تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,278 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,719,050 |
آسیبشناسی نظام تحولی و تربیتی صالحین با الگوگیری از مدل هاریسون موردمطالعه: سازمان بسیج اقشار استان خراسان رضوی | ||
پژوهش های پیشرفت سیستم ها و راهبردها | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 9-36 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صادق حسنی مقدم* 1؛ محمد حسین زاده2؛ میثم بابایی3؛ مهرداد صادقی4 | ||
1نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 0-727 فروردین 2، تاریخ پذیرش: 20 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
آسیبشناسی سازمانی اغلب بهعنوان حساسترین جزء استقرار یک طرح تحول سازمانی تلقی میشود، ازاینرو، یکی از مهمترین اقداماتی که سازمانهای موفق برای ارتقای اثربخشی خود انجام میدهند، آسیبشناسی صحیح و بهموقع است. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی آسیبهای نظام تحولی و تربیتی صالحین از دیدگاه مربیان و سرمربیان (رهبران تیمها) و رتبهبندی آنها در سازمان بسیج اقشار استان خراسان رضوی است که جهت دستهبندی آسیبها از الگوی تکمیلیافته هاریسون استفاده شد. روش این پژوهش برحسب نحوة گردآوری اطلاعات، روش آمیخته (کیفی ـ کمی)، برمبنای هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است و براساس ماهیت و روش از نوع توصیفی، تحلیلی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، مربیان (رهبران تیمها) و سرگروههای نظام تربیتی صالحین میباشند که براساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران، 168 نفر تعیین شد. ابزار اصلی مورداستفاده، پرسشنامۀ محققساخته با ضریب پایایی 93 درصد بوده است که با استفاده از نرمافزار SPSS12 تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آسیبهای نظام تربیتی صالحین، مشتمل بر 28 آسیب است که ازاینبین، نمره 5 آسیب، بهترتیب زیر دارای اهمیت زیاد و بسیار زیادی میباشند. 1. نگاه بیشتر مدیران نسبت به کمیمحوری بدون توجه کافی به کیفیت (توجه افراطی به کمیت)، 2. مطابقت نداشتن گفتار و کردار سرگروهها و الگونبودن آنان بهصورت عملی، 3. نبود سیر مطالعاتی مشخص در محتواهای آموزشی، 4. عدم تعریف مشخص و یکپارچه مدیران متولی و فرماندهان از نظام تربیتی صالحین، 5. عدم توجه به نیاز مخاطبین. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شناسی سازمانی؛ کارگروهی و تیمی؛ نظام تحولی و تربیتی صالحین؛ الگوی هاریسون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of the Transformation and Training System of Salehin by Modelling from Harrison’s Model (Case study: Basij Organization of Classes in Khorasan Razavi Province) | ||
نویسندگان [English] | ||
Sadegh Hasani Moghaddam1؛ Mohammad Hosseinzadeh2؛ Meysam Babaei3؛ Mehrdad Sadeghi4 | ||
1Corresponding author: PhD candidate of system management, Imam Hussein Comprehensive University, Mashhad, Iran | ||
2Master of business management, Firdausi University of Mashhad. Iran | ||
3Assistant professor of industrial management, Faculty of Management, University of Tehran. Iran | ||
4Assistant professor of Islamic Azad University of Isfahan, Khorasgan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Organizational pathology is often considered as the most critical component of establishing an organizational transformation plan; therefore, an important step that successful organizations take to improve their effectiveness regards performing accurate and timely pathology. This research is mainly intended to identify the defects of the transformatio and training system of Salehin from the views of trainers and headmasters, and their ranking in the Basij Organization of Khorasan Razavi province. Harrison's completed model is used to classify the defects. This applied research follows mixed (qualitative-quantitative) method for data collection and descriptive analytical method for analysis. The statistical population of this study includes