنامه مطالعات دفاعی راهبردی، ش ۵۹: 48 ـ 27. خاناحمدی، اسماعیل و مدنی، سیدمصطفی (۱۳۹۲)، منشور فرماندهی کارآمد برگرفته از نهجالبلاغه، فصلنامه مدیریت اسلامی، ش 2: ۲54 ـ 223. خودسیانی، مصطفی؛ پیری، هادی مراد و خاناحمدی، اسماعیل (۱۳۹۱)، بررسی نقش رهبری و فرماندهی نظامی در دفاع مقدس و جنگ آینده ازمنظر فرماندهان عالی جنگ، فصلنامه سیاست دفاعی، ش ۸۱: 108ـ 69. خورشیدی، عباس و قربانی، رضا (1391)، عوامل و شاخصهای موثر در رهبری و مدیریت فرماندهان نیروی زمینی در آینده، فصلنامه مدیریت نظامی، ش 47: 34 ـ 11. دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. رضائیان، علی (1392)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات سمت. رفیعیآتانی، جمشید (1394)، احصای شاخصهای فرماندهی و مدیریت جهادی و تأثیر آن در هدایت و کنترل یگانهای رزم نزسا، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت امور دفاعی، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، دانشکده و پژوهشکده دفاعی (دافوس). رئیسی، حمید (1394)، فرماندهی و مدیریت در یگانهای کوچک، تهران: مرکز تحقیقات و فناوری آموزشی نزسا. زکیزاده، حمید و مقیسه، رضا (1394)، اسم کافی نیست (باتأکیدبر اندیشه امام خامنهای مد ظلهالعالی؛ خواستگاه و مبانی شایستگیهای پاسداری)، تهران: مرکز باقرالعلوم سپاه. سجادی، سیداحمد (۱۳90)، ویژگیهای فرماندهان، رؤسا و مدیران شایسته، جلدهای ۱ ـ ۲ ـ ۳ و ۴، تهران: بازرسی کل ناجا. عرباسدی، حسین و حجازیفر، سعید (1393)، نقشها و انتظارات فرماندهان نواحی سپاه، تهران: دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام. عمید، حسن (1392)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: انتشارات امیرکبیر. عیسایی، حسین و قنبری، محمدرضا (1395)، شایستگیهای پاسداری (مبانی، رهیافتها و کارکردها)، تهران: انتشارات دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام. فرماندهی کل سپاه (24/05/1391)، آییننامه ارزشیابی خصوصیات، توانمندیها و عملکرد پاسداران (شایستگیهای پاسداری)، تهران: مرکز راهبردی سپاه. محمدیفر، ناصر (۱۳۸۴)، فرمانده و هنر فرماندهی، فصلنامه مدیریت نظامی، تهران، انتشارات دانشگاه افسری امام علی علیهالسلام، ش ۱۷ و ۱۸: ۳۴ ـ ۳. معاونت تربیت و آموزش نزسا (۱۳92)، دستورالعمل ارزشیابی عملکرد فرماندهان آموزشی، تهران: انتشارات فناوری آموزشی نزسا. معین، محمد (1389)، فرهنگ معین، تهران: انتشارات زرین. موسیزاده، زهره و عدلی، مریم (۱۳۹۳)، صلاحیتهای شخصی مدیران آموزشی در رویکرد شایستهگزینی با نگرشی بر نهجالبلاغه، فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، ش ۲: ۱۰۴ ـ ۸۳. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 905 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,139 |