تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,793 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,404 |
بررسی آثار گاز دینامیکی لبه حمله سهبعدی شده در فرآیند ساخت روی الگوی جریان درون روتور توربین پرفشار | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 23، تیر 1398، صفحه 131-141 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزاد حمه ویسی1؛ رضا آقایی طوق* 2 | ||
1دانشکده فنی و مهندسی گروه هوافضا دانشگاه آزاد اسالمی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
2دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران | ||
تاریخ دریافت: 13 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
الگوی جریان درون توربینهای پرفشار بهشدت تحت تأثیر توزیع جریان بالادست است. بهدلیل بالا بودن سطح فشار، ناهمواریهای احتمالی لبه حمله پرههای روتور میتواند گردابههایی را شکل دهد که موجب جدایش جریان و بروز واماندگی در روتور شود. در کار حاضر تغییرات هندسی ناشی از فرآیند ساخت در لبه حمله پره روتور و آثار آن بر الگوی جریان و عملکرد توربین مطالعه شده است. هدف اصلی این کار ارائه معیارهای جدید در پذیرش پرههای تولیدی است. به این منظور، تحلیل عددی سهبعدی با هدف مشاهده میدان جریان انجام شده و نتایج حاصل با نتایج تجربی موجود اعتبارسنجی شده است. بر اساس نتایج آماری در تولید پرهها، سه نوع تغییر هندسی بر لبه حمله پره روتور اعمال و مورد تحلیل واقع شده است. نتایج نشان میدهند، تغییرات ایجادشده در هندسه باعث کاهش نسبت نیروهای برآ و پسای پره شده است. این تغییرات زاویههای حمله و خروجی جریان را تحت تأثیر قرار میدهد و موجب کاهش بارگذاری پره و تحریک جریان برای جدایش از سطوح آن میشود. برعکس، در ناحیههایی از پره که جدایش روی نمیدهد، توزیع دما یکنواختتر از قبل است. | ||
کلیدواژهها | ||
توربین پرفشار؛ پره توربین؛ لبۀ حمله؛ تغییر هندسی؛ عملکرد توربین | ||
مراجع | ||
10. Aghaei Tog, R., Tousi, A.M.J. and Tourani, A. “Comparison of Turbulence Methods in CFD Analysis of Compressible Flows in Radial Turbomachinesˮ, J. Aircraft Engineering and Aerospace Tech., Vol. 180, No. 6, 2008. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 183 |