تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,325,955 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,809 |
طراحی الگوی پارادایمیک مهارتآموزی دانشجویان دختر دانشگاههای کشور | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 48، آبان 1398، صفحه 39-70 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مژگان ناصری* 1؛ اصغر شریفی2؛ محمدنقی ایمانی2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن | ||
تاریخ دریافت: 15 خرداد 1397، تاریخ بازنگری: 14 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 18 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
رشد تعداد دانشآموختگان دختر در سالهای اخیر و چالش ناشی از تمایل زنان برای ورود به بازار کار و کمبود فرصتهای شغلی، لزوم توجه به آموزشهای مهارتی در طی دوران تحصیلات دانشگاهی را مورد توجه قرار داده است. هدف این پژوهش تدوین الگویی مفهومی برای مهارتآموزی دانشجویان دختر دانشگاههای کشور براساس تجربه زیسته جمعی از صاحبنظران در زمینه موضوع مورد بررسی است. نوع پژوهش کیفی است که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. دادههای این بررسی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از شاخص اشباع نظری از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از استادان، کارافرینان و دانشآموختگان زن دانشگاهها جمعآوری و بهوسیله نرمافزار کیفی Nvivo نیز بررسی شده است. نتایج تحلیل دادهها شامل 16 مقوله کلی است که در چارچوب الگوی پارادایمی در قالب شرایط علی (سیاستگذاری، منابع انسانی، فرهنگی)، راهبردها (اصلاحات فرایندی در قوانین و سیاستگذاری، اصلاحات فرایندی در منابع انسانی، اصلاحات فرایندی در اهداف و فعالیتها، اصلاحات دروندادی در قوانین و سیاستگذاری، اصلاحات دروندادی در منابع انسانی، اصلاحات دروندادی در اهداف، اصلاحات ساختاری)، زمینه (عوامل سیاسی و قانونی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و فنّاورانه)، شرایط مداخلهگر (عوامل خرد و کلان مؤثر در مهارتآموزی)، پیامدها (اصلاح در بروندادهای اقتصادی و اجتماعی، اصلاح در بروندادهای فرهنگی) بر پدیده کانونی مهارتآموزی دانشجویان دختر دانشگاهها و ارائه الگوی مهارتآموزی مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتآموزی؛ مهارتهای قابلانتقال؛ قابلیت اشتغال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Paradigm Model of Skills Training of Girl Students in Iranian Universities | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojhgan Naseri1؛ Asghar Sharifi2؛ Mohammad-Naqi Imani2 | ||
1Ph.D. Candidate of Educational Management, Rudhen Branch, Islamic Azad University | ||
2Corresponding Author: Faculty Member, Rudhen Branch, Islamic Azad University | ||
چکیده [English] | ||
The increase in the number of female graduates in recent years, the challenge of women's willingness to enter the job market and lack of job opportunities have highlighted the need to pay attention to skills training during the years of college education. The purpose of this study was to develop a conceptual model for the skills training of female students of Iranian universities based on the collective life experience of the experts in the field under study. This is a qualitative study carried out using a strategy based on grounded theory. The research data were collected through the purposeful sampling method, and the instrument was a semi-structured interview conducted with 20 university professors, entrepreneurs and female graduates. The collected data were analyzed using Nvivo qualitative software. The results of the data analysis consist of 16 general categories that fall within