تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,070 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,704,868 |
مطالعه پارامترهای عملکردی موتور پرخورانی شده هوایی در ارتفاع با استفاده از مدل یک بعدی | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 59، فروردین 1399، صفحه 67-82 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: گرایش پیشرانش و انتقال حرارت | ||
نویسندگان | ||
حسین منصوری1؛ فتح اله امی* 2؛ سید علیرضا شریفی آل هاشم3 | ||
1دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس | ||
3مرکز تحقیقات پیشرانش نهاب دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
تاریخ دریافت: 10 دی 1397، تاریخ بازنگری: 25 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
مدلسازی یک بعدی موتورهای پیستونی هوایی، یکی از روش های مطالعه رفتار و عملکرد آنها در شرایط محیطی مختلف میباشد. در این تحقیق به موضوع مدلسازی یک بعدی موتور روتکس 914 بهعنوان یک موتور توربوشارژدار بنزینی هوایی و نیز پیشبینی رفتار آن در ارتفاعات مختلف پرداخته میشود. برای این منظور مدل یک بعدی کلیه اجزاء موتور همچون؛ فیلتر هوا، کاربراتور، منیفولد هوا، سوپاپهای ورودی و خروجی، سیلندر و پیستون، میللنگ، منیفولد دود و توربوشارژر در نرمافزار GT-Power ایجاد میشود. سپس با اعتبارسنجی مدل با دادههای ارائهشده توسط شرکت سازنده و حصول اطمینان از دقت مناسب مدل، به مطالعه پارامترهای عملکردی مهم موتور و خطوط عملکردی توربوشارژر تا ارتفاع 30 هزارپایی از جنبههای مختلف پروازی پرداخته میشود. با مطالعه انجام شده مشاهده شد که تا ارتفاع 18 هزارپایی، توربوشارژر مانع از افت شدید پارامترهای عملکردی موتور میشود و از آن به بعد به دلیل رسیدن کمپرسور به ناحیه سرعت بیشینه، شارژ هوای مورد نیاز و جلوگیری از افت عملکرد شدید موتور امکانپذیر نیست. همچنین با مطالعه اثر تغییرات دمای محیط بر عملکرد موتور مشاهده شد که افزایش 40 درجهای دمای محیط، سبب افت 10 درصدی توان ترمزی و در نتیجه آن افت عملکرد پرنده در هنگام اوجگیری خواهد شد. تاثیرگذاری تغییرات دمای محیط و ارتفاع بر عملکرد موتور، متفاوت است به صورتیکه تا رسیدن موتور به ناحیه سرعت بیشینه کمپرسور، اثر گذاری تغییرات دمای محیط محسوستر بوده و پس از آن، فاکتور ارتفاع مهمتر از دمای محیط خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل GT-Power؛ روتکس 914؛ مدل سازی یک بعدی؛ توربوشارژر؛ ارتفاع بالا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Parametric study on the performance of a gasoline turbocharged aircraft engine at high altitudes using a one-dimensional model | ||
نویسندگان [English] | ||
hosein mansoori1؛ fatollah ommi2؛ alireza al hashem3 | ||
1modarres | ||
2modarres | ||
3emam hosein | ||
چکیده [English] | ||
One-dimensional modeling of aircraft piston engines is one of the methods for studying their behavior and performance in different environmental conditions. In this research, the Rotax 914, an aerial Spark Ignition (SI) turbocharged engine, was modeled one-dimensionally to predict its behavior at different altitudes. To address this issue, the one-dimensional model of all engine components including air filter, carburetor, air manifold, inlet and outlet valves, cylinder and piston along with crankshaft, exhaust manifold and turbocharger were created in GT-Power software.Then by validating the model with the data provided by the manufacturer and ensuring the accuracy, the significant performance parameters of engine and turbocharger performance curves were evaluated for different flight conditions up to 30,000 feet. According to the results, the turbocharger prevented a dramatic decline in engine performance parameters up to 18,000 feet. However above that altitude, due to the compressor reaching the choking region, it is not possible to charge the required air and avoid severe engine performance loss. It was also observed, by studying the effect of ambient temperature changes on engine performance, an increase of 40°C in the ambient temperature caused a 10% reduction in the braking horse power, and consequently, performance loss during climb period. The effect of changes in ambient temperature and altitude on engine performance varies so that, until the engine reaches the compressor's choking region, the impact of the ambient temperature variations is more perceptible, after that, the height factor will have a greater influence on the engine performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
GT-Power Model, Rotax 914, One-dimensional Modeling, Turbocharger, High Altitude | ||
مراجع | ||
M. Yang, Y. Gu, K. Deng, Z. Yang and Y. Zhang, “Analysis on altitude adaptability of turbocharging systems for a heavy-duty diesel engine”, Appl. Therm. Eng. Vol. 128, pp.1196–1207, 2018.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 932 |