instructors (team leaders) of Salehin selected on the basis of stratified random sampling containing 168 people according to Cochran's formula. The main research tool contained a researcher-made questionnaire with a reliability coefficient of 93%, measured by SPSS12 software. The results indicated that the defects of Salehin training system contains 28 items, which received the score of 5 and less respectively, in terms of their significance: 1) consideration of quantity, rather than paying sufficient attention to quality by most managers without to quality (extreme attention to quantity), 2) inconsistency of the speech and the deeds of instructors and their practicality, 3) lack of a certain plan for studying the content, 4) lack of a clear and consistent definition of training system of Salehin by managers and commanders, of the righteous educational system, 5) lack of attention to the needs of the trainees. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational pathology, group and team working, transformational and training system of the Salehin, Harrison model | ||
مراجع | ||
آریانپور، علی؛ مظلومی، نادر؛ ضرغام، حمید و بخشیزاده، نسیم (1386)، بررسیعوامل مؤثربرعملکردتیمهای کاری مهندسی، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران، ایران. افشانی، سیدعلیرضا (1390)، آموزش کاربردی SPSS در علوم اجتماعی و رفتاری، یزد: انتشارات دانشگاه یزد، چاپ سوم. پیدایی، میرمهرداد، و نوری، فیروز (1391)، آسیبشناسی آموزش کارکنان باتأکیدبر اثربخشی آن در سازمانهای ایرانی، تهران: نشر آذر. توکلی دارستانی، شقایق و شهباز مرادی، سعید (1388)، آسیبشناسی مدیریت منابع انسانی با هدف بهبود و توسعه، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی، شماره 4: 94 ـ110. جزوه تشکیلات اسلامی با بهرهمندی از نظرات شهد بهشتی (1387)، دفتر مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، شماره 24 . جنیدی جعفری، مهدی و بیگینیا، عبدالرضا (1388)، آسیبشناسیمنابعانسانیباهدفبهبود وتوسعه (موردمطالعه: بانکملت)، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس ملی منابع انسانی، تهران. چیتساز، حسنعلی (1383)، آسیبشناسی سازمانی، مقالات هفتمین همایش حملونقل ریلی، دانشگاه صنعتی شریف. حاجی دهآبادی، محمدعلی (1398)، درآمدی بر نظام تربیتی اسلام، قم: انتشارات المصطفی، چاپ یازدهم. حافظنیا، محمدرضا (1384)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت، چاپ اول. رهنما و همکاران (1385)، آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران، ماهنامه دانشور رفتار، سال سیزدهم، شماره 21. سیفزاده، علی (1388)، نظرسنجی از بسیجیان درمورد تأثیر طرح صالحین بر تعمیق باورهای دینی آنها، سازمان بسیج مستضعفین. ﺷﺮﯾﻔﯽﮐﻠﻮﯾﯽ، ﻣﻨﺼﻮر (1379)، ﻣﺪﻟﯽ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ و آﺳﯿﺐﺷﻨﺎﺳﯽ ﺳﺎزﻣانها، ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺷﻤﺎره 5. شکوهی یکتا، محسن (1366)، تعلیموتربیت اسلامی، دفتر تحقیقات و برنامهریزی و تألیف، تهران: نشر ایران. شیری، محمد (1392)، ارزیابی اجرای طرح صالحین در بسیج دانشجویی استان زنجان، سازمان بسیج دانشجویی و معاونت تربیت و آموزش سپاه استان زنجان عمید، حسن (1379)، فرهنگفارسیعمید، تهران: نشر امیرکبیر. محمودی کوچکسرایی، علیاصغر؛ فراهانی، مهدی و رسته مقدم، آرش (1394)، آسیبشناسی نظام آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سهشاخگی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال دوم، شماره 5. ناصحیفر، وحید و یاسمن، گیاه (1394)، آسیبشناسی سیستم مدیریت و مدیران در معاونت مالی و اداری وزارت بازرگانی و استراتژیهای بهبود آن، فصلنامهعلمی ـ پژوهشیمطالعاتمدیریت (بهبود و تحول)، سال 23، شماره 77: 1 ـ 27. همتبناری، علی (1390)، رابطه تعلیموتربیت باتأکیدبر دیدگاه اسلام، فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال سوم، شماره دوم: 37 ـ 56. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,018 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 511 |