تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,335,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,579,210 |
ارزیابی و پهنهبندی خطر زمینلغزش با روش Fuzzy-AHP (مطالعه موردی: محدوده پروژه آزادراه مراغه - هشترود (قطعه دوم)) | ||
پدافند غیرعامل | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 42، مرداد 1399، صفحه 23-30 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ساسان مشمول کویچ* 1؛ کریم کیومرثیان2 | ||
1کارشناس اجرا-موسسه عاشورا | ||
2موسسه عاشورا | ||
تاریخ دریافت: 11 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 21 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 28 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
امروزه بحث، شناسایی، مهار و پیشگیری از تلفات و خسارات جانی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از حوادث طبیعی مانند زمینلغزش، سیل، زلزله مورد توجه خاص محافل علمی، تحقیقاتی و مسئولین امر در اکثر کشورها است. وقوع زمینلغزش میتواند ارتباط نزدیک و قوی با دیگر حوادث طبیعی همچون سیل و زمینلرزه داشته باشد و این پدیدهها بهعنوان عوامل محرک، نقش قابل توجهی در گسترش و شدت خسارات ناشی از زمینلغزش دارند. در این تحقیق از روش Fuzzy-AHP، استفاده شده است و عوامل مؤثر در وقوع زمینلغزش، شامل لیتولوژی، فاصله از گسل، هندسه شیب، ارتفاع، کاربری و پوشش زمین، فاصله از آبراههها و فاصله از راهدر نظر گرفته شدهاند. منطقه مورد مطالعه در شمال غرب ایران، در استان آذربایجان شرقی و در محدوده شهرستان مراغه و هشترود واقع شده است. طول کل آزادراه مراغه - هشترود 92 کیلومتر و قطعه دوم این آزادراه 26 کیلومتر میباشد. علت اصلی قرارگیری منطقه مورد مطالعه در پهنههای با خطر متوسط تا بالا، عمدتاً به دلیل جنس سنگهای مسیر آزادراه میباشد که رسوبی و در مقابل فرسایش ضعیف هستند، همچنین نزدیکی به آبراههها و پوشش گیاهی پراکنده در منطقه مورد مطالعه، خطر زمین لغزش را تشدید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
زمین لغزش؛ پهنه بندی؛ Fuzzy-AHP؛ آزادراه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 428 |