the paradigmatic model in the form of causal conditions (policy making, human resources, cultural resources), strategies (process reforms in laws and policies, process reforms in human resources, process reforms in goals and activities, input reforms in laws and policy making, input reforms in human resources, input reforms in goals, structural reforms), context (political and legal, cultural and social, economic and technological factors), intervening conditions (micro and macro factors influencing skills training) and outcomes (modification in economic and social outputs, modification in cultural outputs), which affect the focal phenomenon of female college students’ skills training and development of skills training model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
skills training, transferable skills, employability | ||
مراجع | ||
استراوس، انسلم؛ کربین، جولیت (1391). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمه ابراهیم افشار. تهران: انتشارات نی. انتظاری، یعقوب (1388). عرضه الگویی برای هماهنگسازی نظام آموزش عالی با تحولات مبتنی بر دانش در نظام اشتغال، مورد برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگ. برنامهریزی در آموزش عالی. س سوم. ش 15: 1 ـ 27. ایزدی، صمد؛ صالحیعمران، ابراهیم؛ قربانی، عادل (1389). ارزیابی وضعیت دانشآموختگان دانشگاه علمی کاربردی. انجمن آموزش عالی ایران. س 3. ش 2: 1 ـ 24. ایمان، محمدتقی (1391). روششناسی تحقیقات کیفی. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. بازرگان، عباس (1387). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: نشر دیدار. برزگر، محمودی؛ نویدی، احد (1383). بررسی وضعیت اشتغال دانشآموختگان رشتههای نقشهکشی ساختمان و حسابداری، شاخه کاردانش. فصلنامه تعلیموتربیت. ش 77: 113ـ152. برنامه اشتغال فراگیر (1396). تصویبنامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی. جلسه سی و ششم مورخ 18/2/1396. قابل بازیابی در: http://khouzestan.mcls.gov.ir/icm_content/media/image/2017/11/156114_orig.pdf
خامنهای، سید علی (1390). ابلاغ سیاستهای کلی اشتغال توسط مقام معظم رهبری. 28 تیر ماه 1390. قابل بازیابی در: http://www.leader.ir/fa/content/8343/leader.ir پورقاسم، شهلا (1381). بررسی وضعیت اشتغال زنان تحصیلکرده. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی. خسرویپور، بهمن؛ سلیمانپور، محمدرضا (1389). تبیین نقش ویژگیهای فردی مؤثر بر اشتغال دانشآموختگان دختر آموزش عالی. مطالعه موردی: دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین ـ اهواز. زن در توسعه و سیاست. دوره 8. ش 31: 203 ـ 220. زینلیزاده، لیلا؛ زینلیزاده، اعظم (1391). مهارتآموزی کارافرینی و بهرهوری مهارتآموختگان. کنفرانس ملی کارافرینی. کارافرینی و مدیریت کسبوکارهای دانش بنیان. بابلسر، شرکت پژوهشی طرود شمال. قابل بازیابی در: https://www.civilica.com/KNOWLEDGEBASE01_145.html شادفر، حوریه؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ شریف، مصطفی (1390). بررسی میزان انطباق برنامه درسی رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی با نیازهای دانشجویان. