تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,161 |
تعداد مقالات | 8,380 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,195,274 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,454,253 |
بررسی حل عددی تأثیر سوییپ پره روتور بر عملکرد یک طبقه کمپرسور گذر صوتی از توربین گاز صنعتی | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 23، تیر 1398، صفحه 143-160 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالله اسدالهی قهیه* 1؛ رضا آقایی طوق2؛ میثم یوسفی3 | ||
1گروه تعمیر و نگهداری دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری | ||
2دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران | ||
3گروه مهندسی هوافضا، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 30 فروردین 1398، تاریخ پذیرش: 03 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
کمپرسور یکی از مهمترین اجزای توربینهای گازی میباشد که وظیفه افزایش فشار در سیکل توربین گازی را بر عهده دارد. با توجه به اینکه جریان در کمپرسور تحت تأثیر گرادیان فشار مثبت میباشد و طبیعت جریان در کمپرسور بسیار پیچیده است؛ از اینرو، طراحی آیرودینامیکی دقیق پرههای کمپرسور که وظیفه انتقال کار به جریان را دارد؛ بسیار مهم است. در این مقاله برای اولین بار تأثیر حداکثر تغییرات سوییپ رو به عقب و سوییپ رو به جلوی پره روتور یک کمپرسور ترانسونیک خاص بر روی منحنیهای عملکردی آن، شامل بازده و نسبت فشار مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیهسازی سه بعدی میدان جریان پیچیده کمپرسور محوری، از دانش دینامیک سیالات محاسباتی و نرمافزاری سی اف ایکس که قادر به حل معادلات مربوط به جریان میباشد استفاده شده است. نتایج محاسبات نرمافزاری با نتایج مطالعات قبلی مورد مقایسه قرار گرفته و صحت آن تأیید گردیده است. سپس، تغییرات مورد نظر بر روی روتور طبقه اول اعمال شده و تأثیر تغییرات بر روی پارامترهای عملکردی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که اعمال تغییرات پیشگفته در این مورد خاص اگر چه باعث کاهش بازده میشود، لکن در صورتی که هدف صرفاً افزایش نسبت فشار باشد، کارآیی قابل توجهی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کمپرسور محوری؛ سوییپ رو به عقب؛ سوییپ رو به جلو؛ دینامیک سیالات محاسباتی؛ حل عددی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |