تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,324,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,039,273 |
تحلیل و مطالعه تجربی نوسانات فشار در محفظه احتراق یک موتور سوخت جامد آزمایشگاهی | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 59، فروردین 1399، صفحه 39-52 اصل مقاله (699.79 K) | ||
نوع مقاله: گرایش پیشرانش و انتقال حرارت | ||
نویسندگان | ||
محمد فراهانی* 1؛ فرهاد کریمی2؛ علیرضا محمدی3 | ||
1استادیار مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران | ||
2دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران و پژوهشگر، پژوهشکده سامانههای حملونقل فضایی، تهران * تهران، خیابان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی هوافضا | ||
3پژوهشگر، دکتری، پژوهشکده سامانههای حملونقل فضایی، پژوهشگاه فضایی، تهران | ||
تاریخ دریافت: 06 آبان 1397، تاریخ بازنگری: 05 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 12 دی 1398 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی فشار نوسانی در یک موتور سوخت جامد در مقیاس واقعی میباشد. به اینمنظور ابتدا اندازهگیری فشار نوسانی در یک موتور سوخت جامد در ابعاد آزمایشگاهی انجام شده و دستگاه دادهبرداری در این موتور آزمایش شده است. اهمیت نوسانات فشار به جهت تولید ارتعاشات در سازه موتور و محموله میباشد. بسامد نوسانات فشار در یک موتور سوخت جامد حول بسامد مد صوتی تغییر میکند و بسامد مد صوتی نیز با طول محفظه موتور سوخت جامد رابطه عکس دارد. بنابراین، در موتورهای طول کوتاه، این بسامدِ نوسانات شدیدتر خواهد بود. بهعبارت دیگر می توان از یک دستگاه اندازهگیری فشار نوسانی در یک موتور سوخت جامد کوچک و مقیاس شده، با اطمینان بیشتری در یک موتور با ابعاد واقعی و بزرگ استفاده نمود. در این پژوهش از یک حسگر فشار پیزوالکتریک و دستگاه داده برداری با نرخ داده برداری بالا استفاده شده است. نوسانات فشار در این موتور حول بسامد 10 kHz شدید میشود که نشاندهنده تطبیق بسامد مد صوتی و تولید گردابه است و با آنچه که با استفاده از روابط تحلیلی موجود محاسبهشده، تطابق قابل ملاحظهای دارد. در انتها با استفاده از تحلیل بسامد سیگنال نوسانی، عملیاتهای مورد نیاز روی آن انجام شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نوسانات فشار؛ مد صوتی؛ تولید گردابه؛ فشارسنج پیزوالکتریک؛ موتور سوخت جامد مقیاس شده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis and Experimental Investigation of Pressure Oscillation in the Combustion Chamber of a Subscale Solid Rocket Motor | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad farahani1؛ farhad karimi2؛ alireza mohammadi3 | ||
1sharif | ||
2sharif | ||
3sharif | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to predict pressure oscillation in a full scale solid rocket motor from the measured data of a subscale one. Therefore, the oscillatory pressure in a subscale solid engine was measured using accurate and high resolution sensors and data acquisition system. The importance of this study is due to the roll of pressure fluctuations into the motor on generating vibrations in structure of the motor and its payload. The frequency of pressure oscillation in a solid rocket motor changes around the acoustic mode frequency which has inverse relation with the length of the motor combustor. Therefore, in the short-length motors the high frequency oscillations occur. In other words, a data acquisition equipment for a subscale solid rocket motor must be have high accuracy and resolution. In the present work, a piezoelectric pressure transducer and an accurate data acquisition system have been used. The frequency of pressure oscillation of the subscale motor was measured around 10 kHz that indicating coincidence of the acoustic mode frequency of vortex shedding and shows a good agreement with calculation using the existing analytical relation. In the end, the analysis of data was performed using proper signal processing tools such as FFT of oscillatory signals | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Pressure oscillation, Acoustic mode, Vortex shedding, piezoelectric pressure transducer, scale solid rocket motor | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 525 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 539 |