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. ش 62: 123 ـ 146. شجاعنوری، فروغالصباح (1383). بررسی نقش دانشگاهها در افزایش توان اشتغال دانشجویان. مطالعه موردی: دانشگاه ساری انگلستان و الزهرا(س) ایران. پایاننامه دکتری رشته علوم تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه الزهرا. شیخیفر، رضا؛ کوکنار، جلالالدین (1395). بررسی نقش متقابل فرهنگ کار و مهارتآموزی براساس اقتصاد مقاومتی با استفاده از الگوی دیمتل (مطالعه موردی در شهرک صنعتی ایبکآباد اراک). پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بینالمللی مهارتآموزی و اشتغال. تهران. صالحیعمران، ابراهیم (1385). وضعیت اشتغال دانشآموختگان زن: مطالعهای موردی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. ش 39: 41 ـ 60. صالحیعمران، ابراهیم؛ یغموری، سعید (1389). بررسی مهارتهای اشتغالزای بازار کار با توجه به اقتصاد جهانی در برنامههای درسی آموزش عالی. مطالعات برنامه درسی. ش 16: 165 ـ 188. فانیخیاوی، رسول؛ معلمیخیاوی، عبدالرحمن؛ اسمعیللو، یاسر؛ ایوبیان، علی (1391). خلاقیت و توانمندی دانشآموختگان دانشگاه آزاد اسلامی در بحث اشتغال. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی. ش 4: 149 ـ 167. فراستخواه، مقصود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه برپایه (گراندد تئوری: GTM). تهران: انتشارات آگاه. فروزانی، معصومه؛ زمانی، غلامحسین؛ یزدانپناه، مسعود (۱۳۸۸). نگرش آموزشگران کشاورزی نسبت به استفاده از رویکرد حل مسئله در آموزشهای ترویجی. سومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی، مشهد. انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران. قابل بازیابی در: http://www.civilica.com/Paper-TARVIJCONF03-TARVIJCONF03_170
فلاحتی، لیلا؛ محبوبیشریعتپناهی، نسیمالسادات (1394). بررسی تحلیلی از وضعیت اشـتغال زنان دانشآموخته آموزش عالی. خبرگزاری مهر. شناسه خبر: 2967743. ۲۵ آبان ۱۳۹4. قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1400 ـ 1396). مصوب 14/12/1395 مجلس شورای اسلامی. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران. قابل بازیابی در: http://qavanin.ir/Law/TreeText/257240#2373538 قانون نظام جامع آموزشوتربیت فنی، حرفهای و مهارتی (1396). نظام جامع آموزشوتربیت فنی و حرفهای و مهارتی مصوب مورخ 24/۸/1396 مجلس شورای اسلامی. قابل بازیابی در: http://rc.majlis.ir/fa/law/show/1040298
قدیریمعصوم، مجتبی؛ سوری، فرشاد؛ چراغی، مهدی (1393). نقش توانمندی شغلی زنان در توسعة اقتصادی نواحی روستایی. مطالعة موردی: بخش کونانی شهرستان کوهدشت. پژوهش و برنامهریزی روستایی. س سوم. ش 6. لیاقتدار، محمدجواد؛ یزدخواست، بهجت؛ نقوی، فتانه؛ سمیعی، فاطمه (1386). تأثیر و نقش اشتغال، اعتبار مشارکت سیاسی در گرایش زنان به آموزش عالی براساس نگرش دانشجویان دختر دانشگاههای اصفهان. مطالعات زنان. س اول. ش 3: 179 ـ 196. محمودیان، حسین؛ رشوند، مرجان (1391). اشتغال زنان دانشآموختگان آموزش عالی و عوامل اجتماعی جمعیتی مؤثر بر آن. زن در توسعه و سیاست. دوره 10. ش 1: 83 ـ 104. مرکز آمار ایران (1395). نتایج تفضیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن تهران. قابل بازیابی در: http://www.amar.org.ir/Portals/0/Files/fulltext/1395/n_nank_95_3_v2.pdf
مؤمنیمهمویی، حسین؛ کرمی، مرتضی؛ مشهدی، علی (1391). بررسی میزان آموزش مهارت اشتغالزای مورد نیاز بازار کار در برنامههای درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری مهندسی عمران و صنایع غذایی. پژوهش در برنامهریزی درسی. س نهم. دوره دوم. ش 7 پیاپی: 72 ـ 60. مهرعلیزاده، یداله؛ آرمن، عزیز (1386). بررسی بازار کار دانشآموختگان مقطع کارشناسی در دانشگاههای دولتی ایران. دانشور رفتار. ش 26: 73 ـ 86. نورآبادی، سولماز؛ احمدی، پروین؛ دبیریاصفهانی، عذرا؛ فراستخواه، مقصود (1393). ضرورت و امکان تغییر برنامه درسی مصوب نظام آموزش عالی ایران به برنامه درسی تلفیقی (مطالعه موردی: گرایش مدیریت آموزشی، دوره کارشناسی). آموزش و ارزشیابی. س هفتم. ش 25: 101 ـ 122. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1397). دورههای مهارتافزایی در دانشگاهها و مراکز آموزشعالی. گزارش تهیه شده توسط دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری. آذر ماه 1397. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 492 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 224 |