تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,872,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,722,218 |
طراحی کنترل پیشبین مدل چند متغیره برای موتور توربوفن و مقایسه عملکرد با کنترلکننده Min-Max | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 12، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 23، تیر 1398، صفحه 161-176 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی منتظری* ؛ میلاد احتشامی؛ امین ایمانی | ||
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 09 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
کنترلکننده موتور توربوفن وظیفه تأمین رانش مورد درخواست خلبان را در حین حفظ قیود متنوع حاکم بر محدودیتهای ساختاری و عملکردی بر عهده دارد. لذا، راهبردهایی که جهت کنترل موتور هواپیما بهکار گرفته میشوند، میبایست امکان لحاظ قیود سامانه را در ساختار خود داشته باشند. در این تحقیق، یک کنترلکننده پیشبین مدل چند متغیره بر اساس مدل فضای حالت خطی برای یک موتور توربوفن طراحی میشود. این کنترلکننده توانایی لحاظ قیود متنوع ورودی و خروجی را در حین تأمین دستور رانش دارد. به دلیل عدم تطبیق بین مدل خطیسازیشده برای کنترلکننده و مدل غیرخطی موتور در ساختار کنترلی ارائهشده از روش اصلاح بازخورد جهت بهبود عملکرد کنترلکننده MPC استفاده میشود. در این روش، علاوه بر سوخت بهعنوان ورودی کنترلی اصلی، نشتی نیز بهعنوان یک ورودی کنترلی کمکی جهت کاهش احتمال وقوع سرج کمپرسور بهصورت حلقه بسته مدنظر قرار میگیرد. در شبیهسازی با استفاده از مدل غیرخطی ترمودینامیکی، عملکرد کنترلکننده طراحیشده با روش چند حلقهای Min-Max که بهطور معمول جهت کنترل موتورهای هوایی بهکار گرفته میشود، مقایسه میشود. نتایج شبیهسازی عملکرد مؤثر کنترلکننده پیشنهادی را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور توربوفن؛ کنترل پیشبین مدل؛ چندورودی-چند خروجی؛ کنترلکننده Min-Max | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multi-variable Model Predictive Control Design for a Turbofan Engine and Performance Comparison with Min-Max Controller | ||
نویسندگان [English] | ||
morteza montazeri؛ milad ehteshami؛ amin emani | ||
elm o sanAt | ||
چکیده [English] | ||
The turbofan engine controller is responsible for providing the thrust requested by the pilot, while maintaining structural and operational constraints. Therefore, the strategies used to control the engine of an aircraft should be able to consider the constraints of the system in their structure. In this research, a multivariable model predictive controller based on a linear state space model for a turbofan engine is designed. This controller has the ability to accommodate various input and output constraints during supplying of required thrust. Due to the lack of matching between the linearized model for the controller and the nonlinear engine model, the feedback correction method is used in the control structure to improve the performance of the MPC controller. In this method, in addition to fuel as the main control input, bleed is also considered as an auxiliary control input for closed loop to reduce the possibility of compressor surge. In simulation, using a non-linear thermodynamic model, the controller performance is compared with the Min-Max method, our which is typically used to control aircraft engines. Results of this simulation show the effective performance of the proposed controller. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Turbofan Engine, Model Predictive Control, Multi Input-Multi Output, Min-Max Controller | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 250 |