تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,436 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,300,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,552,801 |
مطالعه پارامترهای عملکردی موتور پرخورانی شده هوایی در ارتفاع با استفاده از مدل یک بعدی | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 59، فروردین 1399، صفحه 67-82 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: گرایش پیشرانش و انتقال حرارت | ||
نویسندگان | ||
حسین منصوری1؛ فتح اله امی* 2؛ سید علیرضا شریفی آل هاشم3 | ||
1دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس | ||
3مرکز تحقیقات پیشرانش نهاب دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
تاریخ دریافت: 10 دی 1397، تاریخ بازنگری: 25 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
مدلسازی یک بعدی موتورهای پیستونی هوایی، یکی از روش های مطالعه رفتار و عملکرد آنها در شرایط محیطی مختلف میباشد. در این تحقیق به موضوع مدلسازی یک بعدی موتور روتکس 914 بهعنوان یک موتور توربوشارژدار بنزینی هوایی و نیز پیشبینی رفتار آن در ارتفاعات مختلف پرداخته میشود. برای این منظور مدل یک بعدی کلیه اجزاء موتور همچون؛ فیلتر هوا، کاربراتور، منیفولد هوا، سوپاپهای ورودی و خروجی، سیلندر و پیستون، میللنگ، منیفولد دود و توربوشارژر در نرمافزار GT-Power ایجاد میشود. سپس با اعتبارسنجی مدل با دادههای ارائهشده توسط شرکت سازنده و حصول اطمینان از دقت مناسب مدل، به مطالعه پارامترهای عملکردی مهم موتور و خطوط عملکردی توربوشارژر تا ارتفاع 30 هزارپایی از جنبههای مختلف پروازی پرداخته میشود. با مطالعه انجام شده مشاهده شد که تا ارتفاع 18 هزارپایی، توربوشارژر مانع از افت شدید پارامترهای عملکردی موتور میشود و از آن به بعد به دلیل رسیدن کمپرسور به ناحیه سرعت بیشینه، شارژ هوای مورد نیاز و جلوگیری از افت عملکرد شدید موتور امکانپذیر نیست. همچنین با مطالعه اثر تغییرات دمای محیط بر عملکرد موتور مشاهده شد که افزایش 40 درجهای دمای محیط، سبب افت 10 درصدی توان ترمزی و در نتیجه آن افت عملکرد پرنده در هنگام اوجگیری خواهد شد. تاثیرگذاری تغییرات دمای محیط و ارتفاع بر عملکرد موتور، متفاوت است به صورتیکه تا رسیدن موتور به ناحیه سرعت بیشینه کمپرسور، اثر گذاری تغییرات دمای محیط محسوستر بوده و پس از آن، فاکتور ارتفاع مهمتر از دمای محیط خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل GT-Power؛ روتکس 914؛ مدل سازی یک بعدی؛ توربوشارژر؛ ارتفاع بالا | ||
مراجع | ||
M. Yang, Y. Gu, K. Deng, Z. Yang and Y. Zhang, “Analysis on altitude adaptability of turbocharging systems for a heavy-duty diesel engine”, Appl. Therm. Eng. Vol. 128, pp.1196–1207, 2018.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 737 |